Skip to main content

6 tips van KLJ Riksingen en KLJ Balen voor een boost in je ledencijfers

Limburg

8 januari 2021

Het KLJ-jaar is alweer bijna halfweg. Heel wat kinderen uit het dorp misten misschien je eerste ledenwervingscampagne en weten niet dat ze er ook nu nog bij kunnen. Hoog tijd dus om terug van je te laten horen! Hoe kan dat beter dan met een tussentijdse ledenwerving? 

Het warm water opnieuw uitvinden is voor niets nodig. Heel wat afdelingen deden in het verleden al sterke ledenwervingscampagnes en zagen zo hun ledenaantal exponentieel groeien. We vroegen daarom enkele tips aan onze twee grootste Limburgse afdelingen: Balen en Riksingen. 

Tip 1: Zorg voor een sterke ledenbinding

Tevreden leden zeggen dit voort aan hun vriendjes. Betere reclame kan je niet hebben! Wanneer een lid gedurende langere periode niet komt, stuurt de leiding van KLJ Balen een 'we missen je'-kaartje. Gewoon om te laten weten dat het lid niet vergeten is. 

Tip 2: Zorg voor een goede band met scholen uit de buurt

Het leven bestaat uit geven en nemen. Je hebt er ongetwijfeld al aan gedacht om in scholen te gaan flyeren, maar de leiding van KLJ Riksingen gaat nog een stapje verder. Tijdens het schoolfeest staan zij ieder jaar paraat om mee de handen uit de mouwen te steken. Zo is de school een handje geholpen, ontstaat er een goede band én kan de afdeling zichzelf in de kijker zetten. In ruil mogen ze jaarlijks komen flyeren in de klassen voor de startdag, spelletjes komen spelen op de speelplaats, … Win win! 

Tip 3: Plaats een artikeltje in het wijkbladje

Heel wat gemeenten hebben een gemeenteblad, wijkblad, parochieblad, … Bij KLJ Riksingen maken ze hier handig gebruik van door hun startactiviteit hierin te promoten, maar ook door af en toe een toffe groepsfoto of een verslag van een activiteit te plaatsen. Zo krijg je heel wat zichtbaarheid bij een brede doelgroep, want zo leren ook ouders en grootouders van potentiële leden je kennen. 

Tip 4: Zorg ervoor dat je communicatie duidelijk en volledig is

Niets is zo frustrerend als tegenstrijdige of onvolledige communicatie: op de website staat het anders dan op Facebook, uren vergeten toevoegen aan het programmaboekje, info die enkel op Facebook wordt aangeboden waarvan je niet op de hoogte bent als je zelf niet op Facebook zit, … Deze vele drempels zorgen ervoor dat potentiële leden de weg naar je afdeling niet vinden. KLJ Riksingen zorgt er daarom al van bij de inschrijving voor dat alle communicatie die nodig is kan worden voorzien. Op het moment dat ouders dienen te beslissen of ze hun kind al dan niet zullen inschrijven, voorziet de afdeling een programmaboekje voor de komende maanden, inclusief praktische uitleg bij de werking en de kampdata. Dit lichten ze dan ook nog eens mondeling toe, zodat ouders hun vragen kunnen stellen. 

Tip 5: Beloon je leden voor hun aanwezigheid

Sommige leden zijn moeilijk te mobiliseren, daar kunnen veel ouders over meespreken. Ze komen heel graag naar de KLJ, maar er effectief naartoe gaan vergt soms wat moeite. Daar heeft KLJ Balen een oplossing voor: ze motiveren leden door hen te belonen. Bij iedere aanwezigheid mag je als lid je naam in een grote pot stoppen. Op het einde van het jaar (of op verschillende vooraf vastgelegde tijdsstippen) wordt er een naam uit de grote pot getrokken. Deze persoon krijgt een beloning (een prijs). Hoe meer je naar de activiteiten komt, hoe vaker je naam in de pot zit, des te meer kans je hebt om getrokken te worden! Nog beter werkt het wanneer niet dat ene lid, maar diens volledige leeftijdsgroep een beloning krijgt. Zo versterk je ook het groepsgevoel en stimuleer je ook leden die niet noodzakelijk voor zichzelf een prijs willen winnen. 

Tip 6: KLJ is meer dan enkel spelletjes spelen

KLJ Riksingen zet er enorm hard op in om een veilige en vertrouwelijke omgeving voor haar leden te creëren. Zo voelen leden zich echt thuis. Actuele thema’s die leden bezighouden worden dan ook geregeld binnen de afdeling besproken. De leiding maakt expliciet tijd om deze onderwerpen vast te nemen en vragen van leden te beantwoorden. Op die manier weten leden dat ze altijd ergens terecht kunnen en zijn ze niet snel geneigd de afdeling los te laten. Het werkt namelijk zeer groepsbevorderend.