Skip to main content

Pokémon: Gotta catch ‘em all!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 8 tot 10 jaar
  • binnen of buiten

Uitleg

Elke Pokémon is eigenlijk een soort superheld, want elke Pokémon heeft een speciaal talent. De vraag is alleen: welke Pokémon passen bij welk baasje? Om dat te weten te komen, zullen de baasjes moeten bewijzen dat ze hun Pokémon waard zijn!

Uit Dubbelpunt september 2022

Doel van het spel

De speelclubbers gaan vandaag elk verschillende Pokémons proberen te vangen door te ontdekken wat hun speciale talenten zijn. Zo gaat iedereen op het einde van de dag naar huis met een Pokémonbal gevuld met hun getalenteerde Pokémon.

 

Voorbereiding

  • Voorzie voor elke speelclubber een papieren of kartonnen Pokémonbal met een blanco achterkant.
  • Voorzie voldoende Pokémonafbeeldingen in kleine versie van elke soort die in het spel aan bod komt om tijdens het spel op de Pokémonballen te kleven.
  • Verstop van elke Pokémon een grote afbeelding met op de achterkant het speciale talent van die Pokémon genoteerd. Zorg dat je weet waar elke afbeelding ongeveer verstopt werd.

 

Materiaal

  • Iets wat kan dienen als Pokémonballen, een per speelclubber
  • Lijm/plakband om kleine Pokémons op de Pokémonballen te kleven
  • Dobbelsteen
  • Verkleedkleren
  • Iets om te eten (bv. boterhammen)
  • Tussendoortje om te eten (bv. vieruurtje)
  • Verf en papier
  • Zonnecrème
  • Papier om vliegtuigjes uit te vouwen
  • Een zwaar voorwerp (bv. ton, steen)
  • Perforator + touwtjes om de Pokémonbal tot medaille om te vormen
  • Lege flesjes, bekertjes met water en rietjes

 

Spelverloop

Vertel de speelclubbers dat er vandaag heel wat superheld-Pokémons op hen zitten te wachten die ze kunnen verdienen. Iedere speelclubber krijgt een lege Pokémonbal en moet proberen om tijdens het spel zoveel mogelijk Pokémons te verdienen. Er zijn twee manieren om dat te doen:

  • Bij elke Pokémon hoort een spelletje of opdracht, en de spelers die het spel winnen of de opdracht tot een goed einde brengen, verdienen de bijbehorende Pokémon.
  • Elke Pokémon zit op dit moment verstopt op het terrein. Degene die de juiste Pokémon als eerste vindt, verdient hem sowieso.

 

Dit spel bestaat dus uit meerdere kleine spelletjes die na elkaar gespeeld worden. Jullie bepalen wat er gespeeld zal worden. Het spel wisselt dus telkens tussen zoeken naar een nieuwe Pokémon en het spelletje om die Pokémon te verdienen.

 

Om het spelletje te spelen, moet de Pokémon eerst gevonden worden. Daarvoor geven jullie een beschrijving van het talent van de Pokémon. Dat talent staat ook op de achterkant van de verstopte Pokémon geschreven, zodat de speelclubbers weten of ze de juiste gevonden hebben. Na de beschrijving mogen ze op zoek gaan naar de juiste Pokémon. Wie hem gevonden heeft, brengt hem naar de leiding en dan volgt een fluitsignaal waarop alle andere speelclubbers ook weer bij de leiding moeten komen. Stel dat ze in hun zoektocht een andere Pokémon tegenkomen, dan moeten ze die terugplaatsen waar ze hem vonden, en dan hebben ze straks misschien wel een voordeel in hun zoektocht. De speelclubber die de Pokémon vond, krijgt straks dus zeker die Pokémon in het klein om op de Pokémonbal te plakken. Na het spelletje krijgen ook de winnaars de Pokémon in het klein om op hun Pokémonbal te plakken.

 

Soorten Pokémons en bijbehorende activiteiten

 

Eevee (veelzijdig) + Togepi (geluk)

In dit spelletje kunnen er twee Pokémons verdiend worden. De speelclubbers zitten in een kring met een dobbelsteen. In het midden liggen er twee hoopjes met enkele verkleedkleren en iets om te eten (bv. boterhammen). Ze gooien om beurten met de dobbelsteen. Als een speler, bijvoorbeeld Samy, een 6 gooit, mag hij naar het midden gaan en zo snel mogelijk de verkleedkleren van het eerste hoopje aandoen. Eens hij de verkleedkleren aanheeft, mag hij van de boterhammen beginnen eten. Dat gaat door tot er iemand anders een 6 gooit (de rest van de groep gooit dus gewoon verder). Als bijvoorbeeld Jarich 6 gooit, moet Samy de verkleedkleren onmiddellijk weer uitdoen en doet Jarich het andere hoopje kleren aan.

