Skip to main content

Leuke ideetjes om coronaproof leden te werven

Nationaal

17 augustus 2020

Ben jij volop aan het nadenken hoe je je ledenwerving in deze coronatijden best aanpakt? Lees dan zeker dit artikel, want we geven je enkele kant-en-klare tips!

Maak reclame via de scholen

Langsgaan in scholen om in elke klas promo te maken, is niet toegestaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er helemaal geen reclame mag maken. Wat kan je zoal doen?

  • Vraag aan de school of ze een filmpje willen afspelen dat je met je leidinsploeg maakten. Zo kan je toch nog een toneeltje spelen voor de klassen of alle info over de startdag meedelen.
  • Vraag aan de school of je enkele flyers mag aanleveren die de leerkrachten vervolgens uitdelen aan hun klassen.
  • Vraag aan de school of je enkele affiches mag aanleveren die het schoolpersoneel vervolgens kan ophangen.
  • Bezorg KLJ-kleurplaten met daarop de info over de startdag aan de school. De leerkrachten kunnen deze, nadat ze zijn ingekleurd, ophangen in de klas of met de leerlingen mee naar huis geven.
  • Of wat dacht je van een ‘wedstrijd’ via de scholen? We geven 3 voorbeelden.
    • De scholen kunnen de ledenwervingsbandjes van KLJ uitdelen. Elke aanwezige op de startdag die een bandje draagt, krijgt een cadeautje. 
    • De leerkrachten kunnen KLJ-koekjes uitdelen met de boodschap dat er enkele gelukkigen zullen zijn die een gratis ticket voor de startdag van KLJ in hun koekje zullen vinden. Ze zeggen er uiteraard niet bij dat dit gewoon in elk koekje zit.
    • Je kan KLJ-stickers laten maken en vragen aan handelaars in de buurt om die met de klanten mee te geven: ze kunnen gekleefd worden op (brood)zakken van bakkers, frituren, … De klas die in verhouding tot het aantal leerlingen met de meeste stickers naar de startdag komt, wint!

Tip: Met Web2Print ontwerp in je in no time de leukste affiches, flyers en uitnodigingen voor jouw KLJ-evenementen en activiteiten. De tool is zeer gebruiksvriendelijk en je stopt je promomateriaal meteen in een mooi KLJ-jasje.

Maak reclame via de huidige leden

Net als schoolbezoeken, worden huisbezoeken ten zeerste afgeraden. Toch is het erg belangrijk om bij de ledenwerving genoeg aandacht te hebben voor de leden van het vorige KLJ-jaar, zeker na het laatste halfjaar waarin jullie de leden niet veel gezien hebben.

  • Ga ’s avonds/’s nachts bij alle leden een ballon aan de brievenbus of voordeur hangen. Steek ineens een flyertje voor de startdag in de bus. Wedden dat de buurt de volgende dag praat over de hoeveelheid ballonnen in het dorp?
  • Steek een persoonlijke uitnodiging voor de startdag in de bus. Je kan hiervoor een leuke (groeps)foto van elk lid zoeken en er bijzetten ‘hopelijk maken we nog veel meer KLJ-herinneringen met jou’.
  • Schakel je leden in bij de ledenwerving. Ze vinden het erg fijn om hun leiding te helpen. Ze kunnen mee affiches verspreiden, het Facebookevenement delen, hun vrienden uitnodigen… Zo maken jullie samen de campagne groot!

Maak je zichtbaar in het dorp

Rechtstreeks in contact komen met potentiële leden is in deze tijden bijna onmogelijk, daarom is het nu de ideale moment om je KLJ zichtbaar te maken in het straatbeeld. We geven enkele voorbeelden: 

  • Val op met krijtgraffiti. Laat het KLJ-logo van jouw afdeling schitteren op de stoepen van jouw gemeente.
  • Plaats metershoge stropoppen of reclameborden bij de belangrijkste invalswegen van je dorp. Misschien kan je hiervoor wel samenwerken met een Groene Kringafdeling uit jouw buurt?
  • Organiseer een coronafietstocht waarbij (potentiële) leden tips kunnen vinden die ze kunnen gebruiken tijdens de startdag. Zo bied je een ontspannende activiteit aan én doe je aan ledenwerving. 
  • Hang affiches van jouw startdag op in de winkels, bij de bakkers, bij… Je kan er ook voor kiezen om de leiding voor het volgend KLJ-jaar bekend te maken door in elke winkel een foto van een leid(st)er te hangen met een slogan en de gegevens van jouw startdag. 
  • Breng de lokale pers op de hoogte. Misschien wijden ze wel een artikel aan je startdag of ledenwervingsactie. Hier vind je tips van KLJ terug om in de pers te komen.
  • Zorg voor mysterie in het dorp, dat werkt altijd! We geven twee voorbeelden van KLJ-afdelingen.
    • KLJ Meerle maakte een dertigtal gekleurde stoelen met vraagtekens op. Deze stoelen plaatsten ze ’s nachts in het dorp, zodat Meerle kon ontwaken met een mysterie. Toen iedereen in het dorp het over de stoelen had, maakte de leidingsploeg zich bekend door er de slogan ‘Bij KLJ Meerle zit je goed’ bij te plaatsen.
    • KLJ Schriek plaatste een mysterieus bord in het dorp waarop elke dag een groot houten puzzelstuk verscheen. Toen de puzzel af was, bleek het over de startdag van de KLJ te gaan.

Maak promo via Facebook

Meer dan ooit zal digitale promo voor je startdag erg belangrijk zijn. Maak een Facebookevenement voor je startdag(en). Post hier regelmatig iets in. Dat kan vanalles zijn! Wees creatief en zorg vooral dat elk postje een visueel duidelijk link heeft met je startdag.

  • Film het toneeltje dat jullie normaal in de scholen doen en deel het.
  • Deel foto’s van vorige startdagen. 
  • Maak een aftelkalender naar de startdag. 
  • Maak een linkpost waarbij je oproept om vrienden te taggen die ook naar de KLJ moeten komen. 

Vergeet niet dat enkel mensen die uitgenodigd zijn voor het evenement van de startdag de postjes zien passeren. Plaats dus ook leuke reclame op de tijdlijn van je Facebookpagina en deel het eventueel op je persoonlijk profiel.

Hulp nodig bij het uitwerken van je acties?

Onze KLJ-vrijwilligers denken er graag samen met jou over na! Vraag een (online) Vorming op Maat aan via Click.

Vraag een VOM aan