Skip to main content

Jozefien Van Peteghem: "Van op de grond tot in de lucht, het is gewoon mijn passie"

Nationaal

19 december 2025

Dat we veel straffe KLJ’ers in ons midden hebben, dat weten we ondertussen al. Ook Jozefien Van Peteghem (18), bovenlokaal vrijwilliger bij werkgroep Promo, is daar het levende bewijs van. Haar hobby is rondvliegen met vliegtuigen. Om van haar passie haar beroep te maken, studeert ze momenteel voor een bachelor in de luchtvaartsector.

Dag Jozefien. Jij hebt een nogal unieke passie, namelijk rondvliegen met vliegtuigen. Hoe kom je daarbij?

Jozefien: “Als kind speelde ik continu met vliegtuigjes en had ik altijd al in mijn hoofd dat ik piloot wou worden. In de derde graad van het middelbaar ben ik vliegtuigtechnieken gaan studeren en nu studeer ik in Oostende voor een bachelor in de luchtvaartsector. Het is zeker een aparte wereld, maar eens je erin zit, wil je er niet meer uit.”

Wat vind je er zo leuk aan?

Jozefien: “Het is gewoon mijn passie. Van op de grond tot in de lucht en terug. De motoren horen draaien, het vliegtuig voelen opstijgen, het uitzicht vanuit de lucht … Het geeft allemaal een magisch gevoel. Omdat ik al veel kennis heb over het toestel, voelt het soms alsof ik letterlijk op automatische piloot vlieg.” 

"Mijn droom is om de lichtjes van New York van Bovenaf te bewonderen."

Jozefien Van Peteghem, werkgroep Promo Oost-Vlaanderen

Met welk vliegtuig vlieg je rond?

Jozefien: “Het hangt ervan af. Soms vlieg ik met burgertoestellen, dus is het oftewel met een YAK-52 oftewel met een Scottisch Aviation Bulldog. Voor speciale gelegenheden wordt soms de aanvraag gedaan om met een militair toestel te vliegen. Dan zit ik meestal aan het roer van de A400.”

Vlieg je dan alleen, of mag je iemand meenemen in de cockpit?

Jozefien: “Het militaire luik is heel strikt en daar mag ik niemand van buitenaf meenemen, zeker nu met de oorlog. Het burgerlijke deel is veel vrijer. Daar neem ik wel eens familie en vrienden mee voor een ritje. Omdat ik nog geen licentie heb, mag ik sowieso niet helemaal alleen vliegen. Er moet dus altijd een copiloot bijzijn. Dat is beter voor je eigen veiligheid en bovendien zorgt het voor wat extra sfeer aan boord.”

Heb je al eens problemen ondervonden tijdens het vliegen?

Jozefien: “Er is altijd een kans op toestelproblemen of problemen met passagiers. Een noodlanding of ongeval heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Naast de procedures en regels bereiden we ons altijd goed voor. Je moet goed weten waarmee je bezig bent, want er zit altijd een bepaald risico aan verbonden.”

Hoe vaak vlieg je zoal?

Jozefien: “Veel hangt af van de drukte op school. Met burgerlijke toestellen probeer ik regelmatig te vliegen om mijn techniek wat te onderhouden. Naast mijn privéagenda, moet ik ook geluk hebben met de weersomstandigheden.”

Als het weer meezit, hoe ver ben je dan al eens gevlogen?

Jozefien: “De gewone burgervluchten blijven eigenlijk heel lokaal. Met een militair vliegtuig ben ik al eens tot in Frankrijk gegaan, en ik ben al een keer naar de vakantiebestemming Dubai gevolgen.”

Zo te horen, ben je niet vaak thuis. Hoe krijg je je studies en hobby’s gecombineerd?

Jozefien: “Het is een niet te onderschatten opleiding die veel tijd vraagt. Daardoor heb ik weinig tijd over voor het studentenleven, familie, vrienden en de KLJ. Omdat ik de KLJ niet helemaal kan missen, heb ik dit jaar besloten om bovenlokaal vrijwilliger te worden bij de werkgroep Promo in Oost-Vlaanderen. Zo kan ik nu een beetje van alles doen.”

Ben je al eens bekende KLJgezichten tegengekomen op de luchthaven?

Jozefien: “Je zou denken van wel, maar ik ben het type persoon dat niet echt kijkt naar de mensen op de luchthaven. Ik vind de vliegtuigen die buiten klaarstaan gewoon veel interessanter! Ooit heb ik wel de chef van Defensie aan boord gehad. Dat vond ik heel bijzonder.”

"Het is een aparte wereld, maar eenmaal je erin zit, wil je er nooit meer uit."

Jozefien Van Peteghem, werkgroep Promo Oost-Vlaanderen

Bots je soms tegen stereotypes als vrouwelijke piloot?

Jozefien: “Het stereotype dat het een ‘mannenwereld’ is, leeft wel. Maar, als ik in mijn omgeving kijk, zijn er eigenlijk veel vrouwen aan het werk in de luchtvaartsector. Vroeger waren er misschien meer mannen, maar nu is het allemaal al meer in balans. Er zijn oneindig veel opties voor jobs in de luchtvaart, dus er is voor ieder wat wils.”

Hoe zien de komende vijf jaar er voor jou uit?

Jozefien: “Ik ga sowieso een specialisatie moeten kiezen binnen mijn opleiding. Of ik echt iets wil doen met defensie, weet ik nog niet, maar ik ga sowieso verder in de luchtvaart. Of het als technieker, piloot of luchtverkeersleider zal zijn, daar moet ik nog een paar nachtjes over slapen.”