Skip to main content

Pimp je spel!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
  • onbepaald

Uitleg

Heb jij net voor de 736ste keer tikkertje slinger gespeeld? Ben jij het beu om elke week opnieuw kat-en-muis te spelen met de leden? Begin jij al te zuchten als je je medeleiding wéér met een honkbalknuppel uit het materiaalkot ziet komen? Wel, dan heb je geluk! Lees verder en ontdek enkele tips om je vastgeroeste Chironamiddag een smeerbeurt te geven en daag jezelf uit om je standaard broekzakspelletjes een creatieve draai te geven.

 

Er zijn namelijk enkele manieren om een spel te 'pimpen'. Het hoeft niet altijd een volledig nieuw spel te zijn om leuk te zijn. Een voorwerp vervangen doet vaak al veel. Speel bijvoorbeeld eens voetbal met een tennisbal. Of verander het doel van het spel. In plaats van een iemand te laten zoeken bij verstoppertje gaat een speler zich verstoppen en de rest zoekt! Je kan ook ingrijpender te werk gaan door spelen te combineren waardoor er iets heel nieuws ontstaat. Enkele voorbeelden!

 

Basket + om het snelst sudoku oplossen

Hier is een goed voorbeeld van wat er kan gebeuren als je het doel van een spel aanpast. In plaats van zoveel mogelijk punten te scoren bij basket om te winnen, moeten twee teams om het snelst een sudoku oplossen. Wanneer mogen ze dan aan hun sudoku werken? In de basketring zit een emmer, waardoor de bal niet op de grond kan vallen. In het midden van het veld ligt een ladder. Het team dat gescoord heeft, mag aan de sudoku werken zolang de bal in de emmer ligt!

 

Laat je leden zelf een spel pimpen met de 'grootste egotripper'

Begin een standaard spel te spelen dat iedereen van de groep kent, zoals kiekeboe of tikkertje. Leg een fluitje op een centrale plaats. Iedereen mag het spel stilleggen door op het fluitje te blazen en een nieuwe regel aan te kondigen, bijvoorbeeld: “Ik, Hanane, de grootste egotripper van het land, verklaar hierbij dat iedereen op handen en voeten moet lopen!” Regels kunnen vrij toegevoegd worden, maar let op dat het spel niet te chaotisch wordt. Ga in dat geval zelf verklaren dat je de grootste egotripper bent en schaf een regel of twee weer af.

 

DIY

Je kan het natuurlijk ook zelf proberen! Neem een typisch Chirospel zoals kiekeboe. Overloop wat het doel van dat spel is, welk materiaal je nodig hebt, een typisch terrein en wat de spelregels zijn. Bij kiekeboe zou het er als volgt uit kunnen zien.

 

Doel

Terrein

Materiaal

Spelregels

Zo lang mogelijk verstopt blijven

Bos

Geen

De zoeker telt af en mag slechts drie stappen zetten

 

Hier zijn nu vier simpele mogelijkheden om een oud en beproefd spel in een nieuw jasje te steken. Zet het doel om naar 'zo snel mogelijk de zoeker bereiken zonder gezien te worden'. Het terrein kan van alles worden. Materiaal kan je ook simpelweg toevoegen. Bij deze vernieuwde kiekeboe moet iedereen misschien een autoband meezeulen om het uitdagender te maken? We knoeien hier een beetje met de spelregels door te stellen dat de zoeker moet blijven staan. Het spel zou er dan nu als volgt uitzien.

 

Kiekeboe++

We spelen dit spel op een grasveld waar enkele stoelen, tafels en ander groot materiaal op verspreid ligt. Een speler is de zoeker, bijvoorbeeld Flore, en zij staat in het midden van het veld. De rest begint in een cirkel rond Flore met hun eigen persoonlijke autoband. Flore sluit haar ogen en begint te tellen van 20 naar 0. De spelers proberen nu zo dicht mogelijk bij Flore te komen en zich dan te verstoppen voordat de tijd om is. Ze moeten hun autoband te allen tijde bij zich hebben. Wanneer Flore klaar is met aftellen, opent ze haar ogen en gaat ze op zoek naar spelers die niet goed verstopt zijn. Als Flore iemand ziet, noemt ze de naam van die speler. Die voegt zich dan bij Flore. Als Flore niemand meer vindt, begint ze weer af te tellen, maar deze keer vanaf 19. De rest van de groep heeft zo dus telkens een seconde minder de tijd.

 

Het spel eindigt als de zoeker niet meer kan aftellen of als een andere speler met de autoband de zoeker kan aantikken zonder gezien te worden.

 

 

Hier heb je nu enkele voorbeelden en een korte inleiding gekregen om een spel te 'pimpen'. Wil je daar meer over leren en er dieper op ingaan? Ga dan zeker mee op Accu! Dat is een toffe Chirocursus waar je veel bijleert en waar je bovendien ook nog eens je animatorattest mee kan behalen! Win-win!

Alle info: chiro.be/accu

 

 

 

Tip: Dit spel kwam tot stand tijdens de workshop 'Pimp je spel'. Die spelworkshop kan je voor je Chirogroep aanvragen via de Chirosite.