De speelclubber die het laatste hapje kan opeten, is de gelukzak: die verdient een Togepi, want Togepi is een Pokémon die geluk brengt als hij goed behandeld wordt. Elke speelclubber die tijdens het spel een 6 gegooid heeft en de verkleedkleren aangedaan heeft, verdient een Eevee, want Eevee kan in allerlei andere transformeren en is erg veelzijdig.

 

Beedrill (snel en elegant)

Alle speelclubbers krijgen vier strepen zonnecrème (of verf) op hun arm, zoals een bij. Zodra de klok start, moeten ze proberen elkaars strepen uit te vegen. Alle speelclubbers die na vijf minuten nog minstens twee strepen over hebben, hebben bewezen dat ze snel en elegant genoeg zijn om een Beedrill te verdienen.

 

Hypno (hypnose)

Hypno is een Pokémon die je in slaap probeert te brengen als je oogcontact maakt. Welke speelclubber kan aan de krachten van Hypno weerstaan? Alle speelclubbers gaan in een kring staan en kijken naar de grond. De leiding telt telkens af van 3 naar 1 en op 1 moeten alle speelclubbers naar iemand anders kijken. Als ze met z’n tweeën in elkaars ogen kijken, vallen ze helaas beiden af en moeten ze doen alsof ze in slaap vallen. Dat wordt x-aantal keren herhaald (naargelang het aantal speelclubbers) en elke speelclubber die dan nog niet in slaap ligt, verdient een Hypno.

 

Ditto (creatief)

Ditto is een Pokémon die alle vormen kan aannemen en daarom erg creatief is. De speelclubbers moeten binnen een bepaalde tijd een zo mooi mogelijk kunstwerk maken door met hun neus te schilderen op een blad. Al degenen die volgens de leiding een mooi kunstwerk gemaakt hebben, verdienen een Ditto.

 

Lickitung (kunnen eten zonder morsen)

Lickitung heeft een heel lange tong en kan daarmee heel elegant en zonder morsen zijn eten opeten. De speelclubbers krijgen nu een tussendoortje (bv. hun vieruurtje) en moeten dat zonder handen zo elegant mogelijk opeten. Als het bijvoorbeeld een koekje is, kunnen ze het op hun voorhoofd leggen en moeten ze proberen om het op te eten zonder er met hun handen aan te komen. Iedereen die daarin slaagt, verdient een Lickitung.

 

Rapidash (sportief)

Rapidash is een supersnelle en sportieve Pokémon. Om die te verdienen, moeten de speelclubbers een rondje lopen (eventueel zelfs met wat obstakels als parcours) binnen een vooropgestelde tijd. Elke speelclubber die dat haalt, verdient een Rapidash.

 

Mr. Mime (talent in het uitbeelden)

Mr. Mime staat bekend voor zijn talent in de mime. Om te zien welke speelclubbers dat goed kunnen, spelen ze een spelletje ‘Chinese spiegel’. De winnende ploeg verdient een Mr. Mime. Het spel gaat als volgt: verdeel de groep willekeurig in twee ploegen. De ploegen gaan elk op een rij staan, ongeveer 4 m van elkaar met hun rug naar het midden. Uit elke ploeg kiest de leiding een speelclubber, bijvoorbeeld Tarik en Inthe. Die gaan met hun rug naar elkaar in het midden staan, maar niet tegen elkaar zodat Inthe en Tarik elkaar niet kunnen zien of voelen. Vervolgens mogen de twee ploegen zich omdraaien en moeten ze proberen om met handbewegingen aan hun teamlid in het midden te tonen wie er van de andere ploeg in het midden staat. Wie ontmaskert de andere het snelst?

 

Butterfree (vliegtalent)

Aangezien Butterfree een vlinder is, kan die heel goed vliegen. Om te bewijzen dat ze een Butterfree verdienen, moeten ze een vliegtuigje vouwen en over een bepaalde afstand kunnen gooien in maximaal drie pogingen.

