Skip to main content

Inspiratie nodig voor MatenMaand?

Aan inspiratie geen te kort. De leukste ideeën voor tussentijdse ledenwerving vind je hier!

Aan inspiratie geen te kort. De leukste ideeën voor tussentijdse ledenwerving vind je hier!

Februari

Het is zover, MatenMaand is aangebroken! Zijn jullie 100% klaar voor jullie open activiteit of vriendjesdag? Doe hier de check

1. Potentiële, nieuwe leden weten wanneer ze waar moeten zijn

  • Ja! We hebben alles vaak en duidelijk gecommuniceerd. Wie het nu nog niet weet, leeft onder een steen!

  • Neen ... Tijd om de flyer/post/affiche nog eens te delen op je socials. Maak het jezelf nog gemakkelijker en deel gewoon de MatenMaand-kaart. 

2. Het lokaal is opgeruimd en proper

  • Check! Alles is spik en span voor de nieuwkomers.

  • Neen ... Tijd om je lokaal nog eens op te ruimen en een goede indruk te maken! 

3. De activiteit is geschikt voor nieuwe leden. Niemand moet elkaar door en door kennen om mee te doen met het spel

  • Jep! We zetten volop in op kennismaking, zodat onze nieuwe en oude leden elkaar leren kennen.

  • Neen ... Die activiteit is goed voor een volgende keer, wanneer de nieuwe zich niet als een buitenstaander voelen. Focus deze keer best op kennismaking en plezier. 

4. Alle praktische zaken (in te vullen papieren en nodige spullen) liggen klaar

  • Inderdaad! Inschrijvingsformulieren: check, drankkaarten: check, kalender: check, sjaaltje en uniform: check! 

  • Neen ... Zorg dat nieuwe leden zich meteen kunnen inschrijven wanneer ze na de activiteit overtuigd zijn te blijven. Het helpt enorm als ze zichzelf kunnen voorzien van alle benodigdheden zoals een sjaaltje, pull, drankkaart ... Geef hen zeker en vast alle info voor de komende activiteiten mee.

5. De leiding en leden zijn enthousiast om nieuwe leden te verwelkomen

  • Sowieso! Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. 

  • Neen ... Mopje, natuurlijk wel!

Januari

De afgelopen maanden kreeg je al inspiratie over ledenbinding en ledenwerving, deze keer voorzien we allerlei nuttige tips als kers op de taart! 

Stoom je activiteiten klaar voor nieuwe leden!  

  • Nieuwe gezichten in de groep? Dat betekent tijd voor kennismakingsmakingsspelletjes! Zowel voor jong als voor oud is het altijd wat spannend om terecht te komen in een nieuwe. Zorg ervoor dat de groep elkaar leert kennen. 

  • Organiseer een typische KLJ-activiteit, zo weten nieuwe leden meteen wat KLJ’ers graag doen! Denk bijvoorbeeld aan een bosspel, pleinspelen of één-tegen-allen. Uiteraard kan je ook zelf een activiteit in elkaar steken of een persoonlijke twist geven aan een bestaande activiteit. Hulp nodig? Hier vind je alvast meer info! 

  • Staat jouw afdeling bekend als winnaar van talloze sportfeesten? Een initiatie van een van de KLJ-sporten is dan zeker en een leuke activiteit om mee te beginnen! 

Laatste spurt om nieuwe leden te werven ... Zet ook deze maand volop in op het werven van nieuwe leden. Dit hoeft niet per se veel tijd in beslag te nemen. Hieronder lees je hoe!  

Zet extra in op je socials.

  • Een beeld zegt meer dan woorden! Verspreid de KLJ-video op je socials, zo krijgen buitenstaanders meteen een beeld van wat KLJ is, doet en kan! Een aangepast formaat voor je TikTok of Reels? Deel de video door via de KLJ pagina klj_vzw. Tip: laat leiding, leden en eventueel ouders/voogden deze ook delen via hun eigen netwerk.  

  • Maak gebruik van bestaande groepen (denk aan: Je bent van …) om je open activiteit of vriendjesdag te promoten! Deel er een link naar je Facebook-evenement of naar je website. Meer nuttige communicatietips nodig? Word lid van de Facebookgroep ‘KLJ Vrienden van de Communicatie’!  

  • Deel het nieuwsartikel met de MatenMaand-kaart op je socials en in je communicatie naar ouders toe. 

  • Graag nog een postje voor op de Instagram? Gebruik het kant-en-klare sjabloon

December

Zet een originele campagne op om jouw vriendjesdag of open activiteit in de kijker te zetten!  

