Skip to main content

Opwarmer

een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw
een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw

Over het spel

  • ongeveer 45 minuten
  • 8 tot 24 spelers, 12 tot 18 jaar
  • buiten, binnen

Benodigdheden

Blinddoeken, touw, eetservies, twee tafels, doos met voorwerpen, hindernissen, fluitje

Uitleg

Doel

 

Deze spelen zijn bedoeld als opwarmer bij het thema ‘zien’. Hoeveel en welke spelen je kiest, is afhankelijk van de tijd en de grote van je groep.

 

Spelen

 

1. De jongeren volgen geblinddoekt een parcours dat met touwen is afgespannen. Begeleiders geven hierbij geen instructies.

Het volgen van het touw zal vertrouwen vragen.

2. Je stopt een aantal voorwerpen in een doos of zak. De jongeren voelen wat er in zit. Als je in estafettevorm speelt, komt het erop aan zoveel mogelijk voorwerpen te herkennen binnen een bepaalde tijd.

3. Je zoekt met je groep een plekje op in de natuur. De jongeren lopen per twee. Eén is geblinddoekt en wordt door de ander beleleid. Op een gegeven moment houdt de ‘ziende’ zijn handen in de vorm van een kader voor de ‘geblinddoekte’. Deze doet zijn blinddoek af en ziet door de kader een mooi tafereel in de natuur waarop zijn aandacht wordt gevestigd en iwat hij voordien nog niet had gezien.

4. Je verdeelt de jongeren in twee groepen. Iedereen is geblinddoekt. Op de grond liggen allerlei voorwerpen om een tafel te dekken. Bij het startsein probeert elke groep zo goed mogelijk zijn tafel te dekken. Welke tafel is het meest uitnodigend?

5. Je bouwt een hindernissenparcours uit. De jongeren zijn per twee, de ene geblinddoekt, de andere niet. De ‘ziende’ geeft instructies zodat de ‘niet ziende’ het parcours kan afleggen.

6. Iedereen is geblinddoekt, behalve één iemand die met een fluitje rondloopt. Wie kan de persoon met het fluitje eerst tikken?

 

Bespreking

 

- Waar let je op als je geen zicht meer hebt?

- Wat heeft ‘zien’ volgens jouw met ‘vertrouwen’ te maken?

- De ander laat je soms iets ‘zien’ waar je zelf geen oog voor had. Heb je dat al meegemaakt?

- Als je iets niet hebt, hoe compenseer je dat?

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be