Skip to main content

Keti Academy

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
  • binnen en buiten

Uitleg

Zijn jouw keti's af en toe eens een zootje ongeregeld? Niet erg! Dat wil niet zeggen dat ze geen Chirohiro's kunnen zijn als ze samenwerken. Tijdens dit spel krijgen de keti's superkrachten, die toevallig overeenkomen met die van The Umbrella Academy, en gaan ze op missie om de wereld te redden. Zullen ze slagen?

Uit Dubbelpunt september 2022

 

Doel van het spel

Tijdens dit spel leren de keti's elkaar wat beter kennen en moeten ze goed samenwerken om alle missies te volbrengen en zo de aarde te redden.

 

Materiaal

  • Bal
  • Krantenpapier
  • Materiaal om zwaarden te maken
  • Stoelen
  • Papieren met een bom op en papieren met een ander figuurtje op

 

Spelverloop

 

Blackbox

Om te bepalen wie welke superkrachten krijgt, moeten de keti's enkele vragen beantwoorden. Per vraag mag iedereen een papiertje invullen met daarop de naam van de aspi die volgens hen het meeste kans maakt en dat in de envelop steken. Wie het meeste stemmen heeft, krijgt de superkracht. Je kan natuurlijk maar één keer winnen. Nadien mag die speler dus niet meer genomineerd worden.

 

Enkele voorbeeldvragen in het thema 'Umbrella Academy'.

 

  • Wie zou als enige levende mens op aarde een relatie aangaan met een paspop? Jij krijgt net als Five de mogelijkheid om door de tijd te reizen.
  • Wie zou op missie naar de maan gaan omdat mama of papa dat gevraagd heeft? Jij krijgt net als Luther enorme spierkracht.
  • Wie zou er superkrachten inzetten om de wereld te verbeteren? Jij kan net als Allison een gerucht verspreiden waardoor mensen exact doen wat jij wil.
  • Wie zou er superkrachten misbruiken om er zelf profijt uit te halen? Jij kan net als Lila de superkracht van iemand anders overnemen.
  • Wie zou er superkrachten niet zo goed aankunnen? Jij kan net als Klaus met de doden communiceren.
  • Wie zou er per ongeluk de aarde kunnen vernietigen als die superkrachten krijgt? Jij kan net als Vanya/Victor geluidsgolven in een vernietigende kracht omzetten.
  • Wie zou er supersnel in de problemen komen als die superkrachten heeft? Jij kan net als Ben tentakels laten groeien om te vechten.
  • Wie zou er zo afgeleid zijn door hun eigen superkrachten dat die de rest van de wereld vergeet? Jij kan net als Diego de baan van objecten aanpassen en daardoor supernauwkeurig dingen gooien.
  • Wie zou er snode plannen smeden als die superkrachten krijgt? Jij kan net als Reginald andere superhelden emotioneel chanteren.
  • Wie zou er een zelfhulpgroep opstarten voor superhelden? Jij kan net als Pogo het moreel van de groep opkrikken.

 

Op missie

Je raadt het nooit: de wereld zal vergaan. Maar de Keti Academy kan dat stoppen. Als ze allemaal goed samenwerken, lukt het gegarandeerd. Met de leiding zijn jullie de grote bedreiging die de Keti Academy moet uitschakelen.

 

What would Ronaldo do?

Opdracht: hou met de groep de bal een minuut lang in de lucht, maar jullie mogen hem enkel met de voeten raken. Diego mag de bal twee keer laten vallen zonder dat jullie opnieuw moeten beginnen.

 

Afleidend verstoppertje

Opdracht: met twee mensen van de leiding knellen jullie een bal tussen je voorhoofden. Als je maar één leider of leidster hebt, helpt iemand van de leden. De leiding legt een bepaalde afstand af met de bal. Ondertussen kruipen jullie met z'n allen in een toilethokje. Als de leiding met de bal de afstand afgelegd heeft, komen ze jullie zoeken. Zorg dat de deur dicht is! Als Klaus nog zichtbaar is, wordt het hem vergeven.

 

Zwaardvechten

Opdracht: knutsel met wat materiaal dat je kan vinden voor iedereen een zwaard. Nadien krijgt de leiding 30 seconden om zo veel mogelijk zwaarden stuk te maken. Baken daarvoor een terrein af (of het lokaal). Vanya/Victor mag een hulpstuk gebruiken om de zwaarden te vernietigen.

 

Need cookies

Opdracht: vorm met de groep een woordenketting in het thema eten. Lise begint bijvoorbeeld met het woord 'chips'. Marco zoekt dan een woord dat begint met de letter s, bijvoorbeeld 'salade'. Doe dat in een kring, zodat de volgorde duidelijk is. Doe minstens drie rondes. Luther mag één keer passen.

 

Chair chasing

Opdracht: jullie krijgen twee stoelen minder dan er spelers zijn. Leg nu een afstand af door op de stoelen te lopen en ze van achteren naar voren door te geven, zonder dat iemand de grond raakt. Five mag één keer gedurende drie seconden de grond raken. Ben mag met zijn handen de grond raken.

 

Mijnenveger

Opdracht: er ligt een veld gemaakt van papieren op de grond. Het aantal kolommen is gelijk aan de grootte van jullie groep plus twee. Het aantal rijen is altijd zes. Ben je met tien leden, dan bestaat het veld uit zes rijen van twaalf papieren. Ben je met drie leden, dan is dat vijf rijen van zes papieren. Je kiest telkens een papier om om te draaien. Zo moet je een veilige weg naar de overkant zoeken. Op sommige papieren staat er echter een bom. Als je zo'n papier omdraait, val je uit. Geraken jullie veilig aan de overkant? Reginald mag één keer op de bom trappen.

 

Spin maken

Opdracht: er gaan vier mensen in een kring staan. Ze buigen voorover en leggen hun armen over de schouders van degenen naast hen. Zorg ervoor dat jullie elkaar stevig vasthebben. Daarna springt er iemand, bijvoorbeeld Mieke, op de mensen in de kring. Ze kruipt naar de overkant en klemt haar armen rond het middel van iemand in de kring. Daarna zwiert ze haar benen weer richting de grond. Mieke zal dus ondersteboven staan. Vervolgens is het de beurt aan de volgende.

Pogo mag het geheel coördineren en hoeft niet deel te nemen aan de spin.

 

Frozen

Opdracht: de helft van de groep werd bevroren door een Reginald. Ze kunnen niet meer bewegen en zijn zo stijf als een plank. Draag iedereen naar de andere kant van het lokaal. Maar pas op, want Reginald heeft allerlei hindernissen geplaatst om dat moeilijker te maken. Je krijgt daarvoor evenveel minuten als er teamgenoten bevroren zijn. Slagen jullie erin binnen de tijd? Alison mag één persoon meenemen die toch beweegt.

 

Kunnen jullie de code kraken?

Opdracht:

Welke drie cijfers zoeken we?

103 - één cijfer is correct en staat op de juiste plek

045 - niets is correct

746 - één cijfer is correct, maar het staat op de verkeerde plek

971 - twee cijfers zijn correct, maar ze staan op de verkeerde plek

495 - één cijfer is correct, maar het staat op de verkeerde plek

 

Het juiste antwoord is 169.

 

Lila mag van op een afstand het antwoord uitbeelden, zonder haar vingers te gebruiken.

 

Einde van het spel

Als de keti's in alle missies zijn geslaagd, is de wereld gered!