Skip to main content

Ledenwerving: nieuwe KLJ-leden vinden

Zet je KLJ-afdeling in de kijker voor kinderen en jongeren die interesse kunnen hebben. Want jullie hebben zò veel te bieden! Hoe trek je de aandacht? We zetten je graag op weg ...
 

Zet je KLJ-afdeling in de kijker voor kinderen en jongeren die interesse kunnen hebben. Want jullie hebben zò veel te bieden! Hoe trek je de aandacht? We zetten je graag op weg ...
 

De juiste focus

Kijk naar je ledencijfers. Stem je ledenwervinsgcampagne af op de juiste doelgroep: welke leeftijdsgroepen zijn fors gedaald of heel zwak vertegenwoordigd? Je kan je ledencijfers raadplegen via Click.

Beslis vervolgens of je moet mikken op ouders of op jongeren zelf. Wie zijn de beslissers? Bij jongere kinderen bepalen ouders vaak of hun kinderen van KLJ komen proeven. Bij oudere kinderen, tieners en jongeren, zijn het de potentiële leden zelf die moeten overtuigd worden.

Dé kernwoorden van je ledenwerving

Binnenkort is het tijd om opnieuw leden te werven. G​​​​​​ewoon wat flyertjes en affiches verspreiden? Nee, leden werven vraagt iets meer energie. Als je daarover doelgericht vergadert, gebruik dan gerust de ledenwervingskubus. Maak je actie voldoende …

  • Herkenbaar: Het is in één oogopslag duidelijk dat deze communicatie van KLJ komt. 
  • Kwalitatief: Mooi en verzorgd communicatiemateriaal straalt inzet uit.
  • Persoonlijk: Mensen worden persoonlijk aangesproken.
  • Samenhangend: Al de onderdelen van de campagne vormen een mooi samenhangend geheel.
  • Klaar en duidelijk: De boodschap is duidelijk, kort en bondig voor de juiste doelgroep: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
  • Hip en trendy: De campagne is eigentijds, gedurfd, aantrekkelijk, grappig, actueel ...
  • Leeftijdsgericht: Je campagne is aangepast aan de leeftijdsgroep en de ouders ervan.
  • Goed gepland: De verschillende onderdelen van de campagne hebben een slimme timing.
  • Opvallend: Wat in het oog springt, mysterieus is … wordt opgemerkt tussen alle andere boodschappen die kinderen en hun ouders krijgen.

Inspiratie voor een geslaagde ledenwervingsactie

Maak reclame via de scholen

De middelbare en lagere scholen zijn dé plaatsen om alle kinderen en jongeren in je buurt te bereiken. Je kan er KLJ voorstellen aan de hand van een spelletje, een korte uitleg, een toneeltje… Vraag altijd eerst toestemming aan de directie.

Mag je niet langsgaan bij een school? Dan kan je nog altijd vragen of je er affiches mag ophangen en of de leerkrachten flyers willen uitdelen. Je zou op dezelfde manier ook kleurplaten van KLJ kunnen uitdelen.

Tip: Met Canva ontwerp in je in no time de leukste affiches, flyers en uitnodigingen voor jouw KLJ-evenementen en activiteiten. De tool is zeer gebruiksvriendelijk en je stopt je promomateriaal meteen in een mooi KLJ-jasje.

Waar vind je nog kinderen en jongeren in je buurt?

Beperk je niet tot een bezoek aan scholen. Je kan ook kinderen en jongeren warm maken om naar de startdag te komen bij de voetbalclub, de tekenschool, het jeugdhuis, de Speelpleinwerking…

Niet iedereen vindt het vanzelfsprekend om naar je startdag te komen. Laat kinderen daarom ook op andere momenten kennismaken met de KLJ-werking. Zet bijvoorbeeld op woensdagmiddag een sprinkasteel in het park of ga met een kraampje op de jaarlijkse rommelmarkt van je dorp staan.

Tip: Het OCMW werkt samen met gezinnen in kwetsbare situaties. Zij kunnen je in contact brengen met kinderen en jongeren die je minder goed bereikt.

Denk ook aan de ouders

Bij jonge kinderen beslissen de ouders vaak wie wel of niet naar de startdag komt. Voor de ouders die niet goed weten wat KLJ precies is, geeft een affiche of flyer waarschijnlijk niet voldoende info. Maak een infoboekje waarin je je werking duidelijk voorstelt en leg het bij de bakker, de frituur, de slager…

Je zou ook een ‘open-lokaal-dag’ kunnen organiseren. De ouders krijgen dan de kans om vragen te stellen en de kinderen kunnen al een kijkje nemen in het lokaal.

Maak reclame bij de huidige leden

Er zijn heel wat mogelijkheden om huidige leden te overtuigen om na de zomer opnieuw lid te worden bij KLJ.

  • Ga op huisbezoek
  • Hang ’s avonds of ’s nachts bij alle leden een ballon aan de brievenbus of voordeur. Steek er meteen ook een flyertje voor de startdag in de bus.
  • Steek een persoonlijke uitnodiging voor de startdag in de bus. Je kan hiervoor een leuke (groeps)foto van elk lid zoeken en er een leuke boodschap bij zetten, bijvoorbeeld: ‘hopelijk maken we nog veel meer KLJ-herinneringen met jou’.
  • Schakel je leden in bij de ledenwerving. Ze vinden het erg fijn om hun leiding te helpen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld affiches verspreiden, het Facebookevenement delen, hun vrienden uitnodigen… 

Maak je zichtbaar in het dorp

We geven enkele voorbeelden: 

  • Val op met krijtgraffiti. Laat het KLJ-logo van je afdeling schitteren op de stoepen van je gemeente. In de KLJ-webshop kan je een verfsjabloon kopen!
  • Plaats metershoge stropoppen of reclameborden bij de belangrijkste invalswegen van je dorp. Misschien kan je hiervoor wel samenwerken met een Groene Kringafdeling uit je buurt?
  • Hang affiches van je startdag op in de winkels, bij de bakkers, op evenementen, bij… Je kan er ook voor kiezen om de leiding voor het volgend KLJ-jaar bekend te maken door in elke winkel een foto van een leiding te hangen met een slogan en de gegevens van jouw startdag. 
  • Breng de lokale pers op de hoogte. Misschien wijden ze wel een artikel aan je startdag of ledenwervingsactie. 

Maak online promo

Maak een Facebookevenement voor je startdag(en). Post hier regelmatig iets in. Dat kan vanalles zijn! Wees creatief en zorg vooral dat elk postje een visueel duidelijk link heeft met je startdag.

  • Deel een filmpje van de leidingsploeg.
  • Deel foto’s van vorige startdagen. 
  • Maak een aftelkalender naar de startdag. 
  • Maak een linkpost waarbij je oproept om vrienden te taggen die ook naar de KLJ moeten komen. 

Hetzelfde kan je doen op Instagram, TikTok…

Graag hulp bij het uitwerken van je ledenwervingsactie?

KLJ-vrijwilligers komen vorming op maat geven! Vind het aanvraagformulier op Click.

Vraag aan

Het hele jaar door

Leden werven, da’s zeker niet enkel iets voor in het begin van het werkjaar. Leden kan je het hele jaar door inschrijven én dus werven. Mond-aan-mond-reclame blijft één van de belangrijkste manieren om nieuwe leden aan te trekken. Maar je kan ook enkele specifieke acties organiseren doorheen het jaar.

Open activiteit 

Promotie, onthaal en nazorg zijn hierbij heel belangrijk. Zorg dat je uitgebreid je open activiteit promoot (affiches, lokale media, sociale media, mensen aanspreken…), voorzie een warm welkom en geef voldoende info. Zorg op het einde van de activiteit voor een klein aandenken, wat informatie en nodig de aanwezigen uit voor je volgende ‘gewone’ activiteit. Voorbeelden van open activiteiten zijn…

  • een vriendjesdag (tip: geef uitnodigingen aan je leden zodat zij die aan vriendjes kunnen geven die nog niet in de KLJ zitten)
  • een Sinterklaasactie
  • een speelstraat
  • een volleybal- of minivoetbaltornooi
  • paintball of bowling of … met vrienden
  • een KLJ-café

Open kamp

Ook een ‘open kamp’ is een vorm van werving. In plaats van de regel te hanteren ‘je moet minstens zoveel keer komen naar de activiteit voor je mee mag op kamp’, kan je er voor kiezen om nieuwe leden aan te trekken door hen uit te nodigen voor het kamp. Als het potentiële lid het uiteindelijk geweldig vond, zal het je zeker lukken hem of haar te overtuigen om lid te worden van je KLJ-afdeling.

Meer info over tussentijdse ledenwerving vind je hier

Voorbeelden