Skip to main content

Voodoomysterie

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 12 tot 14 jaar
  • Lokalen en omgeving

Benodigdheden

Foto van het lijk, huiszoekingsformulieren, zwarte grimeerverf (voor vingerafdrukken), vingerafdruk van de manager, een mes met daarop de vingerafdruk van de manager geplakt, vingerafdrukken voor de databank, een laboverslag van de patholoog, een bord/groot vel papier of karton voor de aanwijzingen en de verbanden op te schrijven, lege doos strychnine, 6 kaarsen, een voodoopop, een pot met daarin stukjes haar en nagels, boeken voor in de woonkamer van Madame Solange en Liliane Leblanc (zie personages), boeken voor in het politiebureau (zie later), materiaal voor de begrafenis, verkleedkleren voor de personages

Uitleg

Opmerking: Voor dit spel heb je veel volk nodig die een rolletje willen spelen.  Schakel VeeBee’s, oud-leiding,  kookploeg, keti’s en aspiranten in.

Speldoel: De tito’s vormen deel uit van een CSI-team.  Ze moeten een mysterieuze moord oplossen door op zoek te gaan naar de moordenaar en zijn motief.

Spelverloop:

Onthaal

De tito’s worden opgewacht door een politiecommissaris (= spelleid(st)er).  Die vertelt dat alle tito’s deel uitmaken van het CSI-team, het Chiro Special Investigation-team.  Er is net een oproep binnengekomen van een mysterieuze moord.  Het ganse team moet zich onmiddellijk naar de crime scene begeven om van daaruit de moord op te lossen.  Rond het lichaam van de dode vrouw ligt het vol verwijzingen naar Voodoopraktijken.  Een rituele moord, zo lijkt het, of toch niet? 

 

Wat de leiding weet en de tito’s moeten ontdekken...

* De moordenaar van de vrouw is haar eigen toekomstige schoonmoeder.  Het slachtoffer was niet goed genoeg voor haar zoon.  De voodooverwijzingen waren een afleidingsmanoeuvre om mogelijke verdenkingen af te wenden.  

* Het spel verloopt in fasen.  In elke fase geef je als spelleider een beetje meer info prijs, bijvoorbeeld door plots iets te ontdekken of te vertellen.

 

De verschillende stappen in het moordonderzoek

 

1. De oproep

De commissaris wacht de tito’s op.  Hij legt hun rol uit.  De tito’s zijn vanaf nu inspecteurs en vormen samen een CSI-team.  Iedere tito krijgt een inspecteursbadge die ze invullen en die ze altijd bij zich moeten hebben.  De commissaris begeleidt de tito’s naar hun lokaal dat ingericht is als een politiebureau (boeken over planten, medicijnen, wapens, wetboeken,..., notitieschriftjes, labohandschoenen, diepvrieszakjes, pincet, verf voor vingerafdrukken, vergrootglas, groot bord voor aantekeningen) .  De commissaris zelf moet nog even naar de procureur om enkele zaken af te handelen.  Hij geeft zijn team de opdracht om alle noodoproepen die binnenkomen via de gsm goed op te volgen.  Na ongeveer 5 minuten krijgt het CSI-team een telefoontje binnen.  Er is een lijk gevonden in het bos naast de kerk (tip: kies een mysterieuze plaats uit!).  Het team moet meteen ter plaatse komen.  Als ze verstandig zijn nemen ze al wat onderzoeksmateriaal mee om voorwerpen van de crime scene discreet te onderzoeken.

 

2. Plaats delict

Op de moordplaats wacht de commissaris het team op samen met de patholoog.  De tito’s mogen eerste zelf hun bevindingen geven.  Wat zien ze?  Wat zou er gebeurd kunnen zijn?  Er liggen op de crime scene tal van vreemde voorwerpen die de tito’s mogen meenemen, zij het zonder er vingerafdrukken op achter te laten.  Hebben ze labohandschoenen, pincetten en plastic zakjes in het politiebureau laten liggen?  Dan moet iemand ze snel gaan halen.  Ook de patholoog voert een onderzoek uit.  Hij kan voorlopig enkel vaststellen dat er 6 steekwonden aanwezig zijn op het lichaam.  De rest moet het autopsieverslag aan het licht brengen. 

