Skip to main content

De beste ledenwervingsacties van 2020: laat je inspireren!

Nationaal

15 juli 2021

Jaarlijks verzamelt KLJ de beste ledenwervingsacties voor de KLJ-trofee. Hieronder vertellen de beste afdelingen uit elke regio over hun actie. Laat je inspireren en steek ook je eigen zotte ledenwerving in elkaar.

KLJ Zele-Centrum maakte een ruimtereis en won daarmee de nationale KLJ-trofee voor ledenwerving!

Elk jaar proberen we een duidelijk thema te hebben, dat opvalt en waar we veel mee kunnen doen. Dit jaar kozen we voor het thema ‘RUIMTE’, met een beetje feest natuurlijk, zodat we toch het ledenwervingsmateriaal van KLJ Nationaal konden gebruiken.

Dit jaar was het niet evident om bepaalde acties te organiseren. Daarom was zichtbaarheid enorm belangrijk. We schilderden grote kleurrijke borden, die we overal in de straten van Zele plaatsten. We verwerkten hierin het thema en elk bord kreeg een andere alien. Op deze borden kwam er ook kort en bondig de info over de startdag. Die waren alleen gericht op de -9 en -12, omdat deze vooral kleurrijk en kinderlijk waren. Aan ons lokaal zelf, kwam een gigantisch bord waar je niet naast kon kijken, daar stond alle info op voor zowel -9, -12 als-16.

Deze borden zetten we elk jaar uit, maar dan in een ander thema natuurlijk. Op de borden staat telkens duidelijk ons logo, zodat ze direct zien dat we van de KLJ zijn.
We lieten ook affiches drukken met daarop de aliens die ook op de borden staan. Zodat iedereen de aliens direct herkende en link legde met onze KLJ. De affiches gaven we aan alle leden en we lieten er ook omhoog hangen in enkele bekende winkels in Zele.

Elk jaar doen we op de scholen een leuk toneeltje met verkleedkleren in het thema. Dit jaar kon dat natuurlijk niet. Daarom brachten we op een coronaveilige wijze alle info toch naar de scholen. We bouwden een aanhangwagen om in een ruimteschip. Aan de buitenkant hing ons ruimtevaartuig vol met affiches, KLJ-logo’s en aliens. De aanhangwagen was gezellig ingericht met allemaal lichtjes en overal foto’s van KLJ-activiteiten, kamp en leuke quotes met redenen waarom ze naar de KLJ zouden gaan en veel folders, die de kinderen mee naar huis namen.  Zo zijn we twee weken elke dag naar een van de vijf lagere scholen in Zele geweest. Het was een groot succes. We hoorden van de ouders dat de kindjes toch aan het aanschuiven waren om naar binnen te kijken. Er zijn dan ook meer dan ooit folders vrijwillig meegenomen.

We wisten dat we ook moesten inzetten op sociale media. We maakten een filmpje, waarin we verkleed waren als aliens die een verhaaltje vertelden over de KLJ en reisden naar de aanhangwagen. Die aliens hadden ook het idee om een account te open op de populairste app van het moment, TikTok. Zo deden ze de bekende TikTokdansjes na voor het grote geschilderde bord voor het lokaal en deelden ze deze op Facebook en TikTok.

De timing zat zeker goed. Onze borden handen we een maand voor de startdag gezet, zodat wij uit de vele jeugdwegingen in Zele, toch eerst waren met de startdag. Twee weken voor de startdag zette we onze aanhangwagen altijd een dag voor een van de vijf scholen. De week voor de startdag herhaalden wij dit, zodat we goed in het geheugen zaten bij elk kind. De filmpjes zetten we geleidelijk aan online.


Het was het waard om er zoveel tijd in te steken, want we hadden meer nieuwe leden dan ooit. De -9 had maar liefst 16 nieuwe leden, de -12 had er 5 en de -16 telde er ook 5 nieuwe leden bij. Dit was zeer groot succes voor ons.

KLJ Oostmalle liet het knallen met ballonnen en een versierde tractor

  1. Via onze Facebookpagina deden we een spel voor alle kinderen van Oostmalle en omstreken. De bedoeling was dat de kinderen de schatkist van Kapitein Roodbaard vonden aan de hand van tips. Elke week werd er een foto gepost van een plaats in Oostmalle. Daar konden kinderen een fles met een tip vinden. Alle tips samen leidden naar de schatkist. Maar liefst 35 kinderen konden we achteraf feliciteren met een zakje snoep.
  2. Voor de startdag hebben we inspiratie gehaald uit het jaarthema. Met de slogan ‘Laat het knallen met KLJ Oostmalle’ hingen we tijdens de nacht van 1 september het hele dorp vol met rode ballonnen. Dit gaf een feestelijk resultaat op de eerste schooldag. Voor wie die ballonnen niet had gezien, reden we op 3 september met een versierde tractor en luide muziek door het dorp om iedereen nog eens te herinneren aan onze startdag. Deze beide acties kwamen op de regiopagina’s van de websites van Het Laatste Nieuws en de Gazet van Antwerpen, extra reclame dus.
  3. De startdag zelf moest volkomen coronaproof verlopen. Om dit duidelijk te communiceren naar de ouders, maakten we met de leiding een kort filmpje met een sketch waarin we de gang van zaken zelf naspeelden. Dit alles heeft, ondanks corona, geleid tot een succesvolle startdag.

