Skip to main content

Onderdak

een spel van Chiro Sagevo
een spel van Chiro Sagevo

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
  • buiten (binnen (en buiten))
  • zwaar

Benodigdheden

Sleutels (Cijferslotjes) Vijf dobbelstenen Paraplu's Vijf vuilbakken/dozen Telefoon Kroonkurken Water Bal

Uitleg

Doel:

Het regent zich te pletter buiten, maar het chirolokaal en ook de deur naar hun eigen lokaal is vast. De leden moeten in het chirolokaal zien binnen te geraken zodat ze kunnen schuilen van de regen. Dit doen ze door middel van verschillende opdrachten te doen.

Spel:

Wanneer de leden naar binnen willen gaan, merken ze dat de deur vast is. Wanneer ze je komen vragen om de deur open te maken, speel je als leiding wat mee om zo het spel te introduceren. Na verschillende fases van het spel te doorlopen, krijgen ze telkens een voorwerp/sleutel om zich van de regen te behoeden en het lokaal te kunnen betreden.

Spel 1: Zoek vijf dobbelstenen verstopt op het terrein (buiten).

à Wanneer ze de vijf dobbelstenen hebben gevonden, worden ze beloond met paraplu’s en een bal.

Spel 2:  Werp een bal 15 keer naar elkaar in vijf minuten. De bal langer dan 2 seconden vasthouden mag niet, iedereen moet de bal minstens één keer vast hebben en ze moeten minstens anderhalve meter uit elkaar staan.

à Wanneer het lukt, krijgen ze de sleutel van het buitenlokaal.

à Wanneer het niet lukt, raken ze hun paraplu’s weer kwijt en proberen ze opnieuw.

Spel 3: De leden hebben de buitendeur al los gekregen. Ze mogen nu binnen in de gang, maar nog niet in hun eigen lokaal. Er zijn vijf vuilnisbakken of gesloten dozen in de gang. Ze moeten raden in welke van de vijf dozen er kroonkurken zitten. Ze mogen één vuilnisbak een meter verschuiven. Ze mogen één vuilnisbak omver stoten. Ze mogen een telefoonnummer bellen (de telefoon zit in een van de vuilnisbakken) en ze mogen met hun oor tegen een vuilnisbak luisteren of ze iets horen. Voor de rest mogen ze de vuilnisbakken niet aanraken.

à Als ze raden waar de kroonkurken zitten, hebben ze gewonnen en krijgen ze de sleutel van het volgende lokaal.

Spel 4: De leden moeten zich verbergen op het terrein (zorg dat het een terrein is waar er veel verstopplekken zijn). De leiding zit op een stoel op een tafel. Zij heeft een koptelefoon met muziek op zodat zij de leden niet kan horen. Vijf seconden lang zit ze neer zodat ze de leden niet kan zien. Zo kunnen ze dichterbij komen. De volgende tien seconden staat ze recht. Leden die ze kan zien, vallen af. Zo gaat het voortdurend verder. De leden winnen de opdracht als drie van hen op dichter dan een meter van de leiding kan komen. De leden moeten zelf tellen, de leiding zegt niet wanneer de vijf seconden voorbij zijn.

à Wanneer drie van hen dichtbij de leidster zijn kunnen komen, krijgen ze de code van het cijferslot /sleutel van het laatste lokaal en kunnen ze lekker opdrogen.