                Suggesties voor de inkleding van de moordplaats

* een lijk (paspop of een figurant) dat lelijk is toegetakeld met bloed (ketchup)

* enkele mysterieuze stenen

* rond het lijk 6 kaarsen

* een voodoopop doorprikt met naalden en gedrenkt in rode verf.  Je kunt hiervoor een oude pop gebruiken of een pop knutselen uit takjes en vodden.

* een pot met daarin enkele plukken haar en nagels

* enkele voodoowoorden (op de grond geschreven, op een vel papier vertopt in een fles,…).  De betekenis van de woorden moeten de tito’s zelf achterhalen door getuigen te ondervragen of door op te zoeken in boeken.  Je kunt teksten over voodoogeesten van het internet printen.  Voorbeeldzinnen:

“Ik bezit uw bloed.  Het kruipt en danst diep onder mijn huid.  Vrees mij, ondertekend Bokor.”,  “Loa Jean-Zandor was hier”.

* enkele tarotkaarten (je kunt die zelf maken of de afbeeldingen opzoeken op het internet).  Kies kaarten die tot de verbeelding spreken zoals ‘de dood’, ‘de duivel’ of ‘de geliefden’.

 

3. Briefing in het politiebureau

Het CSI-team keert terug naar het bureau.  Daar wordt alle info samengebracht.  Als er een bord aanwezig is, kan je daar alles op noteren.  Wat weten ze allemaal al van het slachtoffer en de doodsoorzaak?  In het bureau kan het team ook de gangsterdatabank inzien.  Dit is een kaft met vingerafdrukken en info over mogelijke daders. De commissaris stelt voor om op buurtonderzoek te gaan om zo te weten te komen wie het slachtoffer is en extra aanwijzingen te achterhalen.  Het team krijgt van de commissaris een foto van het slachtoffer.  Eens het team weet wie het slachtoffer is, kan het op familiebezoek gaan.  Het spreekt voor zich dat de familie subtiel en discreet benaderd dient te worden.  De getuigen en familieleden worden gespeeld door leiding, oud-leiding, keti’s, aspi’s of Chirosympathisanten. 

Let op:

- Huisbezoeken kunnen enkel gebeuren wanneer er een huiszoekingsbevel verkregen is.  Dit moeten ze aanvragen bij de commissaris die contacten legt met een officier van justitie. 

- Het team mag vingerafdrukken afnemen van getuigen en mogelijke daders.  Misschien komen ze wel overeen met die in de gangsterdatabank.

 

5. De begrafenis

De familie, vrienden en kennissen verzamelen voor de begrafenis van de vermoorde vrouw.  De vriend van de vrouw is enorm aangedaan.  Zijn moeder troost hem en is schijnbaar verdrietig (zij is de moordenares maar dat weet het CSi-team nog niet).  Het CSI-team kijkt van op een afstand toe.  Merken ze iets opvallends op?

 

6. Het moordwapen en het pathologieverslag

Na de begrafenis gaat het team terug naar het politiebureau.  De commissaris beslist om nog eens naar het plaats delict te gaan.  Op het lijk waren duidelijke messteken aanwezig.  Er moet dus een mes gevonden worden.  Zonder dat iemand van de tito’s het ziet, verbergt iemand van de leiding een mes op de moordplaats met een duidelijke vingerafdruk (het mes en de afdruk zijn van John Lemonnay à meer info vind je bij de personages).  Ook het verslag van de patholoog is klaar en daar staat heel wat nuttige info in.  Op het verslag staat de telefoonnummer van de patholoog die steeds kan worden opgeroepen indien er meer vragen zijn.  In het verslag staat dat er strychnine in het bloed is gevonden.  Wat dit juist is moeten de tito’s onderzoeken (strychnine is rattenvergif en dit blijkt de echte doodsoorzaak te zijn).  Voorzie enkele bladen info over strychnine en andere middelen.  Je vindt die info op het internet.

 

7. Briefing

Je mag geregeld een briefing houden in het politiebureau om de bewijzen, aanwijzingen en motieven bij elkaar te brengen.  Op het einde van het spel is een laatste briefing waarop de tito’s de dader bepalen.  Ze gaan die persoon arresteren en verhoren hem.  Het personage vertelt uiteindelijk de waarheid.

 

De personages

Enkele opmerkingen bij de personages:

                * Een persoon kan meerdere personages spelen met uitzondering van de commissaris

* Afhankelijk van het aantal acteurs kun je personages schrappen of bij verzinnen. 

