Skip to main content

Kerstboomverbranding

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 20 tot 0 spelers, 16 tot 0 jaar
  • onbepaald
  • zwaar

Uitleg

 

Overzicht

De groepen kunnen doorheen het spel a.d.h.v. battles zoveel mogelijk theelichtjes verzamelen. Hoe meer theelichtjes ze verzamelden, hoe groter de kans dat ze het eindspel winnen.

Duur: 2-3 uur

Aantal deelnemers: Min. 20

Locatie: KLJ-lokaal

Aantal begeleiding: Min. 2

Materiaallijst:

Kaarsjes in de vorm van een kerstboom

Theelichtjes

Nietjesmachines (met voldoende nietjes)

Bekers met gaatjes in

Aanstekers

2 manden of dozen

Lichtgevende of glow in the dark geverfde kerstbal (x2)

Gekleurd papier

Promillebril of andere slechtziende bril 

Snelbinders (of touw)

Scharen

Cadeautjes 

Klaarzetten en voorbereiden

  • Materiaal verzamelen
  • Terrein afbakenen voor de battle.

Speluitleg

Door opdrachten te doen kan elke groep kerstbomen (= theelichtjes, liefst in de vorm van kerstbomen) verdienen. Met deze kerstbomen kunnen ze hun eigen kerstboomverbranding uitbreiden, daarna moeten ze met water de kerstboomverbranding van de andere saboteren.

Groepsindeling

5 groepjes van 4 à 5 personen

Verloop van het spel

Fase 1: verdienen van kerstbomen + water

Iedereen voert een battle uit tegen een andere groep. De winnaar krijgt 3 kerstbomen. Terwijl 4 groepen het tegen elkaar opnemen mag 1 groep de solo-opdracht proberen. Als ze hierin slagen krijgen ze meteen 5 kaarsen.

Solo-opdracht: Levende knoop

Iedereen staat mee in de cirkel, steekt de rechterhand uit en grijpt willekeurig een hand vast (niet die van de buurman/vrouw). Hetzelfde gebeurt nu met de linkerhand. Nu begint de samenwerkingsopdracht pas: we proberen samen een cirkel te vormen, hand in hand. We laten elkaar niet los natuurlijk!

(Verwijs naar het feit dat kerstlichtjes ook altijd vaak in de knoop zitten.)

Duel 1:  Kerstbal-tienbal

Twee ploegen staan verspreid in het veld.

Het is de bedoeling dat een ploeg de kerstbal (lichtgevend of glow in the dark) 10 keer zonder onderbreking bij haar eigen spelers kan laten passeren, zonder dat de bal valt, of in de handen van de tegenpartij komt. Als speler B de bal van speler A opvangt, dan mag hij die niet terug naar A gooien.

Er mag niet gelopen worden met de bal in de hand. Men mag ook niet de bal uit de handen slaan. Doorgeven is verboden.

Als de bal valt of in de handen van de tegenpartij terechtkomt, dan herbegint het tellen vanaf nul.

Duel 2: Theelichtjes-race

Er staan 2 ploegen naast elkaar in een rij, rij A en rij B,voor een rij zo'n 20m staat een stoel met een theelichtje op. Rij A moet naar de stoel van rij B lopen en het theelichtje aansteken. De bedoeling is dat ze het theelichtje van de andere groep aansteken en dan op hun eigen stoel gaan zitten. Maar dat gaat niet als hun eigen theelichtje nog brandt en dus moeten ze dat eerst uitblazen en naar hun rij lopen en de eerste tikken zo dat die kan vertrekken en hetzelfde doen. Steekt nu bv. rij A het theelichtje van rij B aan en hij kan daarna nog op zijn stoel gaan zitten zonder dat het eigen lichtje nog brandt, dan heeft de ploeg A een punt.

Duel 3: Slingers maken

Maak een zo lang mogelijke kerstslinger met papier en nietjes.

Duel 4: Kerstliedjesbattle:

Elke groep zingt om de beurt een kerstliedje. De groep die het langst een nieuwe liedje kan bedenken én zingen wint.

Duel 5: Pakjes-parcours

Met een promillebril (of andere slechtziende bril) een parcours afleggen en zo zoveel mogelijk cadeautjes in hun mand krijgen.

 

Groep 1

Groep 2

Groep 3

Groep 4

Groep 5

Groep 1

S5

1

2

3

4

Groep 2

X

S3

5

4

2

Groep 3

X

X

S4

1

3

Groep 4

X

X

X

S2

5

Groep 5

X

X

X

X

S1

Fase 2: de battle

Iedereen mag op zijn (op voorhand afgebakend) terrein zijn verdiende kerstboompjes op een zo strategisch mogelijk plaats zetten naar keuze. Deze worden in brand gestoken en iedereen wordt per 2 of per 3 aan elkaar gebonden. De terreinen staan in een cirkel, in het midden van de cirkel is de waterpost. Ze moeten eerst naar het midden om water te gaan halen, dit water zit in een bekertje met een gat in. En dan moeten ze met deze beker naar een terrein lopen. Daar mogen ze met het water proberen om de kaarsjes te doven. Je mag elkaar verhinderen en bekers uit elkaars handen slaan.

Speleinde

Het team dat het langs nog brandende kerstboompjes heeft, is gewonnen.