Skip to main content

Welcome to our funky family!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • 0 tot 0 spelers, 12 tot 14 jaar
  • onbepaald
  • zwaar

Benodigdheden

Afbakenlint of kegels om terrein af te bakenen Verkleedkoffer met ‘funky’ outfits Naamstickers met de rollen van de familie Alledaagse materialen: wc-rollen, rekkertjes, bestek, schaaltjes, bekers, rietjes, papier, satéstokjes, papiertape, … ALLES KAN! YouTube-video ‘Music for one apartment and six drummers’ Groot karton/papier Stiften

Uitleg

Doel van het spel 

De leden komen terecht in een funky family waarbij ze muziek, improvisatie en creativiteit centraal stellen. Hiervoor gaan ze op ontdekking waarbij alledaagse voorwerpen de beste en meest funky muziekinstrumenten zijn.  

 

Materiaal 

  • Afbakenlint of kegels om terrein af te bakenen 
  • Verkleedkoffer met ‘funky’ outfits 
  • Naamstickers met de rollen van de familie 
  • Alledaagse materialen: wc-rollen, rekkertjes, bestek, schaaltjes, bekers, rietjes, papier, satéstokjes, papiertape, ALLES KAN! 
  • YouTube-video ‘Music for one apartment and six drummers’ 
  • Groot karton/papier 
  • Stiften 

Voorbereiding 

  • Zet alle nodige materialen op voorhand uitnodigend klaar. 

  • Download de video op voorhand als je geen wifi hebt. 

  • Maak op de grond een rechthoek en verdeel die in vakken waar alle leden in kunnen staan. 

 

Spelverloop 

Fase 1: Kennismaken met funky geluiden 

Zorg ervoor dat jullie oren gespitst zijn, want het is tijd voor levende memory met geluiden! 

Voor dit spel gebruik je de rechthoek met vakken. Laat enkele leden de ruimte verlaten. Zij verdelen zich in twee ploegjes die het tegen elkaar zullen opnemen. 

De overige leden kiezen per twee een geluidje dat ze zullen maken. Bijvoorbeeld: twee keer klappen in de handen, een kusgeluidje maken met de lippen, een fluitdeuntje, enz. Het is belangrijk dat de duos hun geluid meerdere keren kunnen maken. Wanneer alle geluiden gekozen zijn, verspreidt de hele groep zich over de vakken. 

De leden die de groep verlaten hebben, komen er weer bij. Elk ploegje mag om beurten twee personen aanduiden. De aangeduide personen maken telkens hun geluidje. Als het twee dezelfde geluiden zijn, mogen zij uit de vakken gaan. Vervolgens mag hetzelfde ploegje nog eens raden. Bij een fout duo gaat de beurt naar het andere ploegje. Wie het meeste geluidsduo’s verzamelt, wint het spelletje! 

 

Fase2: De Funky Family samenstellen  

Na een muzikale opwarming is het tijd om de Funky Family te vormen. Een familie bestaat uit een aantal familieleden met elk hun typische kenmerken en uiterlijk. Verdeel de onderstaande rollen onder de leden en laat hen met z’n allen de verkleedkoffer in duiken! Laat hen zichzelf omtoveren tot de rol die ze hebben. Je kan dezelfde rol aan meerdere leden geven, dat hangt af van hoe groot de groep is. 

  • Daddy Drums 

  • Grandad Drums 

  • Uncle Bass 

  • Bongo Brother(s) (telkens in duo) 

  • Baby Scratch 

  • Auntie A Capella 

  • Mama Music 

 
Wanneer de leden omgetoverd zijn tot hun eigen funky family moeten ze een bijbehorend muziekinstrument hebben. Dat moeten ze zelf maken, gebaseerd op de naam van hun rol. Gebruik daarvoor de alledaagse materialen. Geef de leden tien minuten de tijd om hun eigen instrument in elkaar te knutselen en laat hen experimenteren welke geluiden ze kunnen maken. Ze kiezen vervolgens een geluid dat het beste bij hun rol past. 

 

Naast hun eigen naam, outfit en bijbehorend muziekinstrument krijgen de leden elk een eigen opdracht. 

Daddy Drums: Daddy moet elk uur een flauwe ‘dad joke’ vertellen. Elk half uur moet daddybadum tssdoen, met bijbehorende drumbewegingen. 

Grandad Drums: Grandaddy moet elk half uur een flauwe ‘granddad joke’ vertellen. Elk uur moet granddadbadum tssdoen, met bijbehorende drumbewegingen. 

Baby Scratch: Baby moet bij elke mop piepend van het lachen over de grond rollen. 

Bongo Brother(s): De brothers moeten elkaar telkens bij het horen van de woorden ‘geluid’ en ‘muziek’ een high five geven (met sprong). 

Auntie A Capella: Auntie moet in een moment van stilte luidkeels ‘lalalalaaaaa’ zingen. 

Uncle Bass: Uncle moet bij elke ‘lalalalaaaa’ van auntie zo laag mogelijk bij de grond gaan liggen. 

Mama music: Mama moet bij elke handje-klap, elk applaus en elke high five luidkeels “groepsknuffel!” roepen en neemt dan ook het initiatief voor een groepsknuffel. 

 

Fase 3: Inspiration Time! 

Tijdens deze fase is het de bedoeling dat de leden zich laten inspireren door enkele videofragmenten. Geef hen de volgende boodschap mee: “Just watch and steel with your eyes!” Laat hen naar de YouTube-video kijken. 

 

Fase 4: Grab the Funky Sound! 

Na de inspiratiefase is het voor iedereen tijd om op zoek te gaan naar een eigen funky sound. Daarvoor gebruiken de leden hun instrumenten en kunnen ze gebruikmaken van nog allerhande alledaags materiaal. In deze fase is het vooral de bedoeling dat de leden gaan experimenteren met verschillende materialen, luid en stil, hoge en lage tonen,... en zo op zoek gaan naar een eigen sound, die ook nog bij hun rol past. 

 

Fase 5: Building the Funky Groove 

Nu iedereen min of meer hun sound in de handen heeft, doen de leden een poging om samen een groove op te bouwen. Iedereen begint met zichzelf en hun sound voor te stellen. Daarna licht je als leiding kort het patroon van de groove toe. Dat patroon stel je het beste schematisch voor op een groot stuk karton. Het is enkel een leidraad, om het gemakkelijker te maken om tot een concrete groove te komen. De leiding duidt telkens aan wanneer wat gespeeld moet worden. De leiding en de deelnemers bepalen hoe strikt ze het patroon volgen. Ga met je leden op ontdekking naar wat de groove van jullie funky family is! 

Is het te moeilijk om meteen zelf een eigen groove te verzinnen? Kies een eenvoudig liedje dat jullie leuk vinden en probeer het min of meer na te maken! 

 

Einde van het spel  

Het spel eindigt als de funky family hun eigen groove gevonden heeft.