* Hoe meer je de personages uitdiept, hoe meer het spelverloop onverwachte wendingen zal aannemen.  De tito’s zullen achter alles motieven en aanwijzingen gaan zoeken.  Laat je fantasie maar de vrije loop gaan zolang je personages nu en dan wat essentiële info lossen.

 

1. Cat Aver a.k.a het lijk

Dit personage moet niet gespeeld worden door een levend persoon, maar mag vervangen worden door een paspop.  Cat is een knappe meid van 23 jaar.  Ze was een echte hartenbreekster en veel meisjes lustten haar dan ook rauw.  In het verleden heeft ze veel jongens versleten maar sinds een jaar is ze samen met haar vaste vriend, de bekende popzanger Sammy T.  Ze hadden plannen om volgende maand te trouwen op het romantische eiland Ibiza. 

 

2. Liliane Leblanc a.k.a. de toekomstige schoonmoeder

Liliane is een arrogant type.  Ze kijkt op iedereen neer en heeft weinig contact met de omgeving.  Ze is heel beschermend over haar zoon.  Ze vindt geen enkele vrouw goed genoeg voor haar oogappel.  Liliane is ook een tikkeltje excentriek.  Ze houdt zich bezig met kabbala, Japanse dansbewegingen, Zen Boeddhisme, alternatieve geneeskunde.  Op het einde van het spel verstopt de persoon die Liliane speelt een doosje strychnine in haar woonkamer.  Dit is het gif waarmee ze Cat vermoord heeft.  De messteken en de voodoovoorwerpen waren een afleidingsmanoeuvre.  Tip:  richt ergens een woonkamer van Liliane in en plaats daar objecten zoals boeken over alternatieve geneeskunde, potjes kruiden, kaarsen, foto’s van haar zoon.

 

3. Madame Solange a.k.a. the voodoo queen

Madame Solange woont nog niet zolang in België.  Ze is afkomstig uit Haïti en spreekt met een Frans accent.  De buurtbewoners hebben schrik van Madame Solange omdat er van haar gezegd wordt dat ze aan voodoo doet, maar dat is allemaal sterk overdreven.  Ze kan wel een beetje handlezen en kaartlezen.  Madame Solange weet wel veel van voodoo omdat de voodooverhalen tot de cultuur van Haïti behoren. 

Tip:  geef de persoon die madame Solange speelt voldoende info over voodoo zodat ze de vragen van de inspecteurs kan beantwoorden. 

Tip inkleding:  richt ergens een heel kleurrijke woonkamer in voor madame Solange.  Wat moet er zoal in die kamer aanwezig zijn?  Boeken of teksten over voodoo en handlezen, tarotkaarten (waar er enkele van ontbreken), veren (die vaak gebruikt worden in voodoorituelen), kaarsen, gekleurde doeken als wandversiering,....

 

4. Sammy T. a.k.a. de geliefde van het lijk

Sammy is een gevoelige jongen die erg met zijn uiterlijk bezig is.  Hij is dan ook een beroemde popster die twee jaar geleden in België doorbrak.  Op het moment van de moord was hij in de Verenigde Staten alwaar hij in enkele televisieshows moest optreden.  Het spreekt voor zich dat Sammy heel erg rijk is.  De gruwelijke moord op zijn vriendin grijpt hem enorm aan.  Hij doet niets anders dan huilen en melige liedjesteksten schrijven.  Zijn moeder lijkt zijn enige steun in dit moeilijke rouwproces, maar eigenlijk vindt hij haar een opdringerig onmens. 

 

5. John Lemonnay a.k.a. de manager

John is de manager van Sammy.  Hij is een heel opzichtig type dat graag uitpakt met zijn rijkdom.  Zijn levensdoel is Sammy’s succes optimaal benutten zodat hij er zelf rijk van wordt.  Hij spreekt vol lof over Sammy maar het druipt ervan af dat hij de goedhartige jongen financieel wil uitpersen.  Onlangs heeft hij vernomen dat Sammy met Cat wilde trouwen.  John vreesde dat dit de populariteit van Sammy bij de vrouwelijke fans serieus zou doen dalen, een streep door zijn rekening.  John is een fervent jager en doet niets liever dan op safari trekken naar Kenia om daar leeuwen te doden.  Hij heeft een uitgebreide wapencollectie en is daar erg trots op.  In de loop van het spel wordt een mes uit zijn collectie gevonden met daarop zijn vingerafdruk (een stukje papier met een vingerafdruk op het mes geplakt).  De inspecteurs zullen denken dat John er voor iets tussenzit, maar John vertelt dat hij het mes een week geleden aan Sammy heeft gegeven.  In zijn nieuwste videoclip van de single ‘I kill you in the night with a blikse sprite’ moet hij een dansscène doen met een mes en Sammy wilde al wat oefenen. 

