Skip to main content

Hoe komt je KLJ in de pers?

Dankzij een artikel in de krant of een reportage op de regionale tv krijg je heel wat gratis promotie voor jouw KLJ-afdeling. Jammer genoeg verschijn je niet zomaar in de pers. Hier vind je alvast enkele tips die je kans vergroten!

Dankzij een artikel in de krant of een reportage op de regionale tv krijg je heel wat gratis promotie voor jouw KLJ-afdeling. Jammer genoeg verschijn je niet zomaar in de pers. Hier vind je alvast enkele tips die je kans vergroten!

Zorg voor nieuwswaarde

Kranten en nieuwsuitzendingen hebben maar een beperkte plaats om nieuws in aan bod te laten komen. Ze kiezen dus vooral onderwerpen die in het oog springen. Denk eens na: wat is opvallend, nieuw, bijzonder, onderscheidend aan jouw nieuwsitem? Een doordeweekse activiteit zal het nieuws zelden halen. Als je een evenement organiseert, kan je in je perscommunicatie dan weer wel de nadruk leggen op de hoeveelste keer (een jubileum?) jullie dit doen, op iets nieuws dat jullie zullen doen, op het feit dat het uniek is in de regio, op een bekende bezoeker, op een recordopkomst enzovoort. 

Ook beeldmateriaal is belangrijk voor de media. Heb je dus zelf leuke foto's kunnen maken? Stuur die foto's dan zeker naar de pers. Of nodig de pers misschien eens uit om ter plaatse te komen filmen.

Welke media kies je?

Je staat er misschien niet bij stil, maar het perslandschap in Vlaanderen is vrij groot. Je kan dus bij verschillende nieuwsmedia terecht met jouw verhaal.

Grote kranten

Als lokale KLJ-afdeling is het héél moeilijk om op de nationale pagina’s van een grote krant te geraken. Meestal gebeurt dat alleen bij slecht nieuws, bijvoorbeeld bij een ramp op kamp. Richt je dus op de lokale pagina’s. Vooral Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws zetten hier sterk op in. Daarnaast heb je in Antwerpen (Gazet van Antwerpen), Limburg (Het Belang van Limburg) en West-Vlaanderen (Krant van West-Vlaanderen) nog kranten die zich sterk focussen op regionieuws. 

Stadsmagazines en gemeentebladen

Elke gemeente heeft wel een eigen magazine. Misschien kan je daarin wel terecht met jouw nieuwsitem? Je bereikt er in ieder geval heel jouw omgeving mee! 

Kerk & Leven

Waarschijnlijk denk je niet meteen aan Kerk & Leven, maar het blad wordt wel nog veel gelezen. Bovendien zijn de journalisten ervan altijd geïnteresseerd in nieuws van een Katholieke jeugdbeweging. 

Regionale tv-zenders

Net zoals bij de grote kranten, is het moeilijk om in de nieuwsuitzending van grote zenders zoals Eén en VTM te geraken. Richt je dus vooral op de lokale televisiezenders zoals ROB, RTV, ATV, WTV of TVL.
 

Contacteer de pers

Ondertussen heb je een leuk nieuwsitem in gedachten, toch zal het niet zomaar in de krant of op tv verschijnen. Je moet zelf journalisten aanspreken, mailen of bellen om hun interesse te wekken. Stel daarom een lijst van perscontacten samen die je elke keer kan contacteren. 

  • Vraag aan je jeugddienst of gemeentebestuur of je hun perslijst mag overnemen. 
  • Zoek op de websites van de verschillende media naar contactgegevens. 
  • Kijk op de regiopagina’s van de grote kranten. Daar vind je meestal contactgegevens van journalisten uit jouw regio terug. 
  • Kijk in de krant welke journalist vaak stukjes schrijft over jouw dorp of gemeente. Je kan de journalist vervolgens toevoegen op sociale media en hem of haar zo bereiken. 
     

Schrijf een persbericht

Eenmaal je voldoende contactgegevens hebt, kan je journalisten uitnodigen op jouw evenement. Vaak kan je ook een persbericht en beeldmateriaal sturen. Zo’n persbericht is handig voor journalisten. Ze weten dan meteen wat de nieuwswaarde van jouw onderwerp is en ze kunnen heel wat tijd besparen als ze delen van jouw goed geschreven tekst en beeldmateriaal mogen overnemen. 

Hieronder vind je alvast een sjabloon van een goed persbericht. Maar hou ook rekening met deze tips: 

  • Schrijf als een journalist. Gebruik daarom korte zinnen in korte alinea’s, zonder moeilijke woorden. Plaats het belangrijkste nieuws bovenaan.
  • Gebruik citaten. Journalisten wekken hun tekst daarmee tot leven. Speel daarop in en laat een KLJ’er aan het woord. 
  • Maak het persbericht niet langer dan 1 A4.
  • Zorg (zo veel als mogelijk) voor kwalitatief goede foto's. 
  • Laat gegevens van je contactpersoon na. Spreek op voorhand goed af wie dit is. 
  • Plaats onderaan een korte beschrijving van je KLJ-afdeling. Bijvoorbeeld: Hoeveel leden heb je? Hoeveel leiding? Op welke dag hebben jullie een activiteit?
  • Verstuur het persbericht in de voormiddag. Dat geeft de journalist de tijd om er overdag aan te werken.

Negatief in het nieuws?

Media kunnen jouw KLJ-afdeling positief in beeld brengen, maar ook negatief. Als er iets misloopt, wil je niet dat een journalist iets verkeerds of kwetsends publiceert. Stel daarom iemand aan om bij een eventuele crisis met de pers om te gaan. Of bel ons, desnoods via het KLJ-noodnummer (+32475 775 110).