Skip to main content

De eindstand van de zichtbaarheidsactie is bekend!

.
.

Nationaal

6 mei 2025

Hier is 'ie dan, de langverwachte eindstand van de zichtbaarheidsactie! Ontdek wie gewonnen heeft en check een paar extra tips om de zichtbaarheid van jouw afdeling nóg meer te vergroten! Dacht jij al aan deze twee manieren: digitaal en fysiek? Hieronder vind je per onderdeel een paar sprekende voorbeelden van lokale afdelingen.

Digitaal, hoe moet dat dan?

Be like KLJ Kaulille of KLJ Adegem en maak een filmpje waarin je de leidingsploeg voorstelt. Zo een filmpje zorgt ervoor dat je direct opvalt en het vergroot je bereik. Twee vliegen in één klap!

Fysiek, hoe begin ik daaraan?

Om je afdeling fysiek zichtbaar of bekend te maken, zijn er 4 belangrijke focuspunten.  

1. Kom uit je lokaal en maak je zichtbaar in het dorp!  

  • KLJ Stekene is afval gaan rapen in het dorp. Op deze manier ziet iedereen dat je je inzet voor een betere planeet.
  • KLJ Balen maakte promo voor hun startdag op een druk punt waar veel jongeren voorbijkomen.  
  • KLJ Mielen-Boven-Aalst bracht een oude traditie tot leven: ‘Brooi Brooi’. Ze gingen met hun leden van deur tot deur om een liedje te zingen.

2. Gebruik je netwerk en organiseer samen iets.  

  • KLJ Oostmalle organiseerde samen met de lokale Landelijke Gilde een smikkeltocht.  
  • KLJ Oostrozebeke organiseerde samen met de lokale Landelijke Gilde en Ferm een heuse valentijnsavond, gekoppeld aan een voorstelling over ‘het hondenleven’.  
  • KLJ Molenbeek-Wersbeek organiseerde samen met de lokale Landelijke Gilde een heus sinterklaasfeest voor iedereen in het dorp! En ja hoor, de enige echte Sint kwam ook een bezoekje brengen!  

3. Neem deel aan een lokaal initiatief.

  • KLJ Sint-Niklaas toonde tijdens de jaarlijkse Sint-Elooistoet haar wimpel- en vendelkunsten. Na de stoet toonde ze tijdens de openluchtmis nog eens de basisreeks wimpelen en de muziekreeks vendelen. 
  • KLJ Wuustwezel bouwde samen met haar +16 een lichtwagen in KLJ-thema. Ze toonde letterlijk onze landelijke waarde met als leuke toets het KLJ-sjaaltje. Naast de wagen liepen er ook nog wimpeliers mee die de toeschouwers hun wimpelkunsten lieten zien.  
  • KLJ Groot-Orsmaal reed mee tijdens de jaarlijkse tractorprocessie. Op deze manier zette ze haar afdeling in het beeld bij het bredere publiek.  

4. Verzin een opvallende stunt.  

  • KLJ Gits verstopte Super Mario mystery-boxen in het dorp als teaser voor haar startdag.  
  • KLJ Hamme Sint-Anna bouwde in het groot de 3 KLJ-letters na. Zo bracht ze haar feestweekend letterlijk in beeld.  
  • KLJ Merchtem bouwde een groot vliegtuig om reclame te maken voor haar startdag. Als dat niet opvalt?! 
  • KLJ Bazel verspreidde doorheen het dorp verschillende spiegels met ‘zie jij jezelf in KLJ Bazel?'  

En dan nu, de eindstand. Tromgeroffel ...

De winnaars kan je vinden via onderstaande PDF, wanneer er binnen het gewest een gelijkstand was, werd er gekeken naar welke actie het creatiefst of origineelst was. Aan iedereen die heeft meegedaan maar niet heeft gewonnen: ook jullie actie was super waardevol! Je hebt jezelf extra in de kijker gezet in jouw dorp, dus je bent sowieso een winnaar! Blijf zo verder doen!  

Aan alle winnaars, het ‘congé-pakket' komt jullie richting uit via de gewestvergadering. Staat er geen vergadering meer gepland? Spreek dan zeker even je pedagogische medewerker aan. Weet je even niet meer wie verantwoordelijk is voor jouw afdeling? Neem dan zeker hier een kijkje.