Skip to main content

Ouderbetrokkenheid

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 1 tot 25 spelers, 18 tot 26 jaar
  • onbepaald

Benodigdheden

Affiches, Stiften, Bikken, Informatie-achtergrond bijlage per deelnemer, Boekjes en brochures om mee te geven per deelnemer

Uitleg

Samenvatting: 
Contact met ouders en betrokkenheid van ouders bij de Chiro is bij groepen niet altijd wat het kan zijn. Zeker ouders die jeugdbeweging niet kennen staan soms ver van de Chiro.

 

Doelstelling: 
- De deelnemers kennen het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. - De deelnemers begrijpen dat ouderbetrokkenheid over verschillende dimensies gaat. - De deelnemers reflecteren over hun eigen manier van werken aan ouderbetrokkenheid. - De deelnemers leren nieuwe manieren om aan ouderbetrokkenheid te werken kennen.
 
De bijlages zijn niet gevonden
 
Verloop: 

Met wat inspanning kan de workshop door iedereen van het kader begeleid worden. Toch kan het nuttig zijn dat de begeleiding de achtergrondinformatie op voorhand grondig doorneemt en voor zichzelf wat voorbeelden zoekt hier en daar.  Aantal begeleiding is afhankelijk van aantal deelnemers: één begeleiding per 8 deelnemers.

Deel 1. ouderbetrokkenheid vs. ouderparticipatie (20 minuten)

Doelstelling : De deelnemers kennen het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie.
To do : twee grote flappen ophangen: 'ouderbetrokkenheid' en 'ouderparticipatie'.
De deelnemers krijgen 5 minuten de tijd om na te denken hoe zij contact hebben met hun ouders. Dit mogen ze per Chiro doen. Leiding die alleen is, mag dat doen met iemand van een andere Chiro.

Er werd nog niet uitgelegd wat het verschil is tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. We vragen van elke Chiro vijff voorbeelden. (afhankelijk van hoeveel Chiro's er zijn) We vragen aan de deelnemers om wat ze schreven voor te lezen en we plaatsen die op de flappen bij ouderbetrokkenheid of bij ouderparticipatie. Daarna leggen we kort het verschil tussen beide uit. (15 minuten)

Verschil tussen beide : zie document achtergrondinformatie bij vorming (zie bijlage).

Deel 2. Dimensies (15 minuten)

(eventueel kan dit in kleine groepjes als je voldoende begeleiders hebt die de verschillende aspecten van ouderbetrokkenheid beheersen)

Doelstelling : De deelnemers begrijpen dat ouderbetrokkenheid over verschillende aspecten gaat.

Korte uitleg over de verschillende dimensies/functies van ouderbetrokkenheid. Als persoon voelen we ons niet zomaar betrokken bij een organisatie. Er komen een aantal zaken bij kijken.
Vraag : aan welke voorwaarden denken jullie? Waarom zouden ouders zich betrokken voelen op jullie Chiro? Of waarom net niet? Wat zijn drempels voor ouders? (wat zijn drempels voor jezelf?) Welke functies kan ouderbetrokkenheid hebben?

KENNIS ,EMOTIES , RATIONALITEIT , OVERTUIGING , COMPETENTIE , GEDRAG , TIJD

  • (kennis) Weten de ouders voldoende over de Chiro?
  • (emoties) Hebben de ouders een positief beeld over de Chiro en over de openheid van de Chiro?
  • (rationeel) Halen de ouders een voordeel uit hun relatie met de Chiro? Zijn er redenen waarom ze zich niet zouden inzetten?
  • (overtuiging) Zijn de ouders overtuigd dat hun mening telt? Zijn ze ervan overtuigd dat ze een positieve invloed kunnen hebben op het welbevinden van hun kind?
  • (competentie) Hebben de ouders de vaardigheden om betrokken te zijn op de Chiro? (taal, thuissituatie,...)
  • (gedrag) Welke concreet gedrag kan de ouder inzetten om zijn betrokkenheid te tonen? Wanneer kan hij/zij dit doen?
  • (tijd) Hoeveel tijd besteedt de ouder aan de vrije tijd van zijn/haar kind?

Uitleg dimensies of aspecten: zie bijlage

Deel 3: Uitwisseling

Verdeling in kleine groepjes (3 groepjes , liefst maximum 7 per groepje), mensen uit dezelfde Chiro mogen met maximum 2 bij elkaar in hetzelfde groepje gaan zitten.

Verwachtingen naar ouders toe (15 minuten)

Vraagje om per 2 over na te denken : welke verwachtingen hebben jullie ten opzichte van jullie ouders? Laat de deelnemers aan elkaar vertellen wat hun top 3 is van belangrijkste verwachtingen. Probeer met jullie groepje een algemene top 3 van verwachtingen te maken. Zorg ervoor dat de top 3 een lijstje is van verwachtingen rond ouderbetrokkenheid (en niet ouderparticipatie).

Aanpak bedenken (45 minuten)

Methodiek : werk met een gigantische mindmap op papier.  Er zijn gekleurde stiften voorzien.  Laat de deelnemers ook zelf zaken noteren (je kan bijvoorbeeld elke deelnemer verantwoordelijk maken voor één aspect). Probeer per verwachting de verschillende aspecten te overlopen en bedenk telkens wat je als Chiro kan doen om te helpen

  1. Midden Mindmap: verwachting waar het over gaat
  2. Eerst pijlen naar alle aspecten (met bijhorende vragen)
  3. Van daaruit pijlen naar antwoorden op de vragen
  4. Van daaruit pijlen naar mogelijke oplossingen.
    Voorbeeld: we willen graag dat de ouders mondeling reclame maken voor de Chiro. (kennis)
  5. Wat moeten de ouders weten om deze verwachting te kunnen inlossen? tijdstip Chiro, contactgegevens van de ploeg, dat kinderen mogen komen proberen,dat de groep dat van hen verwacht,... info in maandblad briefje meegeven met ouders dat zij gemakkelijk kunnen doorgeven aan andere ouders...

(emoties) Welke emoties moeten de ouders hebben tov de Chiro om deze verwachting te kunnen inlossen? Positief tov Chiro, gevoel dat alle kinderen welkom zijn Maak duidelijk dat alle kinderen welkom zijn Verwelkom elk kind met evenveel enthousiasme, misschien een welkomstcadeautje?

(rationaliteit) Welk voordeel haalt de ouder uit deze verwachting? Waarom zouden ze niet voldoen aan deze verwachting? Ziet haar vrienden op zondag. Zorg dat de ouders ergens een plekje hebben waar ze kunnen koffie drinken

(overtuiging) Zijn de ouders ervan overtuigd dat deze verwachting een positieve invloed zal hebben op hun kind? Ja, want meer kinderen in de groep is leuker  

(competentie) Hebben de ouders de vaardigheden om aan deze verwachting te voldoen.
Niet elke ouder is misschien taalvaardig genoeg? Geef een papiertje mee met alle info erop

(gedrag) Welke gedrag verwachten we van ouders?  

(tijd) Welke tijd moeten ouders er in steken? Wat kan drempel zijn?  

We maken minstens 1 mindmap per groepje.  Als er tijd over is, maken we er meer. De deelnemers stellen hun mindmap aan elkaar voor.

Deel 4. Evaluatie

Aan de deelnemers wordt een blad papier gegeven met daarop een koffer.  Er wordt gevraagd om op de koffer 3 dingen te schrijven die ze zullen meenemen naar hun Chiro.