Skip to main content

Schrijf het beste WK-lied ooit!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 8 tot 10 jaar
  • binnen of buiten

Uitleg


‘Tous ensemble’, dat betekent ‘allemaal samen’, en wat brengt ons meer samen dan muziek? Of het nu samen dansen is of samen zingen, muziek verbindt. Vandaag gaan de speelclubbers een echt WK-lied maken. Zo’n WK-lied, dat verbindt de hele wereld met elkaar. Denk maar aan ‘Waka Waka’. Wie kent dat nu niet?

Uit Dubbelpunt december 2021

Doel van het spel

op het einde van de namiddag kunnen de speelclubbers een eigen WK-lied maken met de noten die ze verdiend hebben aan de hand van allerlei muzikale spelletjes.
 

Voorbereiding

Zorg dat je een playlist klaar hebt met liedjes die de speelclubbers kennen. Dat maakt het voor hen leuker.

Maak pagina's met de muzieknoten op die je kan afgeven na het spel. Jullie kunnen een notenbalk tekenen op een groot stuk karton waar die muzieknoten dan op geplakt worden.

Tip: zijn je speelclubbers niet de meest creatieve muzikanten? Gebruik de noten van een bestaand lied. Je kan op de Chirosite zoeken naar de partituren van heel wat leuke Chiroliedjes.

Materiaal

  • Gsm of laptop met playlist
  • Box
  • Stoelen
  • Bladen met een noot op (dus een blad voor do, re, mi, fa, sol, la en si)
  • Groot stuk karton met een notenbalk op
  • Beamer en laptop voor karaoke (eventueel)
  • Marshmallows

Spelverloop

Vertel je speelclubbers dat zij geselecteerd werden om het WK-lied te schrijven. Maar eerst moeten ze alle muzieknoten verzamelen voor ze kunnen beginnen componeren. Na elk spel overhandig je telkens een muzieknoot. Die kunnen ze op een grote notenbalk hangen met papiertape.

123 piano

Alle speelclubbers staan op één lijn. Iemand mag een paar meter van de groep gaan staan, bijvoorbeeld Soan. Soan draait zich om en roept luid '1-2-3 piano!'. Terwijl Soan dat doet, lopen de anderen zo ver mogelijk weg. Wanneer Soan zich weer omdraait, blijven alle speelclubbers staan en doen ze alsof ze een muziekinstrument bespelen. Wie dat niet goed doet of verder loopt, moet terug naar start.

Stoelendans

Laat de speelclubbers elk een stoel nemen en in een cirkel zetten. Eén stoel neem je meteen weg uit de cirkel. Met de leiding speel je muziek af, ondertussen lopen of huppelen de speelclubbers rond de kring. Wanneer de muziek stopt, gaan de speelclubbers zo snel mogelijk op een stoel zitten. De speelclubber die niet op een stoel zit, valt af. Zo speel je verder tot er één iemand overblijft.

Danscirkel

De speelclubbers staan in een cirkel. De muziek speelt en ze doen om beurten een dansmove die de anderen moeten nadoen. Op het einde heeft elke speelclubber een eigen dansmove. Als de speelclubbers die allemaal vanbuiten kennen, kun je als leiding namen roepen en dan moet iedereen de bijbehorende dansmove uitvoeren.

Singstar/karaoke

Je kan hier echt karaoke doen met een beamer en een micro. Of je kan gewoon een lied afspelen dat de speelclubbers zeker kennen en dat dan ergens in het midden afzetten, om de speelclubbers dan verder te laten zingen. Dat kun je spelen tot ze het vijf keer (of meer) volledig juist hebben.

Aaaaaaah

Terwijl de speelclubbers 'aaaaaaaah' zingen, proberen ze zo ver mogelijk te lopen. Zo moeten ze allemaal samen een bepaalde afstand afleggen.

Zangtikkertje

Duid een tikker aan. De speelclubbers lopen binnen het afgesproken terrein. Word je getikt? Dan moet je blijven staan en een liedje zingen. Als iemand anders tien seconden met je meezingt, ben je weer vrij.

Chubby Bunny

Elke speelclubber stopt een marshmallow in de mond en zingt daarna 'Chubby Bunny'. Dat blijven ze doen bij elke extra marshmallow die ze in hun mond stoppen. De bedoeling is om het meeste marshmallows in hun mond te krijgen.

Jef zingt

Eén speelclubber of leid(st)er is 'Jef'. Alles wat 'Jef' zingt, moeten de speelclubbers doen, maar enkel wanneer Jef er 'Jef zingt' bij zegt en ook echt zingt. Probeer er als leiding wel voor te zorgen dat de opdrachten niet uit de hand lopen.

Zin doorzingen

Vier speelclubbers gaan vooraan op een rijtje staan. Met de leiding zing je een zin uit een liedje in het oor van de laatste speelclubber. Die moet die zin doorzingen in het oor van de volgende. De speelclubber vooraan in de rij zingt de zin luidop. De andere speelclubbers moeten raden uit welk liedje dat komt.

Einde van het spel

De speelclubbers hebben nu alle noten verzameld en kunnen nu hun eigen WK-lied maken! Je kan hen een eigen liedje laten schrijven of de noten een bestaand lied laten vormen. Dan kunnen ze zelf een nieuwe tekst verzinnen. Sluit gerust ook af met een minifuif voor maxipret!