Skip to main content

KLJ'ers op blind date: Van KLJ-passie tot beroep en omgekeerd

Nationaal

9 maart 2022

KLJ’ers vind je in alle vormen en maten. In Blind Date stellen we twee – voor elkaar onbekende – KLJ’ers aan elkaar voor. Wat willen ze van elkaar weten en wat kunnen ze bijleren?

Wanneer KLJ-kriebels je te pakken hebben, kan het gebeuren dat je kiest voor een job met kinderen. Daar kan Kevin De Waele (25) van KLJ Lokeren-Heinde over meespreken. Maar omgekeerd kan ook. Bij Joyce Dedecker (19) van KLJ Elverdinge waren het haar studies die haar motiveerden om aan de slag te gaan als leiding in KLJ.

Joyce: “In september begon ik aan mijn zevende jaar opvoeder-begeleider in Kortrijk. Vanuit de opleiding kregen we de opdracht om vrijwilligerswerk te doen in een buitenschoolse instelling of jeugdwerking. KLJ Elverdinge keek er toen naar uit om na de stopzetting van hun +16 een nieuwe start te nemen. Die nieuwe start mag je letterlijk nemen, want er kwam een volledig nieuwe leidingsploeg en een focus op 12- tot 16-jarigen in plaats van alleen op +16. Het leek me een prachtig initiatief om mee op de kar te springen. Eens gestart als leiding ben ik er blijven plakken.”

[Lees verder onder de foto.]

Blind date - Kevin De Wael Joyce Dedecker

Kevin: “Mijn droom was eigenlijk tuinarchitect worden. In het middelbaar volgde ik tuinbouw, daarna begon ik aan de opleiding landschapsarchitectuur in Gent. Al snel had ik door dat dat toch niet volledig mijn ding was, dus ben ik gestopt. Uiteindelijk waagde ik de sprong en koos ik voor een opleiding als leerkracht lager onderwijs. Dat leunde heel dicht aan bij mijn passie als leiding van KLJ. Nu geef ik les in het derde leerjaar en ben ik gelukkig met de keuze die ik toen heb gemaakt. Zou jij met KLJ gestart zijn als je die schoolopdracht niet gekregen had, Joyce?”

Joyce: “Ik vermoed van niet. Het was een grote stap waar ik tot voor de opdracht wel aan dacht, maar die ik nog niet durfde te zetten. Omdat de hoofdleiding van KLJ Elverdinge langskwam bij mijn jongere zus om promo te maken voor de startdag en omdat ik net die schoolopdracht had gekregen, kreeg ik het duwtje dat ik nodig had om de stap te zetten. Zit jij wel al je hele leven in de KLJ?”

Kevin: “Al van kinds af ben ik een KLJ’er in hart in nieren, maar net als jij was ik eerst bang om de stap te zetten. Sindsdien ben ik er niet meer weg te krijgen. Na jaren als lid ben ik vijf jaar leider geweest, waarvan vier jaar hoofdleiding. Mijn passie was zelfs zo groot dat ik bovenlokaal actief ben en tot voor kort twee jaar ondervoorzitter was van KLJ Oost-Vlaanderen. Prachtige tijden vol ervaringen die ik nu kan gebruiken als leerkracht.”

Luisterend oor

Kevin: “Door als leiding in de KLJ te staan, leerde ik geen schrik te hebben om een spel uit te leggen aan een grote groep kinderen. Lesgeven voelde daarom meteen ‘normaal’ aan. Spreken voor een groep ouders is wel nog iets anders, dan is het met een klein hartje.” (lacht)

Joyce: “Bij mij is het omgekeerd. KLJ heeft mij op korte termijn al heel wat geleerd dat ik ook in mijn studies en toekomstige job als opvoeder kan gebruiken. In november ging ik met KLJ mee op trainingsdagen, de animatorcursus van KLJ. Die cursus heeft me geholpen om te durven spreken voor een grote groep. Ik leerde er dat het oké is om fouten te maken en dat het belangrijk is om af en toe los te laten. Zijn er voor jou nog gelijkenissen of verschillen tussen je job en KLJ?”

[Lees verder onder de foto.]

Blind date - Kevin De Wael Joyce Dedecker - Hélaba

Kevin: “Lesgeven en leiding zijn lijken soms wat op elkaar, maar niet in alles. Als leerkracht moet je meer regels volgen, grenzen stellen en is er een soort hiërarchie, terwijl je als leiding eerder tussen je leden staat. Waar de twee wel in overeenkomen, is het zorgende aspect. Sommige kinderen hebben het thuis moeilijk en vinden in KLJ een plaats om even alles te vergeten. Ook de school kan een plek zijn om alles los te laten of kan net een plaats zijn om op zoek te gaan naar het luisterende oor van een leerkracht. Ik vind het in elk geval – op school of in de KLJ – prachtig om iets te kunnen betekenen voor kinderen en hen fijne momenten te laten beleven.”

Joyce: “Ik herken me in wat je zegt. Ook als opvoeder zijn dat zorgende en een luisterend oor belangrijke eigenschappen. Na mijn studies zou ik graag in een opvang werken met jongeren met moeilijke achtergrondsituaties. Hen helpen bij het opvolgen van hun huiswerk, samen eens zot kunnen doen... Door mijn studies merk ik bepaalde gedragsproblematieken op bij enkele jongeren in de KLJ. De handvaten die ik via mijn opleiding krijg, zijn een meerwaarde om op een gepaste manier te reageren. Iedere jongere is uiteindelijk uniek en verdient een eigen aanpak, maar dat maakt het net boeiend.”

 

Tekst & foto: Cynthia Vandewalle

Jouw verhaal in de Hélaba?

Ben jij ook altijd onder de indruk van die verhalen die we in de Hélaba neerpennen? En denk jij bij het lezen aan een straf verhaal dat je graag met alle KLJ’ers deelt? Laat het ons weten!

Deel je verhaal