 

Jigglypuff (muzikaal)

Jigglypuff heeft een muzikaal talent waarmee ze anderen in slaap kan zingen. Om te zien wie er ook zo’n muzikaal talent heeft, speel je het spelletje ‘dirigentje’. Elke speelclubber die als dirigent niet ontmaskerd wordt binnen de minuut, verdient een Jigglypuff. Elke speelclubber die een dirigent ontmaskerde, verdient ook een Jigglypuff. Herhaal dit spelletje meermaals, tot iedereen een van beide rollen heeft gehad.

 

Zubat (flappertalent)

Zubat is een soort vleermuisje en vleermuizen kunnen goed flapperen. Bij deze opdracht is het de bedoeling dat de speelclubbers een flapperende vleermuis nadoen. Dit doen ze door op een bank of verhoogje te gaan staan en er vervolgens af te springen. Tijdens het springen moeten ze zoveel mogelijk met hun armen flapperen (dicht tegen hun lichaam) en dat luidop te tellen. Alle speelclubbers die meer dan x keer geflapperd hebben, verdienen een Zubat. Probeer dat eerst zelf even om te zien wat een haalbaar getal is om te flapperen vanop die bepaalde hoogte.

 

Squirtle (watertalent)

De basispokémon van het water is Squirtle. Om die te verdienen, moeten ze in ploegjes van ongeveer vier speelclubbers een opdracht volbrengen zonder water te verspillen. Aan de ene kant staat een bekertje water en aan de andere kant een leeg flesje. Zorg dat er in de beker voldoende water zit om tot een bepaalde streep het flesje te kunnen vullen (teken die streep op het flesje). De speelclubbers moeten met hun ploeg al het water uit het bekertje naar het flesje overdragen en er dus voor zorgen dat het flesje minstens tot aan de streep gevuld is. Alleen mogen ze niet gewoon met het bekertje lopen, ze moeten het water transporteren aan de hand van een rietje. Elk ploegje dat slaagt, verdient een Squirtle.

 

Venonat (alziend oog)

Venonat heeft wel duizenden kleine oogjes en ziet dus alles heel erg goed. Welke speelclubber is ook zo’n oplettend alziend oog? Een speler, bijvoorbeeld Milan, staat in het midden van de kring en de anderen mogen één minuut heel goed naar hem kijken. Vervolgens sluit iedereen in de kring hun ogen en mag Milan iets veranderen aan zichzelf. Daarna mag iedereen weer kijken en op een blaadje noteren wat er veranderd is. Alle speelclubbers die het juiste antwoord noteerden, verdienen een Venonat. Dit spelletje kan een paar keer herhaald worden om iets meer kansen te geven.

 

Snorlax (rustig)

Om een Snorlax te verdienen, moeten de speelclubbers bewijzen dat ze heel erg rustig kunnen zijn. Daarvoor speel je ‘dode vis’. Alle speelclubbers gaan liggen en mogen gedurende een bepaalde tijd niet bewegen. Iedereen die na x minuten nog neerligt, verdient een Snorlax.

 

Machoke (sterk)

Sterk zijn is een belangrijke eigenschap van sommige superhelden, en ook van Machoke. Om te bewijzen dat ze Machoke verdienen, moeten ze een zwaar voorwerp (bv. een ton) over een bepaalde afstand proberen te verslepen. Als dat lukt, verdienen ze een Machoke.

 

Bulbasaur (talent in de natuur)

Bulbasaur is een basisgraspokémon die zich helemaal een voelt met de natuur. Om die te verdienen, moeten ze grassprietjes verzamelen en daarmee het woord ‘grassprietje’ leggen. Iedereen die daar binnen een bepaalde tijd in slaagt, verdient een Bulbasaur.

 

Extra: Pickachu (betrouwbaar)

Om Pickachu te verdienen wordt er geen extra spelletje meer gespeeld. Pickachu is een heel brave en trouwe Pokémon en dus verdient elke speelclubber die vandaag goed meegespeeld heeft er een!

 

 

Einde van het spel

Naargelang de tijdsduur van het spel kun je enkele Pokémons weglaten of net toevoegen. Het spel stopt wanneer de tijd om is. De speelclubbers hebben nu allemaal heel wat Pokémons verzameld omdat ze echte superhelden zijn. Maak een gaatje in de Pokémonballen en hang ze met een touwtje rond hun nek, zo hebben ze hun echte Pokémonmedaille gemaakt!