Skip to main content

De opvallendste resultaten: Hoe tevreden ben jij over KLJ?

Nationaal

28 februari 2024

Elk jaar in januari houdt KLJ een grote afdelingsbevraging en tevredenheidsmeting om te ontdekken wat onze leiding en bestuursleden écht vinden van de ondersteuning door KLJ Nationaal. Zo komen we meer te weten over de werking van de verschillende afdelingen. Dit jaar vulden maar liefst 168 afdelingen de bevraging in, dat is bijna 70% van alle KLJ’s. Dit zijn de opvallendste resultaten!

Enkele topscores uitgelicht

KLJ scoort volgens jullie op een aantal zaken zeer goed. Zo zijn jullie met een gemiddelde 8.3/10 heel erg tevreden over de ondersteuning van jullie Pedagogisch Medewerker. De tevredenheid op ondersteuning rond zakelijke thema’s scoort 8.1/10 en de KLJ-website haalt 8.2/10.De KLJ-medewerkers zetten dagelijks alles op alles om jullie zo goed mogelijk te ondersteunen, dus deze waardering is heel fijn.

Regionale Instagrampagina’s scoren goed

In augustus 2023 paste KLJ haar communicatiestrategie aan. Zo moesten de regionale Facebookpagina’s plaats maken voor regionale Instagrampagina’s. De score van 8/10 toont aan dat jullie de nieuwe Instagrampagina's wel weten te appreciëren, wat een mooi resultaat!

De tevredenheid over Click stijgt

Click, het ledenplatform van KLJ, krijgt van jullie een 6.9/10. Daarmee scoort het platform beter dan vorig jaar. In de opmerkingen stonden heel wat suggesties om de werking van Click te optimaliseren, waarvoor dank! Werkgroep Informatica is alvast samengekomen om deze te bespreken. Bots jij nog ergens tegenaan of spot je nog kansen die wij hebben gemist? Laat het ons weten via click@klj.be en we gaan ermee aan de slag!

Net de helft met een geschreven lokaalcontract 

40% van de respondenten geeft aan dat er voor het KLJ-lokaal geen geschreven contract bestaat. Werk aan de winkel dus, want het hebben van een goed contract biedt de zekerheid dat je KLJ niet zomaar uit het lokaal gezet kan worden. Zit jij in een lokaal zonder contract? Maak er een projectje van aan de hand van dit stappenplan. Hulp nodig? De Kwaliteitscoördinator van KLJ staat klaar om jou te helpen. Contacteer ons via lokalen@klj.be.

Afdelingen werken aan een financieel laagdrempelige werking

In 2021 was het nog maar in 54% van de afdelingen mogelijk om kampgeld in schijven te betalen. Ondertussen is dat al in 68% van de afdelingen het geval. Het is heel mooi om te zien dat KLJ-afdelingen op deze manier er steeds meer op inzetten om er te zijn voor iedereen. Een aantal afdelingen staan er wel voor open, maar weten niet goed hoe eraan te beginnen. KLJ bundelt heel wat tips op de website om drempels weg te werken. Neem zeker eens een kijkje!

Minder bestuursevaluaties

Afgelopen jaar zijn het aantal afdelingen die een bestuursevaluatie doen gedaald. In totaal gaf slechts 73% van de respondenten aan een evaluatie te hebben gedaan. Wij willen natuurlijk dat dit 100% wordt, want een bestuursevaluatie kan ervoor zorgen dat je als team sterker staat, ook wanneer alles al vlot lijkt te lopen. Ken je de Leidingsboost van KLJ al? Daar vind je vast inspiratie in die jou op weg kan helpen bij het organiseren van een evaluatie.

Meer ledenbinding en tussentijdse ledenwerving

Het aantal KLJ’ers dat in de bevraging aangeeft een ledenbindingsactie te doen, is gestegen met 10%. Dat betekent dat jullie van een 6/10 naar een 7/10 gingen. Jullie tonen zo dat jullie veel belang hechten aan een goede sfeer in de ledengroep, super! Bovendien is het aantal KLJ’ers dat aangeeft dat er een tussentijdse ledenwervingsactie is in de afdeling gestegen van 30% naar 50%. Heel veel afdelingen doen dan ook mee met de MatenMaand. GOED BEZIG! 

Wie wint de prijsvraag?

Meedoen met de tevredenheidsmeting kon dit jaar iets opbrengen. Wie het aantal personen dat bevraging zou invullen tegen 1 februari kon raden, won een gasbakplaat voor diens KLJ-afdeling. 295 personen vulden de bevraging in en 1 iemand raadde het juiste aantal van 168. Proficiat, KLJ Breendonk!