Skip to main content

Ticket to Rakwiland

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 0 tot 0 spelers, 8 tot 10 jaar
  • binnen (en buiten)

Uitleg

Vandaag gaan de rakwi's strijden om wie het grootste station kan uitbouwen. Ze gaan op zoek naar treinen om in hun station te plaatsen die hun geld opleveren. Als de rakwi's wat geld verdiend hebben, kunnen ze panden kopen waar ze uiteindelijk winkeltjes en dergelijke op kunnen plaatsen.

De ploeg met het meeste geld op het einde van het spel wint!

Uit Dubbelpunt februari 2023

 

Doel van het spel

Het doel van dit spel is een zo groot mogelijk station uit te bouwen!

 

Materiaal

  • Kaartjes met treinen op
  • Kaartjes met winkeltjes op
  • Een A4-blad (of groter) per ploeg
  • Een computer met een programma om timers te kunnen zetten

 

Voorbereiding

Stel een centrale post op waar elke ploeg een station heeft. Dat station is een A4-blad (of groter) met de naam van het team op.

 

Verstop kaartjes met treinen op de locatie waar je gaat spelen.

 

Verstop kaartjes met winkeltjes die je in het station tegenkomt op een andere locatie, in de buurt van waar je gaat spelen. Voorbeelden: een Starbucks, een Panos of een krantenwinkel.

 

Als je aan de centrale post zit, zorg dan dat je een app op je computer hebt waar je veel timers tegelijk kan opzetten. Multip’Timer van Microsoft is aan te raden.

 

Verdeling in ploegen

Verdeel de groep in ploegjes van vier tot zes rakwi's. Doe dat door alle rakwi's één grote trein te laten maken. Speel daarbij zelf de conducteur en voer enkele 'wissels' uit, waarbij je een deel van de trein links laat afslaan en een deel rechts. Laat hen stoppen aan een station en koppel een deel los. Doe dat tot je ploegjes hebt van de gewenste grootte.

 

Spelverloop

De rakwi's lopen rond in het bos en gaan op zoek naar treinen om in hun station te plaatsen. Als ze een trein gevonden hebben, brengen ze die naar hun station bij de centrale post. Op alle treinen staat er een tijdsduur en een prijs. Die tijdsduur geeft aan hoe lang de treinen in het station blijven liggen. Als de tijd verstreken is, verdient het ploegje de geldsom die op het kaartje staat.

Bijvoorbeeld: Tuur vindt in het bos de trein van Antwerpen naar Brussel en brengt die naar de centrale post. Op het kaartje staat ‘5 minuten’ en ‘€ 100’. Tuur legt het op het station van zijn ploeg. De leiding zet een timer op 5 minuten. Wanneer de timer afloopt, verdient de ploeg van Tuur € 100. Daarna is de trein weg.

In het begin van het spel kan er maximaal één trein in elk station staan. De rakwi's kunnen echter meerdere treinsporen kopen voor € 100 per stuk. Op elk treinspoor kan er één trein staan.

Als de ploegjes wat geld verdiend hebben, kunnen ze panden beginnen te kopen voor hun station voor € 500 per stuk. Dat zijn lege vakken waar ze winkeltjes op kunnen plaatsen die ze op de tweede locatie kunnen vinden. Let wel op! Ze mogen de tweede locatie pas betreden als ze minstens één pand in hun bezit hebben. De winkeltjes werken op dezelfde manier als de treinen, met als enige verschil dat ze niet verdwijnen na het uitbetalen.

Om het spel wat spannender te maken, kunnen er ook enkele inspecteurs rondlopen. Rakwi’s die door hen getikt worden, moeten hun kaartjes afgeven.

 

Einde van het spel

Het team dat na anderhalf uur het meeste geld over heeft, wint de titel van grootste geldwolven! Het team met het grootste station wint de prijs van mooiste station. De rakwi’s hebben allemaal goed gespeeld en keren in één grote trein terug naar de Chirolokalen.