Skip to main content

Scotland Yard met een Mol

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 5 tot 50 spelers, 16 tot 35 jaar
  • buiten (stad/dorp)

Benodigdheden

Eventueel materiaal voor groepsverdeling. Gsm met What's-App per groepje en voor iedere Mister X.

Uitleg

Concept

In de oude stad Gent loopt een mysterieuze man of vrouw rond. Iemand met slechte bedoelingen, iemand die beter zou worden ingerekend. Deze persoon noemen we ‘Mister X’.

Jullie, de deelnemers, zijn de speurders. Het is jullie taak om Mister X te identificeren en in te rekenen. Van 1 ding mag je zeker zijn: Mister X zit hier, in Gent. Al de rest is nog 1 groot vraagteken.  

Jullie kunnen vrij door Gent bewegen, net als Mister X. Elke 5 minuten krijgen jullie een tip over waar ‘Mister X’ zich bevindt. De groep die ‘Mister X’ kan inrekenen, krijgt de punten.

Spelregels

·         We spelen het spel tot 22u30.

·         Mister X en de groepen blijven binnen de grenzen van de kaart op de achterzijde.

·         Elk team blijft altijd samen. Als een team opsplitst, worden ze gediskwalificeerd.

·         Er wordt elke 5 minuten 1 tip doorgestuurd via de Whattsapp-groep.

·         De ploeg van de persoon die als eerste Mister X kan aantikken, krijgt de punten van dat spel.

·         Na elk spel wordt er een tussenstand van de punten doorgestuurd via de Whattsapp.

·         Indien ‘Mister X’ wordt ingerekend, start het spel opnieuw met een andere ‘Mister X’.

Wie is de mol?

Elk team heeft 1 mol.

Die mol hoort bij een bepaald team, maar speelt mee met een ander team. De punten die deze mol dus ook verdient, worden niet meegerekend met het team waarmee hij/zij meespeelt. Deze punten worden wel meegeteld met het team waarbij de mol hoort.
Een mol kan dus proberen de werking van het team waarbij hij meespeelt te saboteren, of zelf met de punten te gaan lopen.

De identiteit van de mol wordt geheim gehouden door de organisatie. De groepen hebben zelf het recht om er achter te komen.

Puntentelling + winnaar van het spel.

 

Puntentelling:

Elk team kan punten verdienen, door het inrekenen van ‘Mister X’ of door het uitvoeren van tussentijdse opdrachten. De ploeg die op het einde van de avond het meeste punten heeft verdiend, wint het spel.

Het inrekenen van Mister X:

Het inrekenen van Mister X is het hoogste doel van het spel. Dit wordt dus ook het hoogst beloond, met 5 punten. De punten gaan integraal naar de ploeg van de persoon die Mister X als eerste kan aantikken.

Tussentijdse opdrachten:

Op de Whattsapp-groep kunnen, enkel door de spelleiding, tussentijdse opdrachten worden gepost. Deze opdrachten kunnen variëren in moeilijkheid. Daarom variëren hun te verdienen punten ook tussen 1 punt en maximum 3 punten. De opdracht zal duidelijk genoeg op de Whattsapp-groep staan, zodat het steeds duidelijk is wanneer je als groep gewonnen bent. 

Met dank aan de werkgroep 'Student in Gent van KLJ Oost-Vlaanderen

Bijlagen