Skip to main content

Thema van de maand: Ledenwerving

Limburg

3 september 2020

Leden werven, het is niet zo makkelijk! Weet je niet hoe je moet beginnen en eindigen met een activiteit? Dan ontdek je hier alles wat je nodig hebt.

De kernwoorden uit de ledenwervingskubus

De ledenwevingskubus geeft je een goeie start om je actie vorm te geven. Wij paste het toe op iedere leeftijd. Inspiratie nodig? Dit zijn de winnende acties van de KLJ-trofee 19-20 

1. Kwalitatief én opvallend

  • Algemeen: zorg dat alle promo samenhangend is. Maak duidelijk gebruik van dezelfde kleuren, logo’s en prenten in affiches, flyers, sociale media promo... Leden gaan denken: ‘Amai dat ziet er cool uit, daar wil ik heen!’. Probeer origineel uit de hoek te komen met een concept dat nog nooit werk gedaan.  

  • Focus op ouders: ouders zullen denken: ‘Die jongeren hebben daar veel moeite in gestoken, dat zal wel een geëngageerde groep zijn. Daar kan ik mijn kind wel naartoe sturen!’ 

2. Persoonlijk én leeftijdsgericht

Mensen persoonlijk aanspreken is in tijden van corona geen makkie. Wil je het toch persoonlijker aanpakken dan enkel via een flyer in de brievenbus? Probeer dan dit: 

  • -9: Maak op je posters/flyers een bon om een vriendje mee te nemen die nog niet in de KLJ zit.  

  • -12: Zorg bij het uitdelen van flyers dat er iets bij zit dat hun interesse wekt en ze eventueel moeten meenemen naar de activiteit. 

  • +12: Hang mysterieuze pijlen in het dorp en maak ze nieuwsgierig.  

  • +16: Deze leeftijd vind je op sportclubs, jeugdhuizen... spreek ze zeker aan!  

  • Focus op ouders: Nu huisbezoeken niet coronaproof zijn kan je wel infomomenten online organiseren, filmpjes maken met uitleg over je KLJ. KLJ Hamont jongens en meisjes deden dat al heel goed, kijk hier! 

3. Samenhangend 

  • Algemeen: Zorg ervoor dat zowel je gedrukte campagnes als digitale campagnes aan elkaar gelinkt worden. Bijvoorbeeld posters, flyers, broodzakken met een leuke sticker filmpjes te posten in verschillende groepen, profielfoto’s met een banner, facebookevenementen waar je mensen voor kan uitnodigen...  

4. Klaar en duidelijk

  • Algemeen: Maak de Wie, Wat, Waar en Wanneer zichtbaar in een oogopslag. Geef daarbij een korte boodschap dat jongeren van alle leeftijden aanspreekt.  

  • Focus op ouders: Ouders moeten het gevoel krijgen dat ze de agenda van hun kinderen willen vrijhouden voor dit moment. Zeker bij jonge leden niet vergeten dat het ook hen is die je moet overtuigen.  

5. Hip en Trendy  

  • Verdiep je in de leefwereld van jongeren. Op dit moment is dit bijvoorbeeld TikTok, #likeme ...  

6. Herkenbaarheid

Iedere leeftijd moet er zich in herkennen, anders hebben ze het gevoel dat deze promo niet voor hen is en zullen ze niet omkijken. Zorg daarom voor beeldmateriaal waar iedere leeftijd zich in kan vinden.  

  • -9 en -12: Herkenbaarheid vooral in het dorp (en de scholen). Hang je dorp voor KLJ-ballonnen/sjaaltjes/vlagjes.  

  • +12 en +16: Blijf de herkenbaarheid in het dorp waarborgen maak daarbij ook gebruik van sportclubs, culturele centra en lokale handelaars. Daag hen eventueel uit met mysterieuze pijlen, de stoel... .  Maak vanaf deze leeftijd ook gebruik van promo op sociale media. Zorg ervoor dat beide campagnes aan elkaar gelinkt worden. Bijvoorbeeld door filmpjes te posten, profielfoto’s te veranderen en alles zoveel mogelijk te delen.  

  • Focus op ouders: Vooral bij -9 en -12 hebben ouders enorm veel invloed of de leden al dan niet naar de KLJ komen. Maak daarom gebruik van ‘Je bent van...’-groepen, broodzakken, briefjes in de brievenbus.