Skip to main content

De eeuwige vraag: wat met gsm's op kamp?

Nationaal

4 juni 2019

Mogen leden gsm's meenemen op kamp? Wanneer mogen ze die dan gebruiken? En wat doen we met ouders die elke dag een berichtje van hun kind verwachten? Die vragen stel je als leidingsploeg waarschijnlijk in aanloop naar je kamp. KLJ zocht naar antwoorden en vroeg raad aan Karen Linten, medewerkster bij het Vlaams kenniscentrum Mediawijs én leidster bij KLJ Balen.

Karen, is het bannen van gsm's op kamp een goed idee?

Karen: 'Voor de jongste kinderen kan het zeker geen kwaad. Zij gaan mee om te spelen. Er zal altijd wel iemand zijn die zijn tablet of smartphone mist, maar in het algemeen hebben ze er niet zoveel problemen mee. Bij tieners ligt het iets moeilijker. Als je smartphones volledig bant, dan neem je een cruciaal deel van hun leven af. Dat kan leiden tot protest. Tijdens een platte rust of rustiger moment zullen ze hun smartphone bijvoorbeeld al gauw missen. Natuurlijk zijn er KLJ-afdelingen waar een volledige ban wel lukt.' 

Welke afspraken maak je als er wel gsm's mee op kamp mogen?

Karen: 'Beslis samen met je leidingsploeg hoe lang en wanneer je leden hun smartphone mogen gebruiken. Bij KLJ Balen geeft iedereen zijn gsm overdag af en mogen ze hem dagelijks een half uurtje gebruiken. Tijdens dat half uur zorgen we er altijd voor dat er iemand van de leiding in de buurt is. Zo zit er niemand alleen met zijn gsm in de tent. Die controle is belangrijk, want als leiding word je snel verantwoordelijk gesteld. Als er achteraf ouders komen klagen over (digitaal) pestgedrag en je weet van niets, dan heb je geen poot om op te staan. Doordat iedereen samen zijn smartphone gebruikt, zien we trouwens ook dat ze er samen dingen mee doen. Dat kan alleen maar positief zijn. Belangrijk is dat je de gemaakte regels consequent toepast en dat de leiding zelf het goede voorbeeld geeft.'

 

Je kan smartphones integreren in activiteiten. Zo kan je locaties invoeren of tips doorgeven via Snapchat.

Karen Linten - Mediawijs

Hoe informeer je je leden over de afspraken?

Karen: 'Doe dat altijd op voorhand. Dat kan bijvoorbeeld via een kampinfomoment of via een kampinfobrief, zo staat het ook op papier. Zeg het nooit pas aan het begin van het kamp. Dat is niet eerlijk in je communicatie naar leden en ouders.'

Wat doe je met ouders die hun kind wel een smartphone meegeven of die elke dag een berichtje verwachten? 

Karen: 'Dat zijn moeilijke situaties die elk jaar wel eens voorkomen. Als leiding moet je dan op één lijn staan en zeggen wat de regels zijn. Zorg er dus voor dat elke leider hetzelfde zegt, daar mag je zelfs vrij hard in zijn. Elke dag een berichtje naar één of meerdere ouders sturen, heeft een enorme impact op je werking. Ouders beseffen dat niet altijd. Zeg dan bijvoorbeeld dat je geen berichtjes stuurt, maar regelmatig een update plaatst op je Facebookpagina. En als er echt iets ergs aan de hand is, zullen ze het wel horen.' 

De 3 tips van Karen

  1. Maak duidelijke afspraken en geef als leiding het goede voorbeeld.
  2. Communiceer op voorhand de afspraken naar je leden en hun ouders, niet bij het begin van het kamp.
  3. Sta als leiding op één lijn als ouders of leden vragen stellen.