Skip to main content

Leden werven, zo doe je het in 7 stappen

Nationaal

23 augustus 2022

De zomer is (bijna) afgelopen en het nieuwe werkjaar staat al weer voor de deur, joepie! Een nieuw werkjaar betekent ook nieuwe leden. Die moet je uiteraard gaan werven. We geven je alvast enkele tips en tricks voor het werven van die nieuwe leden.

1. Wie is je doelgroep?

Bekijk het ledenrapport (vraag het aan je pedagogisch medewerker) om te zien welke leeftijdsgroepen gedaald zijn. Ga ook na of je extra werk moet maken van je bekendheid en imago in het dorp. Een ledenwervingsactie kan evengoed gericht zijn op alle dorpsbewoners of de ouders van de kinderen en jongeren.

2. Wat is je doel?

Hoeveel nieuwe leden wil je met de actie bereiken? Durf straffe, maar concrete doelstellingen te formuleren, zodat je die achteraf gemakkelijk kan evalueren en nagaan of de doelstelling bereikt is. Zoals hierboven beschreven kan een actie ook eerder gericht zijn op de algemene naambekendheid van je KLJ of het werken aan een positief imago.

3. Hoeveel tijd wil je investeren?

Denk groot, wild en vernieuwend, maar neem niet te veel hooi op je vork. Wervingsacties die net iets té groot opgezet zijn en er daarom maar half staan, kunnen soms meer schade aanbrengen dan dat ze je ledenwinst opleveren. Ga dus goed na hoeveel energie en tijd het bestuur/de leiding van je afdeling heeft om een actie op poten te zetten.

4. Welk promomateriaal wil je voorzien?

Welke middelen wil je gebruiken? Een flyer alleen volstaat niet want niet iedereen weet wat KLJ is. Samen met de flyer kan je een infobrochure geven waarop staat wanneer de activiteiten plaatsvinden, welke leeftijdsgroepen er zijn, hoeveel het lidgeld bedraagt  en of je moet inschrijven voor de startdag. Maak gebruik van Web2Print voor het ontwerpen van de flyer en infobrochure.

Met enkel papier spreek je zelden of nooit kinderen en jongeren aan. Zelf ouders zullen sneller geprikkeld zijn door ‘net dat ietsje meer’. Maak ook gebruik van online promo op Facebook, Instagram, TikTok … Bekijk zeker ook onze handleiding om vlot een online advertentiecampagne op te zetten om Facebook

5. Hoe maak je reclame voor je startdag?

De meest bekende activiteit is een startactiviteit. Hierop worden zowel nieuwe als oude leden uitgenodigd om een eerste keer op de KLJ te komen spelen. Een andere optie is langsgaan in scholen. Belangrijk hierbij is om altijd eerst toestemming te vragen aan de directie. Je kan ook leden werven op andere plaatsen waar je kinderen en jongeren kan vinden (voetbal, speelplein, evenementen in het dorp…). Denk erover na hoe je huidige leden zal uitnodigen voor de startdag (huisbezoek, persoonlijke uitnodiging in de bus…).

6. Zorg voor een goed contact na de eerste kennismaking

Wanneer je nieuwe leden hebt kunnen werven is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze blijven komen. Zorg daarom voor een goed contact met leden en ouders. Voorzie een goede uitnodiging voor de volgende weken, bel eens (mail, sms bij oudere leden) of ga even kort langs.

7. Al aan een actieplan gedacht?

Een actieplan voor je ledenwervingsactie bundelt al je antwoorden op bovenstaande stappen. Het is een leidraad voor het uitvoeren van je ledenwervingsactie en zorgt ervoor dat je geen stappen vergeet. Een actieplan zorgt er dus mede voor dat je ledenwervingsactie een geslaagde actie wordt.

Bonus: Op zoek naar uitgewerkte ledenwervingsacties?

Heel wat KLJ-afdelingen werkten al mooie ledenwervingscampagnes uit per leeftijdsgroep. Misschien kan jij ze wel gebruiken?