Skip to main content

-9: participeren, motiveren en soigneren!

Een sterke ledenbinding zorgt ervoor dat je leden regelmatig naar activiteiten komen. Of je jonge leden gemotiveerd zijn om vaak te komen, daar kun je actief aan werken.

Een sterke ledenbinding zorgt ervoor dat je leden regelmatig naar activiteiten komen. Of je jonge leden gemotiveerd zijn om vaak te komen, daar kun je actief aan werken.

Verwen

Klein of groot, iedereen wordt graag verwend. Een kleine attentie, een leuk compliment, een schouderklopje, een verrassing,… het zijn net die kleine dingen die je een warm gevoel geven. We geloven dat door die extraatjes onze leden graag naar KLJ blijven komen.

  • Laat je leden zelf een spel kiezen.

  • Ga met hen eens naar de speeltuin.

  • Laat hen wat langer laten opblijven op kamp.

  • Toon waardering: 'Dat heb je goed gedaan', een dikke knuffel, een schouderklopje, een knipoog,…

  • Steun hen in moeilijkere periodes: bij een scheiding, na een overlijden … Laat hen weten dat je voor hen klaarstaat, aan hen denkt en dat ze altijd bij jou terecht kunnen.

  • Denk ook in de wereld buiten KLJ aan hen bv. stuur een kaartje als ze hun eerste communie doen.

  • Zet hen in de bloemetjes op hun verjaardag: een leuke kroon, slingers in het lokaal, een mooi versierde stoel, een taart met kaarsjes, een zangstonde speciaal voor de jarige …

  • paaseitjes rapen, een bezoek van de Sint organiseren … Bij deze leeftijdsgroep is dat een echt feest.

Let er op dat je iedereen even veel ‘verwent’. Zorg ervoor dat je je beloningen het hele jaar kunt volhouden, voor alle leden.

Geef verantwoordelijkheid

Leden vinden het fijn om betrokken te worden bij de activiteiten en de werking van hun KLJ-afdeling. Die betrokkenheid zal ervoor zorgen dat ze fier zijn op hun afdeling en dat ze zeker aanwezig willen zijn op elke activiteit.

Hou rekening met de leeftijd en de competenties van de leden. Een te moeilijke opdracht zal hen afschrikken en daar zullen ze geen plezier aan beleven. Een te gemakkelijke opdracht zal weinig motiveren en zullen ze waarschijnlijk niet tot een goed einde brengen.

Het betrekken van leden bij de KLJ-werking wil niet zeggen dat zij jullie taken overnemen en dat jullie in jullie luie zetel kunnen gaan zitten. Ondersteun hen waar nodig. En feliciteer hen als ze hun taak of opdracht goed afgewerkt hebben.

Er zijn allerlei mogelijkheden om de verschillende leeftijdsgroepen te betrekken bij één en dezelfde activiteit. Dit geeft onderlinge verbondenheid tussen de leden.

  • Laat de oudsten een film of fotoverhaal maken waarin de jongsten acteren.

  • Laat de jongste leden de helpers zijn in een spel voor de hele groep: alleen zij kunnen de ouderen bevrijden door tussen de benen door te kruipen, alleen zij mogen het kostbare water gaan halen op een bepaald punt, alleen zij mogen de schatkist van de ouderen bewaken,…

  • Laat de leden meehelpen aan een receptie op kamp of tijdens de ouderavond: de kleinsten knutselen versiersels die op rietjes geplaatst kunnen worden, terwijl de ouderen de obers zijn.

Al zijn ze nog jong, toch kun je de jongste leden ook al verantwoordelijkheid geven:

  • De leden mogen mee het lokaal inrichten: er worden afbeeldingen op de muren getekend en de leden mogen die inkleuren.

  • Via een zoektocht of quiz bepalen ze mee welke zoetigheden op het menu staan tijdens het kamp..

  • De leden verzorgen de tafelversiering van de eetdag. Ze kleden ook de zaal aan met eigen kunstwerkjes en voorzien zelfs een rondleiding van de ene creatie naar de andere.

  • Elk lid knutselt een uitnodiging voor een ander lid om die op een originele manier warm te maken voor de volgende activiteit.

  • De leden ruimen het lokaal mee op.

Luister naar je leden

Als je wil te weten komen wat je leden denken, vinden, willen … hou dan dit in het achterhoofd:

  • Bereid dit goed voor: wat wil je te weten komen en wat zal je doen met de resultaten.

  • Ga niet meteen in de verdediging als je werking kritiek krijgt van een lid. Vraag wat ze precies bedoelen en of er nog leden deze mening delen. Zorg dat de leden geen schrik hebben om hun mening te uiten.

  • Maak je leden duidelijk dat jullie als leiding beslissen of iets kan of niet. Jullie bewaken of een nieuw idee realistisch en leuk is.

  • Realiseer een nieuw idee effectief.

Welke methodiek kun je gebruiken bij jonge kinderen?

  • Aan het einde van de activiteit volgt een kort poppenspel. De poppen vertellen de kinderen wat er volgende keer op het programma staat. Pols even of ze dit leuk vinden en of ze zelf nog leuke ideeën hebben.

  • Aan de hand van een collage kunnen kinderen weergeven wat ze leuk en wat ze minder leuk vinden aan KLJ. Voorzie heel wat kleurrijke tijdschriften, stiften, verf ... Geef hen elk een groot blad papier of een stuk muur met een groene cirkel, waarin ze de leuke dingen moeten kleven, en een rode cirkel voor de minder leuke dingen. Daarna kan je in groep bespreken wat er allemaal te zien is.

  • Vraag de leden om hun grootste KLJ-dromen aan de Sint te vertellen. Natuurlijk belooft de Sint om te kijken wat hij kan doen om de dromen in vervulling te laten gaan.

Volg op wie er aanwezig was

Hoe kun je op een leuke, originele manier zichtbaar maken wie deelnam aan de KLJ-activiteiten? Hierdoor stimuleer je kinderen ook om vaker te komen, omdat ze zien dat andere kinderen ook aanwezig waren.

  • ​​In het lokaal hang je een lang pad op. Het pad is onderverdeeld in vakjes, met boven elk vakje de naam van een activiteit. Elk lid krijgt een blad met eigen stickertjes.

  • ​Ieder lid krijgt een blad waarop ze een handafdruk in verf kunnen zetten voor elke activiteit dat ze er waren.

  • Geef elk kind een tekening die nog niet is ingekleurd. Laat hen elke activiteit een ander deeltje van de tekening inkleuren.
Site by Wieni