Skip to main content

Een activiteit voorbereiden

Als je zelf spelen maakt of aanpast, ben je op voorhand niet altijd zeker of ze wel succes zullen hebben. Wij geven je een lijstje met tips om van elk spel een topspel te maken.

Als je zelf spelen maakt of aanpast, ben je op voorhand niet altijd zeker of ze wel succes zullen hebben. Wij geven je een lijstje met tips om van elk spel een topspel te maken.

Een activiteit voorbereiden

Als eerste vraag je je af: Wat willen we bereiken met het spel?

Is het de bedoeling dat de spelers ontspannen, leren samenwerken, verantwoordelijkheid opnemen, solidair leren zijn, in groep werken, geld inzamelen… Denk daar op voorhand over na.

Op basis daarvan kan je nadenken over hoe je tot dit doel kan komen.

Kies een werk- of speelvorm die ervoor zorgt dat het doel wordt bereikt. Een bouwactiviteit of een quiz? Sporten of op uitstap?

activiteit spel voorbereiden

Geef een draai aan je activiteiten

Met het ‘geef-een-draai-aan-je-activiteit-bord’ maak je in een handomdraai een hele nieuwe en originele activiteit. Het bord geeft je enkele handvaten om na te denken hoe je je activiteit een draai kan geven en kan aanpassen op vlak van volgende categorieën:

1. Spelers

  • Hoeveel kinderen gaan het spel spelen? Hoeveel groepjes wil je maken?
  • Is het een gemengde of niet-gemengde groep?

2. Materiaal

  • Welke materialen heb je liggen? Welke materialen heb je nog nooit gebruikt?
  • Zijn de materialen die je gebruikt veilig?

3. Regels

  • Welke moeilijkheden zitten er in het spel? Zijn de spelregels eerlijk voor iedereen? 
  • Is het spel duidelijk uit te leggen?

4. Talent

  • Laat je alle talenten van de kinderen aan bod komen?
  • Is het gekruid met voldoende nieuwe elementen, uitdaging en ruimte voor hun creativiteit? Kinderen en jongeren willen geprikkeld blijven. En ze moeten de kans krijgen om dingen te doen en te proberen die ze nergens anders kunnen testen, zo kunnen ze nieuwe talenten ontdekken.

5. Tijd

  • Hoeveel tijd heb je voor het spel? Hebben we genoeg tijd?
  • Welk tijdstip speel je het spel? Gaan de spelers hier bijvoorbeeld ‘s avonds nog zin in hebben?
  • Welk seizoen speel je het spel? Wat is het weer buiten?
  • Welk moment in het werkjaar speel je dit spel? Moeten de spelers elkaars eerst nog beter leren kennen?

6. Inkleding

  • Rond welk thema werk je? Is de inkleding aangepast aan de leeftijd van je leden?
  • Maak je gebruik van de omgeving (lokaal, bos, dorpskern,…)?
  • Werk je met symbolen, visuele effecten of geuren om je activiteit meer kracht bij te zetten?

7. Leeftijd

8. Terrein

  • Is het spel aangepast aan de plaats? Waar kun je spelen? Wat mag daar en wat niet?

 

Heb je geen ‘Geef-een-draai-aan-je-activiteit-bord’ in je lokaal? Leen het bord uit via jouw pedagogisch medewerker of knutsel er zelf een in elkaar.”

Wie doet wat?

Voor de leden aankomen, moet je voorbereidingen treffen voor je activiteit.

  • Wie zet materiaal klaar?
  • Wie bakent terrein af?
  • Wie begeleidt het onthaalspel terwijl de kinderen aankomen?
  • Wie ontvangt ouders met vragen?

Tijdens de activiteit zelf heb je als leiding ook een belangrijke rol te spelen: namelijk je leden enthousiasmeren. Zorg dat je zelf ook zin hebt om het spel te spelen. Als je als leiding niet enthousiast bent, krijg je je deelnemers ook minder makkelijk gemotiveerd. Verkoop je spel en toon hoeveel zin je er zelf in hebt!

Handig: lege activiteitenfiche

Zie niets over het hoofd en bereid je activiteit voor met de activiteitenfiche. Je vindt het sjabloon in bijlage.

Hoe kun je leuk brainstormen?

Bedenk zelf tientallen speelideeën met de brainstormoefeningen van de Ambrassade

Start to brainstorm