 

6. Luc Guber, a.k.a. de patholoog

Een teruggetrokken en erg verzorgde persoon in een wit stofpak.  Hij zegt niet veel en communiceert veel liever via verslagen. 

 

7 Meneer pastoor

De priester die de begrafenis van Cat Aver in goede banen leidt.

 

8. Buurtbewoner 1

Buurtbewoner 1 heeft via via gehoord dat er rare voorwerpen bij het slachtoffer werden aangetroffen.  Hij brengt die in verband met mevrouw Solange, een duistere dame die pas in de buurt woont.  Ze houdt zich bezig met vreemde praktijken, naar het schijnt voodoo.  De buurman heeft ooit bij haar thuis eens drie dode kippen zien hangen in de tuin.  De ‘heks’ zoals ze haar in de buurt noemen, was erbij aan het dansen, allemaal heel verdacht….

 

9. Buurtbewoner 2

Buurtbewoner 2 vindt mevrouw Solange ook maar een rare, maar eigenlijk woont de buurt vol zonderlinge types.  Dit is wat hij vertelt over zijn andere buren:

Liliane: een vreemd oud vrouwtje, wat teruggetrokken.  Niet bepaald sympathiek, maar op zich heb je er niet veel last van.

Sammy: een lieve vriendelijke jongen die ondanks zijn succes altijd goede dag komt zeggen. 

De manager: is altijd bij Sammy, maar is een stuk minder vriendelijk.

Het lijk: een lief meisje, maar er wordt in het dorp gezegd dat ze een drugsprobleem had.  Als het lijk met Sammy op bezoek ging bij Liliane kon je geregeld kletterende ruzie horen.  Waarover die ruzies gingen, weet de buurtbewoner niet.

 

10. Buurtbewoner 3

Hij vertelt over de andere personages het volgende:

Het lijk: zijn dochter ging vroeger veel op stap met het slachtoffer.  De buurtbewoner vond dit geen goede zaak want het slachtoffer was nogal een feestbeest en sleurde zijn dochter mee in het verderf.  Er werd gezegd dat ze drugs gebruikte.  De dochter van de buurtbewoner heeft de vriendschapsband met het lijk verbroken omdat ze het lief van zijn dochter had afgepakt.  Zijn dochter was hierdoor zo aangedaan dat ze prompt naar IJsland is vertrokken om daar geiten te gaan hoeden.

Liliane: een onvriendelijke dame die het hoog in haar bol heeft.  Ze voelt zich te goed voor de buurt.  Ze kon het niet goed vinden met Cat, maar – zo denkt de buurtbewoner – misschien had dat te maken met het losbandige verleden van Cat.

 

11. Commissaris

De commissaris is de spelleider en kan indien nodig telefonisch contact opnemen met alle personages om het spel verder te laten lopen of te vertragen.  Alles gebeurt op zijn aanwijzingen.  De commissaris ziet ook toe op de discretie en het volgen van de regels van zijn inspecteurs. 

 

12. Inspecteurs

De tito’s

 

13. Gangsters uit de databank

De personages uit de databank kunnen opgeroepen worden via de commissaris voor ondervraging.

 

14. Een advocaat

Eventueel kun je een advocaat voorzien indien één van de personages dit zou willen.

 

Tikkeltje meer Tips

* De rol van de commissaris is heel belangrijk.  Hij kan aan het spel een andere wending geven door vragen te stellen en personages opdrachten te geven.  De commissaris zorgt er ook voor dat de tito’s gemotiveerd blijven.

* Vraag aan de personen die een rol spelen om zich goed in te leven.  Improviseren mag, zolang ook de essentiële info wordt meegegeven. 

* Het scenario is slechts de basis van het spel.  Hoe spel ontwikkelt is sterk afhankelijk van de inzet van de tito’s en van het inlevingsvermogen van de personages.

* Je kunt het scenario zonder problemen aanpassen en opbouwen rond een ander thema. 

 

Taalkansen in dit spel

* de leden ondervragen getuigen

* ze zoeken info op in boeken en teksten

* ze leven zich in een rol in (bijv. familiebezoek)

* ze noteren aanwijzingen

* ze brengen aanwijzingen samen, maken schema’s en bespreken die