Skip to main content

Klassieke spelen in een nieuw jasje

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 10 tot 99 spelers, 12 tot 99 jaar
  • binnen of buiten

Benodigdheden

Reuzegroot tetrisbord van 10 op 20 vakjes, 2 zeilen, Krijt, Bruine zeep en water, Groot ‘4 op een rij’-veld, gemaakt met hoepels, 15 gele en 15 oranje fluohesjes, Zakje met afgedrukte tetrisblokken, Rode, groene, gele en blauwe verf, Fluitje, Grote junglespeed kaarten en een grote totem, Waterballonnen

Uitleg

Iedereen in jouw KLJ kent ongetwijfeld de klassieke spelen die elke KLJ’er wel eens speelt. Deze spelen zijn zo leuk dat het niemand stoort om ze vaak te spelen. Maar, heb je er al eens bij stilgestaan dat je ook varianten van die klassieke spelen kan spelen? Succes gegarandeerd!

Klaarzetten en voorbereiden

Zet al het materiaal klaar voordat de activiteit begint. Opgelet: dit vraagt heel wat werk!

Speluitleg

De 4 groepen spelen ‘klassieke spelen in een nieuw jasje’ tegen elkaar. Na elk spel, grabbelt de winnaar 4 tetrisblokken uit een zakje (de vormpjes vind je makkelijk op internet, druk ze af!) De groep die tweede eindigt, grabbelt 3 blokken. De groep op de derde plaats grabbelt 2 blokken en de groep die verloren is, grabbelt 1 blokje. Vervolgens schilderen de groepen de vorm van het blokje dat ze gegrabbeld hebben op het tetrisbord. Eerst mag de winnaar schilderen, vervolgens de tweede, dan de derde en tot slot de verliezer.

Groepsindeling

Minimaal 4 groepen

De spelen

Let op: bij de uitleg van deze spelen wordt er van uitgegaan dat de lezer de spelregels van het oorspronkelijke spel kent.

Variant 4 op een rij

Maak een veld van hoepels op de grond. Twee teams nemen het tegen elkaar op in een ‘vier op een rij’ met levende schijfjes. Geef elk team een ander kleur fluohesje, zo weet je welke ‘schijfjes’ bij welk team horen. De twee winnende teams nemen het vervolgens nog eens tegen elkaar op en bepalen wie eerste en tweede wordt. De twee verliezende teams doen hetzelfde, maar strijden om de derde en vierde plaats.

Reuze zeeslag met waterballonnen

Er wordt een groot zeeslagveld gemaakt. Plaats in het midden een groot zeil zodat je leden elkaar niet kunnen zien. Je leden zijn de boten. De groepen gooien om de beurt waterballonnen naar elkaar om de ‘boten’ uit te schakelen. Wanneer een lid geraakt is, verlaat die het veld. Doe dat totdat alle boten van een team ‘gezonken’ zijn. De twee winnende teams nemen het vervolgens nog eens tegen elkaar op en bepalen wie eerste en tweede wordt. De twee verliezende teams doen hetzelfde, maar strijden om de derde en vierde plaats.

Levensgrote jungle speed

Er staat een grote totem in het midden, die kan je zelf maken of je kan een stoel nemen. De leden staan in een grote cirkel rond de totem en draaien om beurt een kaart om. Welk team kan het vaakst de totem grijpen?

Variant op twister 

Neem een bestaand twisterspel. Gooi water en bruine zeep over het zeil. Welke groep overleeft het langst zonder uit te schuiven?

Levensgrote mens erger je niet

Teken met krijt een groot ‘mens erger je niet’-bord op de grond. Speel het spel met de vier team tegelijk. De spelers zijn de pionnen!

Alpha weerwolfje

Opgelet: dit spel speel je best ’s avonds. Alle spelers staan in een kring en sluiten hun ogen. Eén iemand gaat rond en deelt ‘porren’ uit. Als je 1 por krijgt, ben je een mens, bij twee ben je de alpha weerwolf (dat is slechts 1 iemand). Wanneer er op het fluitje geblazen wordt, rent iedereen uit de cirkel. De alpha weerwolf ‘bijt’ (kneepje of tikje) zoveel mogelijk mensen. Lukt dat, dan veranderen zij ook in een weerwolf en mogen zij ook mensen ‘bijten’. Bij het tweede fluitsignaal is de ronde afgelopen en komt iedereen naar de cirkel. Nu moet de groep de alpha weerwolf ontmaskeren. Er wordt in groep gestemd. De persoon met de meeste stemmen, sterft. Als dat de alpha weerwolf was, dan stopt het spel. Als iemand anders sterft, dan wordt het spel opnieuw gespeeld, maar wordt de dode een zombie. Hij of zij draagt een fluohesje, zodat hij of zij herkenbaar is. Word je getikt door een zombie, dan word je ook een zombie. Na het fluisignaal mogen zombies niet opnieuw in de cirkel gaan staan en mogen ze niet stemmen. Zombies kunnen het spel niet winnen, maar kunnen wel zoveel mogelijk andere mensen veranderen. Als een zombie de alpha weerwolf bijt, is de weerwolf dood. Als alle mensen in zombies of weervolven zijn veranderd, en de alpha weerwolf nog niet bekend is, is de alpha gewonnen.

Speleinde

De groep die het meeste lijnen kan vervolledigen op het tetrisbord wint!