Skip to main content

Liefde

een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw
een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 4 tot 15 spelers, 16 tot 20 jaar
  • binnen

Benodigdheden

lappen, tijdschriften, schrijfmateriaal, verf, penseel, tegels of houtjes of stukken karton, schilderijen liefde (zie bijlage copyright Wendie Brauckmann www.wendie.nl)

Uitleg

Link met het thema

Door de voeten van zijn leerlingen te wassen symboliseert Jezus, Gods nederdalende liefde. Jezus wil tot het uiterste gaan voor de liefde. Hoe ver wil jij gaan voor de liefde?

 

Doel

-        jongeren laten nadenken over partnerrelaties

-        jongeren reflecteren over hun vorige/huidige/toekomstige relaties

-        jongeren verwoorden wat liefde voor hen betekent

 

Verloop

 

  1. Aanzet: In wat zie jij de liefde?

 

Verspreid de prenten die je vindt in de bijlage, je kan ook zelf prenten zoeken als je dat wilt. Laat de deelnemers er hier één uit kiezen die voor hen de liefde symboliseert.

 

Kringgesprek:

Laat de jongeren het gekozen werk voorstellen en vertellen wat dit voor hen betekent.

-        Wat zie je in de prent?

-        Welk gevoel krijg je erbij?

-        Wat gebeurt er in het schilderij?

-        Is de kleur belangrijk?

-        Wat vind je het belangrijkste wanneer je iemand lief hebt?

 

  1. Hoe ziet Dé Ware eruit?

 

Geef de deelnemers elk een flap. Op deze flap laat je hen hun ideale partner tekenen. Laat ze binnen de figuur de innerlijke kenmerken en karaktertrekken opschrijven of tekenen en buiten de figuur de uiterlijke kenmerken.

 

Stellingenspel: hoever ga je voor de ware?

Als je elkaar graag ziet, moet je elkaar ook voldoende ruimte gunnen. Wat wil je opofferen voor de liefde?

Werkvorm: laat de deelnemers in een rij achter elkaar gaan staan. Indien ze het eens zijn met de stelling, zetten ze één of meerdere stappen naar rechts. Indien ze het oneens zijn met de stelling, zetten ze één of meerdere stappen naar links. Door meerdere stappen naar rechts of links te zetten, duiden de deelnemers aan in hoeverre ze het eens/oneens zijn met de stelling.

 

Stellingen:

o   Je lief wil voor zes maanden op Erasmus gaan. Jij gaat akkoord.

o   Je beoefent een sport, maar je geliefde vindt dit maar niets. Dus overweg je om te stoppen met je hobby.

o   je bent half jaar samen, je lief vertelt niets thuis. Je vindt dit niet erg

o   Als je je lief bedrogen hebt, moet je dit hem/haar eerlijk vertellen.

o   Hij/zij vraagt om een time-out in je relatie.

o   Je grote liefde wil opeens vertrekken met de noorderzon, natuurlijk ga je mee.

o   Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet. Als je samen kinderen hebt gekregen, kom je als partner op de tweede plaats.

o   als je elkaar graag ziet, moet je elkaar ook voldoende ruimte gunnen.

 

3.      De top ‘dingen die je lief niet mag doen’.

Wat mag je lief allemaal doen? Laat de deelnemers een top tien maken van wat het ergst en het minst erg is. Je kan onderstaande voorbeelden gebruiken of er zelf verzinnen. Je kan ook de jongeren zelf suggesties laten doen.

 

a.      op iemands schoot gaan zitten

b.      elke week met iemand op café gaan

c.      knuffelen

d.      een kus geven

e.      uitgaan

f.       Een lang gesprek voeren

g.     Handen geven

h.      vrijen met een ander

i.       flirten met iemand anders

j.       op reis gaan met iemand anders

 

Nabespreking:

-        wat is het ergst? Minst erg?

-        Hoever mag je lief gaan? Waar ligt de grens?

-        Wat vergeef je, wat is onvergeeflijk?

-        Wat is het ergst? Fysieke handelingen of diepe gesprekken en alles met de ander delen?

-        Op wie ben je kwaad? Je lief? De ander? Jezelf?

-        Hoe belangrijk is trouw voor jou?

 

4.      Slot: beeld van de liefde

 

Laat de deelnemers hun beeld van een partnerrelatie abstract uitbeelden op een tegel, of een stuk hout ter grootte van een tegel. Eventueel kan je ook iedereen een stuk karton geven.

Ze kunnen de schilderijen uit de opstap als inspiratie gebruiken.

Je kan de resultaten gebruiken om je lokaal te versieren.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Bijlagen