KLJ Kleine-Spouwen maakte een eigen promovideo

Al jaar en dag is het bij ons de traditie om een toneeltje op te voeren in alle klassen van de basisschool in ons dorp en hierbij flyers uit te delen voor onze startdag. Door de enthousiaste reactie van de kinderen die al bij de KLJ zitten, raken de kindjes die nog niet bij de KLJ zitten, extra geïnteresseerd.

In 2020 was dit uiteraard niet mogelijk. Dus stak de leiding een leuke promovideo in elkaar, gefilmd op allerlei herkenbare locaties in het dorp. In deze promovideo werd aangekondigd dat op 27 september een nieuw feest zal plaatsvinden op de KLJ, een feest waar enkel kinderen met een uitnodiging naartoe mogen komen. Alle klassen van de school kregen deze promovideo te zien in de klas, vlak voor de speeltijd. De video eindigt met een fragment waarbij de leiding de uitnodigingen vindt in het speeltuintje naast de school. Dan ging plots de bel en alle kinderen van de school liepen naar de speeltuin om een uitnodiging te bemachtigen voor het KLJ-STARTFEEST!

Vlak voor de speeltijd, hadden enkele leiding doorheen heel het speeltuintje de flyers van het startfeest verstopt. Alle kinderen liepen door het dolle heen naar de speeltuin op zoek naar een uitnodiging. We waren in de wolken met hun reacties.

Het voordeel van dit “toneeltje”, is dat dit nu gedeeld kon worden op sociale media, samen met de enthousiaste reactie van de kinderen in het schooltje.

De Yesketroulette van KLJ Galmaarden trok de aandacht

Onze startdag en ledenwerving waren dit jaar helemaal in het thema De Pretroulette, een televisieprogramma van Ketnet. Aangezien we bekend staan als KLJ Yesket, maakten we er de YESKETROULETTE van.


We maakten in de eerste plaats de datum van onze startdag bekend via een Instagrampost. Naar jaarlijkse gewoonte verspreidden we ook de KLJ-broodzakken bij de bakkers in het dorp.

We maakten dan een leuke flyer en affiche in het thema en verspreidden deze over het hele dorp, in alle scholen, bij alle bakkers, slagers, winkels… We pasten de flyer ook aan naar een uitnodiging voor kinderen die vorig schooljaar lid waren en deze uitnodiging verstuurden we via mail naar hun ouders.

Vervolgens hebben we ook via sociale media promo gevoerd door de flyer te delen via ons Facebook- en Instagramaccount en af te tellen naar de startdag met teasers en aftelkalenders.

We hebben de KLJ-banners aan lagere scholen gehangen met de datum van onze startdag erop. We hebben ook houten borden beschilderd met de datum van onze startdag, in Yesketroulette-thema, en verspreidden deze over het dorp. Ook hebben we enkele stropoppen van Groene Kring in het dorp versierd met KLJ-ballonnen en spandoeken.

Tot slot hebben we enkele dagen voor de startdag alle flyers en affiches die nog niet opgebruikt waren op de auto van een van onze leidsters geplakt. Met die beplakte auto zijn we naar het station van Geraardsbergen getrokken tegen het einde van de schooldag. Wanneer er veel jongeren aan het station toekwamen, hebben we luide muziek opgezet en toertjes rond het station gereden met de gekke Yesket-auto.

Tijdens de startdag zelf stond dus alles in teken van ons thema: Yesketroulette. Enkele leidsters maakten een grote roulette met de verschillende spelletjes op. De roulette bepaalde welk spel gespeeld werd: eendjes vissen, op de rodeostier of bungee run, levensechte whack a mole. We hadden ook een Pretman die regelmatig het pretgehalte van onze kids mat!

KLJ Ledegem pakte uit met krijtspray

In de nacht van 15 op 16 september 2020 trokken we met het bestuur van KLJ Ledegem de straten op. We kregen toestemming van het gemeentebestuur om op de straten in Ledegem en Rollegem-Kapelle ons logo en de datum van de startdag te spuiten met een krijtspray. We maakte n hiervoor een sjabloon zodat dit vlot vooruit ging en er professioneel uitzag. Onze actie werd éxtra in de verf gezet door een krantenartikel dat erover verscheen.