Skip to main content

Sociale Media

Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat... Er zijn zoveel verschillende sociale media waarmee je jouw KLJ-afdeling zichtbaarder kan maken. Maar welk kanaal gebruik je het best? En hoe ga je ermee aan de slag? Hier vind je alvast enkele tips rond Facebook, want dat blijft nog steeds het populairste netwerk.

Facebook, Youtube, Instagram, Snapchat... Er zijn zoveel verschillende sociale media waarmee je jouw KLJ-afdeling zichtbaarder kan maken. Maar welk kanaal gebruik je het best? En hoe ga je ermee aan de slag? Hier vind je alvast enkele tips rond Facebook, want dat blijft nog steeds het populairste netwerk.

Waarom gebruik je sociale media?

Informeren

Hoe? Zorg dat je geen lange blokken tekst op je pagina zet, richt je tot de essentie. Als de informatie op een andere pagina staat, zet dan de link mee op je pagina. Is je link te lang? Maak hem dan korter met bit.ly

Entertainen

Hoe? Speel in op wat ‘hot’ is op het moment. Dat kan door in te spelen op de actualiteit (zoals het nieuws of speciale tradities in je dorp) of door iets te doen met de zogenaamde 'top topicals' zoals Valentijn, Kerstmis… Een lijst van alle top topicals vind je op de website van I Like Media

Verhaal vertellen

Hoe? Door middel van foto’s en filmpjes creëer je verbondenheid met je doelpubliek. Zet wat typisch is aan jouw KLJ-afdeling in de kijker. Denk aan dingen zoals eens 'Throwback Thursday'. 
 

Jouw Facebookpagina

Praktische tips

  • Kies één eindverantwoordelijke die een planning opstelt voor de pagina.
  • Plan je berichten op voorhand in.
  • Zet het logo van je KLJ als paginafoto, dat is herkenbaar.
  • Bekijk de statistieken van je pagina.

 

Tips voor posts

  • Gebruik steeds een beeld (foto, video,…).
  • Gebruik een korte tekstje (ongeveer 90 tekens).
  • Kies steeds voor één actie (doorklikken naar de site/ filmpje bekijken/…).
  • Wissel af tussen de verschillende boodschappen (informeren/ entertainen/…).
  • Filmpjes uploaden via Facebook geeft een groter bereik dan te delen via Youtube.
  • Gemakkelijk een mooie post maken? Dat kan met Canva
     

Hoe maak je een goede advertentie?

Adverteren via Facebook en Instagram kan best ingewikkeld zijn, maar is wel super interessant bij bijvoorbeeld ledenwervingscampagnes of voor het promoten van je evenement. Ben je er zelf vaak mee bezig en weet je er veel van? Leef je gerust uit! Is het de eerste keer dat je zoiets onderneemt? Dan geven wij de makkelijkste manier om een evenement of post te promoten. 

1. Ga naar je Facebookpagina

Zorg ervoor dat je beheerder bent van je pagina. Enkel zo kan je een bericht promoten.

2. Zoek het bericht dat je wil promoten

Wij werken hier met een reeds gemaakt bericht of evenement. Het is dus belangrijk dat het bericht dat je wilt promoten al eens gepost is op je pagina. Let op! Advertentiebudget werkt enkel als je een goed bericht promoot. Zorg dus voor een goede post en copy erbij. Een mooie afbeelding of foto, met een KLJ-logo erop en niet te veel tekst op de afbeelding. Liefst is de copy ook kort en verwijs je naar een webpagina met meer informatie.

3. Selecteer Bericht promoten

Je vindt dit linksonder in je bericht. 

4. Voer de informatie voor je advertentie in

We gebruiken automatisch afbeeldingen en tekst uit je bericht, maar je kan de volgende details kiezen:

  • Doelstelling: Naargelang het soort post je wil promoten, zullen hier verschillende zaken staan. Kies voor meer betrokkenheid of interesse vergroten.

  • Doelgroep: Je zal zelf een doelgroep moeten maken. Klik dus naast 'Mensen die je kiest via targeting' op 'bewerken'. Hier kan je zelf aanduiden wie je advertentie bereikt. Wil je +16'ers bereiken? Dan bepaal je de leeftijd en de locatie. Wil je ouders van -16'ers bereiken? Dan selecteer je bijvoorbeeld mannen en vrouwen tussen 28 en 50 jaar die in je gemeente wonen. Als je nadien op 'suggesties' drukt kan je ook kiezen voor mensen met kinderen. Onderaan zal je zien hoeveel mensen je bereikt.
  • Looptijd: Kies een aantal dagen waarin je wil promoten. Je zal zien dat je geschat aantal te bereiken mensen zal veranderen en ook je uitgave per dag.

  • Totale budget: hier kan je aanduiden hoeveel geld je wil spenderen. 20 euro krijg je dus al van ons, maar wil je meer uitgeven dan kan dat natuurlijk ook. Met 20 euro verschijn je best al bij veel mensen. Je hoeft dus geen honderden euro's te spenderen aan online promotie.

  • Betalingsmethode: Controleer je betalingsmethode.

 

5. Wanneer je klaar bent, selecteer je 'Promoten'

Je advertentie begint te lopen. Je betaalt enkel voor de dagen waarin er gepromoot is. Je kan dus ook je campagne stopzetten als je merkt dat het niet zo vlot loopt en je je budget liever aan een andere promotie spendeert.

Goede voorbeelden

Op zoek naar goede voorbeelden? Check dan zeker deze KLJ-Facebookpagina's: