Skip to main content

Zo doe je dat: werf leden doorheen het werkjaar

Nationaal

13 januari 2023

Leden werven, da’s zeker niet enkel iets voor in het begin van het werkjaar. Leden kan je het hele jaar door inschrijven én dus werven. Mond-tot-mondreclame blijft één van de belangrijkste manieren om nieuwe leden aan te trekken. Maar je kan ook enkele specifieke acties organiseren doorheen het jaar. We vertellen je hoe je dat doet.

Waar moet je op letten?

Bij (tussentijdse) ledenwerving zijn twee dingen belangrijk:

  1. Goede promo: om potentiële leden op je activiteit te krijgen.
  2. Een goede activiteit: om de potentiële leden die op je activiteit zijn enthousiast te maken voor een volgende activiteit.

Het heeft geen zin om op het ene in te zetten zonder aan het andere te denken. Net de combinatie tussen je promo en activiteit maakt de ledenwervingsactie goed.

Organiseer een 'open' activiteit

Wat dacht je van een vriendjesdag, speelstraat, KLJ-café, volleybal- of minivoetbaltornooi? Je kan ook een 'gewone' activiteit promoten als open activiteit. Waarschijnlijk kunnen geïnteresseerden sowieso langskomen tijdens al je activiteiten, toch is de drempel om langs te komen kleiner als je een activiteit promoot en nadrukkelijk open stelt. Bestaande leden kunnen dan ook reclame maken in hun vriendengroep.

Gebruik de 'Markeer KLJ'-campagne

'Markeer KLJ' is een campagne die werd uitgewerkt speciaal voor tussentijdse ledenwerving. In de webshop vind je ledenwervingsmateriaal. Je secretaris krijgt binnenkort een kortingscode van € 20 om hieraan te besteden. Op deze pagina vind je alle info en een link naar al het materiaal dat ter beschikking is.

Markeer KLJ in je agenda

Gebruik deze kant-en-klare ledenwervingsacties

  • KLJ Lokeren-Heirbrug ging om 4 uur ’s het dorp volhangen met rode KLJ-ballonnen. Daarbij voorzagen ze ook een flyer met info over KLJ op.
  • KLJ Martenslinde heeft via de jeugddienst spuitbussen met krijtverf gekregen. De inwoners en leden werden 's ochtends wakker met tekeningen op de straat. Ze hebben ervoor gezorgd dat deze tekeningen voor huizen van kinderen stonden, op kruispunten, plekken waar er veel verkeer is, zoals de school. Daarnaast hebben we ze dag voordien flyers met info over de KLJ en stoepkrijt aan de leerlingen van de school in het dorp uitgedeeld. Via een bericht op Facebook lieten ze weten dat iedereen de straten en de stoepen van Martenslinde en daarbuiten mocht voltekenen in thema van de KLJ.

  • KLJ Zele-Centrum speelt in op de leefwereld van de leden. Omdat ze weten dat TikTok erg populair is, promoten ze een eigen KLJeejman op TikTok, met leuke dansjes en een eigen superheldenkostuum.

  • KLJ Torhout maakte een lijst van jongeren die mogelijk in de KLJ kunnen komen. Dat deden door zich te informeren bij hun eigen leden, ouders, Ferm en Landelijke Gilde. Nadien bezochten ze al die jongeren bij hun thuis met een informatieboekje over de KLJ.

  • KLJ Wervik-Geluwe bouwde een gigantisch grote stroman waar ze reclame aanhangen over de KLJ. Deze plaatsen ze aan een drukke weg in het dorp.