1. Laat je creativiteit de vrije loop! 

Hoe opvallender, hoe beter! Zorg dat je campagne opvalt, zowel online als offline. Hou zoveel mogelijk rekening met: 

  • Herkenbaarheid: Wees herkenbaar in al je communicatie. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn dat jouw KLJ het organiseert. Gebruik dus steeds je KLJ-logo, KLJ-kreet … 

  • Spring in het oog: Zorg ervoor dat de campagne vernieuwend en tastbaar is.  

  • Leeftijdsgericht: Pas je campagne aan per leeftijdsgroep, denk bijvoorbeeld aan de kanalen die je ervoor inzet.  

  • Eigentijds: Een goede campagne is eigentijds, gedurfd, grappig en valt op! Zet in op nieuwe trends. 

  • Samenhangend: Vorm een mooi geheel dat bij elkaar past en aanvullend is. 

Enkele voorbeelden:  

  • Bedenk een online winactie en laat de winnaar de prijs ophalen op de open activiteit of vriendjesdag. 

  • Organiseer een zoektocht waarbij de oplossing leidt naar de locatie van de activiteit of vriendjesdag. 

2. Online en offline, wat een geweldige combinatie!  

Creëer bekendheid voor je open activiteit of vriendjesdag door in te zetten op zowel online als offline bekendheid. Dat vergroot de kans dat potentiële leden het zullen zien. Ook hier kan je je bestaande leden bij betrekken!

Enkele voorbeelden:  

  • Maak tijdens een activiteit vriendschapsbandjes. Maak er een uitnodiging voor de vriendjesdag of open activiteit aan vast en laat vervolgens je leden de bandjes uitdelen op school!  

  • Laat je leden hun leukste foto delen op hun sociale media. Zorg dat ze je taggen en deel vervolgens de foto door op je eigen account.  

Waar zijn die leden? Hier zijn die leden! 

Ga langs op scholen, sportverenigingen … en nodig potentiële leden uit. Tip: laat ze jullie meteen volgen op jullie sociale mediakanalen, zo blijven ze op de hoogte van al het KLJ-nieuws! 

Al helemaal in de ban van Kerstmis? Baat met je KLJ een standje uit op een kerstmarkt of organiseer er zelf een! Een kerstmarkt trekt zowel jong als oud aan. Via deze weg creëer je zichtbaarheid én kan je nieuwe leden werven, twee vliegen in een klap! 

Geen tijd om zelf promomateriaal uit te werken? 

KLJ heeft een heleboel promomateriaal dat je kan inzetten om de on- en offline zichtbaarheid van jouw activiteit of jouw afdeling te verhogen! Zo zag je dorp er nog nooit zo kleurrijk als met de KLJ-vlaggetjes en voor je socials vind je onderaan de website een kant-en-klaar sjabloon!  

3. Geen idee waar te beginnen? 

Vraag een Vorming op Maat aan! Samen kunnen jullie een heel plan uitwerken van A-Z.

November

Een goede ledenbinding zorgt voor enthousiaste leden en die trekken spontaan nieuwe leden aan! Maar hoe zorg je voor een goede ledenbinding? 

  1. Zet in op een hechte groepssfeer! Leer elkaar kennen met kennismakingsspelletjes, geef eigenheid aan je groep (matching truien, een eigen groepskreet …). 

  1. Participeren, motiveren én soigneren! Denk eraan om je leden te verwennen, verantwoordelijkheid te geven, naar hen te luisteren en op te volgen wie aanwezig was. Komt een trouw lid opeens niet meer naar de activiteit? Ga dan zeker eens langs om te luisteren of stuur een ‘We missen je'-kaartje. Je kan je leden ook betrekken bij het organiseren van een evenement. Zo kan de jongste groep versiering maken en kunnen de oudere leden mee helpen opdienen.  

  1. Maak van je lokaal een tweede thuis! Richt een gezellig hoekje in, versier de muren met foto’s, hang KLJ-vlaggetjes op, maak een complimentenbrievenbus ...  

  1. Stel een gevarieerde en zotte jaarplanning op! Denk hierbij aan ieders wensen en noden. Steek dus voldoende variatie in je activiteiten. Nog een leuke extra om toe te voegen aan de kalender? Verjaardagen en feestdagen, natuurlijk!  

  1. Zet in op groepsbevordende activiteiten. Een teambuilding of daguitstap mogen niet ontbreken! Zo kan een rechtdoortocht of een dagje naar de zee heel groepsbindend werken, maar ook tijdens een weekend, kamp of doorheen het jaar kan een rodedraadspel de groep dichter bij elkaar brengen. 

  1. Jonge leden? Zorg voor een goed contact met ouders/voogd! Ga langs bij hen voor een weekend of kamp, maak een gezamenlijke WhatsApp-groep, stel de leidingsgroep voor …