Skip to main content

Promo en inkleding

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 10 tot 20 spelers, 18 tot 0 jaar
  • onbepaald

Benodigdheden

Verf (bodypaint hood) Stylo’s Stiften (drie kleuren) Papier Flappen (posters) Post-its (twee verschillende kleuren) De logo’s van de gewesten Eventueel nog de logo’s van andere gewesten (uit een ander verbond) Sjabloon voor evenement Blingblingmedailles (Hema) Radio Lied: "Broodje Bakpao", The Opposites

Uitleg

Inkleding

We zorgen voor een goede inkleding aangezien dat ook een deel van onze workshop is.

De workshop werd gegeven op een workshopnamiddag voor de gewesten met als thema 'pimp your gewest'. Aangezien alles rond pimpen en hiphop draait, wordt dat het thema.

De workshopbegeleiding verkleedt zich als foute hiphopper. Ze leiden de workshop in waarin sterk de nadruk gelegd wordt op "Deze workshop is p motherfucker, pr motherfucker (zie Wu-Tang-liedje). Yoh all you niggas in da house!".

"In deze workshop bekijken we samen hoe je meer respect kunt krijgen in je hood. We gaan nadenken over ya reputation and street credebility. Als echte gangsta moet je ervoor zorgen dat je events over heel de hood bekend zijn. Pas dan krijg je veel homies in je crib."

Uitwerking

1. Broodje warm vlees, broodje Promao (op z'n bakpao's uitgesproken)  

We overlopen op een ludieke manier het communicatieschema. De drie pijlers van dat schema zijn de essentiële ingrediënten voor een goeie promoactie. Het schema zetten we op een flap (met onze eigen terminologie)

1. In da hood (ontvanger)
Enorm belangrijk: ken de persoon aan wie je de boodschap overmaakt. Dat zijn de Chirogroepen uit je gewest, vanzelfsprekend. Maar ook de jeugddienst, de schepen van jeugd,  het verbond, het district, enz.

Bovendien zijn niet alle Chirogroepen gelijk. Je hebt homies en enemies. De homies hebben een goed gevoel bij het gewest, de enemies laten het gewest liever links liggen. Belangrijk is dat je je enemies in homies verandert (dat wil zeggen: extra tijd in steken, een speciale actie, enz.)

Opdracht: breng je hood in kaart. Tag je enemies met een rood Chiroteken en je homies met een groen. Duid ook andere hoodbuddies op je kaart aan. Tip: als dat haalbaar is, kun je de kaart in plaats van op papier op iemands lijf tekenen zoals in prison break. Da's meer gangsta style.

2. Street credibility
Wat denken de groepen over jou? Heb jij een cool imago? Ook dat speelt een belangrijke rol wanneer je promo voert. Je kunt nog zo'n grave actie uitwerken, maar als ze jou een dikke snul vinden, dan zullen ze jouw actie ook zo evalueren. Of je organiseert een inhoudelijke avond maar je bent niet zo vertrouwd met het onderwerp (wat je credebility naar beneden haalt).

Imago is dus zeker iets om bij stil te staan als je aan je promo werkt.  Opdracht: we bespreken elkaars tags (logo's) en streetwear. Wat vind je goed en wat zou je veranderen? Noteer op roze post-its iets wat groepen volgens jou cool vinden aan je gewest (bv. graaf logo, goei toneeltjes op evenementen, sjieke website). Noteer op een gele post-it dingen die je minder cool maken (groepen kennen het gewest niet, ze vinden het overbodig, het is bij sommige groepen een traditie om het gewest te haten). Vervolgens plak je de post-its op je lijf.

We zetten 'broodje Bakpao' op (op het einde). We beginnen 'op z'n hiphops' rond te lopen. Wanner het johnnystuk eraankomt, beginnen we als halve gekken te springen en elkaars post-its te roven (je moet ze meteen op je eigen lijf plakken). Nadien proberen we in groep de post-its opnieuw bij de juiste persoon te hangen.

3. Channel rap battle
De eerste twee promopijlers die aan bod kwamen, daar denk je misschien niet meteen aan als het over promo gaat. Waar we wel meteen aan denken, zijn de communicatiekanalen. Er zijn er verschillende. Je hebt de klassieke flyer en affiche. Er is Facebook, naast andere netwerken. In Dubbelpunt of je gewestkrantje kun je via een foto je groepen ergens voor bedanken. Ook cadeautjes of een cd met liedjes horen hierbij.

Omdat we gangstarappers zijn, staan we ook stil bij een geweldig pr-fenomeen: guerillapromo.  Dat is bijvoorbeeld een geweldige actie waarin je mensen niet meteen duidelijk maakt van wie de actie uitgaat. Het verrassingseffect speelt hierin een grote rol.

Opdracht: rap battle: De groep wordt in tweeën gedeeld. Iedereen krijgt een hele hoop kaartjes. Daarop schrijf je per groep alle communicatiekanalen waar je aan denkt, elk kanaal op een apart blad. Je hebt hier maar even de tijd voor.  Vervolgens worden die bladen  onder de leden van de groep verdeeld. De twee groepen gaan nu tegenover elkaar staan en doen een rap battle = elkaar overtreffen met goede hiphopimprovisatie. In deze rap battle probeer je elkaar niet met woorden maar met communicatiekanalen te overtreffen. Telkens wanneer je een kanaal vermeldt, toon je het kaartje. Je mag elk kaartje maar één keer gebruiken. Als je het gebruikt hebt, geef je het af aan de spelbegeleiding. De spelbegeleiding zorgt ervoor dat er een competitief sfeertje hangt. Bijvoorbeeld: 'Yo yo, voor onze gewestdag maakten wij een filmpje, eat that motherfucker'. 'Yo kiss your mama's ass, wij maakten aan het begin van het jaar een kalender voor al onze groepen met alle activiteiten erop. Respect!'

Na de rap battle worden alle kanalen aan de muur gehangen. Ze dienen als inspiratie voor de uitwerkingsopdracht. Eventueel kun je ook nog kort bespreken welke kanalen je echt goed vindt en welke minder.

We leggen kort uit wat guerillacampagnes zijn, omdat dat toch wel een heel Chiro-achtige manier van promovoeren is. De spelbegeleiding stelt zich hierbij stoer op want het gaat over 'guerilla's' die de streets onveilig maken.  

2. Pimp your promo

Tijd voor het echte werk nu. De groep wordt in kleinere groepjes opgedeeld. Ieder groepje kiest voor zichzelf een evenement waarvoor ze een promoactie willen uitwerken. Dat mag een gewestdag zijn, een IK of een wervingsactie. Als ze slim zijn, kiezen ze iets waar ze momenteel mee bezig zijn.

De uitwerking verloopt niet in het wilde weg. De deelnemers moeten een sjabloon invullen waarin ze enkele vragen krijgen die ze zeker moeten beantwoorden (zie bijlage).

Ze vullen ook de communicatieplanning in (bij de nabespreking benadrukken we dat het goed is dat dit telkens op vergaderingen wordt besproken). Op het einde stelt iedere groep zijn campagne voor. De andere mogen punten geven en erbij zeggen waarom ze die punten geven (wat vonden ze goeie ideeën?).

Om in het thema van hiphop te blijven, worden die punten blingbling. Iedere groep krijgt medailles en kettingen. Hiermee bekronen ze de goede ideeën van de andere zodat iedereen op de duur wel wat blingbling aan heeft. Tot slot wordt het belang van een communicatieplanning onderstreept.