Skip to main content

Onze communicatie steekt binnenkort in een nieuw jasje

Nationaal

2 augustus 2023

Magazines, sociale media, nieuwsbrieven, een website … KLJ gooit alles in de strijd om haar leiding, bestuursleden en vrijwilligers goed te informeren en te inspireren. Omdat de communicatiewereld nooit stilstaat, past KLJ af en toe haar communicatie-aanpak aan. Zo ook bij de start van het komende, nieuwe werkjaar. Wat mag je van ons verwachten?

Sociale media: bye Facebook, hallo Instagram

Volgens onderzoek (SMI Barometer 2023) zijn Instagram, TikTok en Snapchat de favoriete socialemediakanalen van jongeren tussen de 16 en 24 jaar, de leeftijdsgroep die het merendeel van onze leiding en bestuursleden omvat. Bij jongeren die ouder zijn dan 25 jaar is ook Facebook nog populair, al gebruiken ook zij Instagram vaker op dagelijkse basis. 

KLJ is aanwezig op alle grote sociale netwerken, denk maar aan Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn. Daarbij gebruikten we Facebook lange tijd als hoofdkanaal om KLJ'ers te informeren en inspireren. Ook op regionaal niveau, want elke regio heeft haar eigen Facebookpagina. Er was één probleem: we zagen dat onze boodschappen steeds minder KLJ'ers bereikten. Geleidelijk aan verschoven we onze hoofdfocus dus naar Instagram.

Die verschuiving zetten we verder door. Eind augustus sluiten we de regionale Facebookpagina's af en maken we regionale Instagrampagina's aan. Instagram wordt dus de place to be voor alle leiding, bestuursleden en bovenlokale vrijwilligers. De nationale Facebookpagina blijft natuurlijk ook bestaan, maar die zal zich voortaan richten op het 'bredere publiek'.

En wat dan met TikTok, dat andere populaire kanaal bij jongeren? Ook daar willen we sterker op inzetten! We brengen er geen saaie, informatieve inhoud, maar tonen de KLJ-fun tijdens kampen, sportfeesten, onze nationale of regionale evenementen en onze cursussen.

Website: ons vlaggenschip

Deze website is onze belangrijkste verzamelplaats voor informatie over KLJ, en dat zal zo blijven! Heb jij een vraag over iets wat met KLJ te maken heeft? Dan zou je hier bijna altijd een antwoord moeten kunnen vinden. Is dat niet het geval en ontbreekt er info? Laat het dan zeker weten via communicatie@klj.be.

Magazine: minder Hélaba, meer IDEE

Is het je ook al opgevallen? Het is al een tijdje geleden dat er nog een Hélaba het KLJ-lifestylemagazine voor àlle leden, leiding en bestuur – in je brievenbus zat. Dat komt doordat we Hélaba voortaan slechts één keer per jaar uitbrengen. De volgende editie zal zo pas verschijnen in december. 

Minder Hélaba dus, maar wel méér IDEE, het infomagazine voor leiding en bestuur. Die IDEE zal weer een dikker en volwaardig magazine worden dat 5 keer per jaar verschijnt (augustus, oktober, februari, april en juni). Samen met de Hélaba in december valt er dus tweemaandelijks een magazine in de brievenbus van leiding en bestuursleden.

Nieuwsbrieven: 2 voor de prijs van 1

Gebruiken jongeren nog wel e-mails? Ja, hoor! Onze huidige nieuwsbrieven worden ongeveer door 40 à 50% van de ontvangers gelezen, wat in de marketingwereld een zeer goede score is. In tegenstelling tot sociale media zijn nieuwsbrieven bovendien niet onderhevig aan een algoritme, waardoor de e-mails steeds van nieuw naar oud geordend staan in je mailbox. Daarnaast krijg je (in de meeste gevallen) een melding als je een nieuwe mail binnenkrijgt. Nieuwsbrieven blijven dus een goed middel om KLJ'ers te informeren.

We steken onze nieuwsbrieven wel in een nieuw jasje. Tot nu toe kregen leiding en bestuursleden maandelijks één nieuwsbrief met daarin verschillende nieuwsstukjes, tips & tricks en een overzicht van evenementen en cursussen. Vanaf september splitsen we die nieuwsbrief op. In het begin van de maand krijg je een nieuwsbrief boordevol KLJ-nieuws, aangepast aan je regio; en in het midden van de maand krijg je een nieuwsbrief die uitsluitend over onze evenementen en cursussen gaat.

Ook bovenlokale vrijwilligers krijgen momenteel nog een nieuwsbrief met daarin heel wat vrijwilligersnieuwtjes en blikken achter de werkgroepschermen. Die nieuwsbrief zullen we niet meer versturen. Wat er wél in de plaats komt, lees je bij het volgende puntje! 

WhatsApp: communitygevoel bij vrijwilligers

WhatsApp was tot nu toe een ongebruikt kanaal bij KLJ. Nochtans is het een populaire berichtenapp die best wat mogelijkheden biedt. Hoog tijd dus om WhatsApp te integreren in onze communicatiemix. Daarbij richten we ons vooral op bovenlokale vrijwilligers. 

Via een zogenaamde 'Community' willen we alle bovenlokale vrijwilligers (die dat willen) onderbrengen in één nationale hoofdgroep. KLJ zal wekelijks op woensdag een of enkele berichtjes plaatsen in de hoofdgroep. Daarbij delen we relevant vrijwilligersnieuws, foto's van werkgroepvergaderingen of -teambuildings en andere dingen die het vrijwilligersgevoel versterken. Een wekelijkse vrijwilligersnieuwsbrief dus, maar dan via WhatsApp. Het beste van al? Doordat alleen beheerders iets kunnen plaatsen, zal je geen constante overload aan berichtjes krijgen. Wil jij wel iets delen over je werkgroep? Laat het dan zeker weten aan je begeleidende beroepskracht! 

Daarnaast biedt de Community ook de mogelijkheid om subgroepen per regio of per werkgroep te maken. Ook daar gaan we mee aan de slag. Meer daarover hoor je tijdens een volgende werkgroepvergadering. 

Flyers en affiches: duurzaamheid voorop

Flyers en affiches lijken leuk! Toch wil KLJ de wildgroei van promotiemateriaal tegengaan, duurzamer te werk gaan en niet meer doelloos flyeren. Er zal dus niet van alles een flyer of affiche gemaakt worden. We voorzien wel een standaardaanbod van brochures en sensibiliserend materiaal dat tijdlozer is. Zo kunnen we ons drukwerk blijven gebruiken en hoeven we niets weg te smijten. Is er toch een grote communicatiecampagne? Dan bekijken we of extra flyers en affiches een meerwaarde bieden.

Wat communiceert KLJ? Keuzes met diepgang

KLJ is met veel uiteenlopende thema’s, evenementen en vormingen bezig, zowel op nationaal als op regionaal niveau. Daar willen we natuurlijk veel over communiceren, maar er schuilt een groot gevaar in. Door de hoeveelheid aan verschillende boodschappen die we – vaak gelijktijdig – uitsturen, missen we soms ons doel. We beconcurreren onze eigen boodschappen met andere eigen boodschappen.

We hebben de ambitie om meer campagnematig te werk gaan en zo bepaalde boodschappen sterker en gedurende een bepaalde periode in de kijker te zetten. We willen ook meer in de diepte werken, bijvoorbeeld met artikels, video's en podcasts. Eén berichtje op sociale media plaatsen om toch maar iets gecommuniceerd te hebben over een bepaald onderwerp, mist nu eenmaal volledig zijn doel. Niet alles zal dus nog in de kijker gezet kunnen worden via communicatiekanalen van KLJ, we zullen keuzes moeten maken.

Wat dan met de info die niet meer gedeeld wordt via de KLJ-communicatiekanalen? Ook die kan nog terechtkomen! Tijdens onze vormingen diepen we bijvoorbeeld enkele thema's uit, onze bovenlokale vrijwilligers en pedagogisch medewerkers kunnen onderwerpen ter sprake brengen tijdens afdelings- of gewestbezoeken, en ook tijdens onze andere KLJ-evenementen leer je heel wat bij! 

Meer weten? Kom naar het digitaal communicatie-uurtje

Wil je na het lezen van dit artikel nog meer info of heb je nog enkele vragen, suggesties of wilde ideeën? Sluit dan op dinsdag 8 augustus om 19u30 zeker aan tijdens ons digitaal communicatie-uurtje. Communicatiemedewerker Jonas staat je graag te woord!

Laat via onderstaand formuliertje (voor dinsdag 8 augustus om 17u) weten als je erbij bent. Nadien ontvang je een mailtje met de Microsoft Teamslink.

Schrijf je in