Skip to main content

Ken en Barbie

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 4 tot 24 spelers, 12 tot 14 jaar
  • buiten

Benodigdheden

Kaartjes met rollen: Sportieve Ken, Mode-Barbie, Zorgzame Barbie en Stoere Ken • Verkleedkleren • Kaartjes met situaties • Materiaal voor het parcours: kegels, stoelen, legernet, enz. • Fluit/bel

Uitleg

Barbies lopen altijd op hakken en houden van de kleur roze. In dit spel leren de tito’s omgaan met bepaalde genderstereotypen, verwachtingen en ongelijkheden waar Barbies mee te maken krijgen.

 

DOEL VAN HET SPEL

De tito’s zitten vast in Barbieland en moeten de poort naar de échte wereld zien te openen. Spelenderwijs komen ze in aanraking met genderstereotypen, ontdekken ze hoe ongelijkheden ontstaan en leren ze dat rollen in de maatschappij niet vastliggen, maar doorbroken kunnen worden.

 

SPELVERLOOP

De spelers belanden in Barbieland: een wereld waar alles uit roze kleuren en glitter bestaat en een plek waar de genderrollen duidelijk verdeeld zijn. Barbie is mooi en sociaal, Ken is stoer en sterk.
Maar ... er is een poort naar de echte wereld. Om die te openen, moeten de teams opdrachten voltooien en genderstereotypen doorbreken.

 

FASE 1: BINNENKOMEN IN BARBIELAND

Verdeel de groep in vier teams. Elke ploeg kiest een rolkaart (‘Sportieve Ken’, ‘Mode-Barbie’, ‘Zorgzame Barbie’ of ‘Stoere Ken’). Geef de tito’s even tijd om zich te verkleden in hun gekozen rol. Daarna krijgen ze een stereotiepe opdracht: de Barbieteams moeten zo snel mogelijk de nagels lakken van alle teamleden. De Ken-teams worden gekoppeld aan een Barbieteam en moeten push-ups doen zolang de andere ploeg nagels lakt. Er moeten altijd drie mensen van het team push-ups aan het doen zijn.
 
Nabespreking:
• Waarom is iets een Barbie- of Kentaak?
• Mag een Ken geen nagels lakken?
• Mag een Barbie geen push-ups doen?
• Maak even ruimte om daarover in gesprek te gaan. Zorg ervoor dat iedereen aan het woord komt en dat iedereen met respect naar elkaar luistert.
 

FASE 2: MISSIES OM DE POORT NAAR DE ECHTE WERELD TE OPENEN

De Mode-Runway (genderstereotypen)

De teams krijgen een stapel kleren (jurken, dassen, hoeden, sportoutfits, hoge hakken, veiligheidshelmen, enz.). Ze stellen elk vier outfits samen voor de modeshow die tegen de genderstereotypen ingaan (bv. Ken met hakken, Barbie met veiligheidshelm). Elk team loopt over de catwalk en geeft een woordje uitleg.
 
Nabespreking: Waarom vinden we sommige combinaties grappig, vreemd of verrassend? Welke stereotypen over kleren en gender heb je zelf al opgemerkt en/of ervaren?
 

De Loonladder (ongelijkheid)

Maak met enkele voorwerpen (stoelen, kegels, legernet, enz.) een hindernissenparcours. Dat moeten ze estafettegewijs afleggen. Bij de Barbieteams moet er één speler minder lopen, voor de Ken-teams maak je het parcours iets langer door de obstakels verder uit elkaar te plaatsen.
 
Nabespreking: Wat doet ongelijkheid met motivatie en spelplezier?
 

Het Rollenspel (maatschappelijke rollen)

De teams trekken kaartjes met situaties: een vergadering in een bedrijf met de baas, een weekavond bij een gezin na het werk (koken, eten, huiswerk of kinderen in bed stoppen), ouders leren een tiener autorijden, een ongeval waarbij iemand naar het ziekenhuis moet, enz. Eerst moeten ze volgens de stereotiepe rolverdeling spelen. Daarna kiezen ze voor een alternatieve, verrassende rolverdeling.
 
Nabespreking: Welke versies voelden bevrijdend of leuk? Welke genderstereotypen leven er? Koppelen jullie soms onbewust een bepaalde rol aan een gender?
 

De Stem van Barbie (vrouwenrechten)

Speel een quiz over vrouwenrechten, feminisme ... De teams staan naast elkaar. Een paar meter voor hen ligt een fluitje (of een belletje). Als ze het antwoord weten, lopen ze zo snel mogelijk richting het fluitje. De eerste die blaast, mag antwoorden.
 

EINDE VAN HET SPEL

Als alle missies volbracht zijn, gaat de poort naar de echte wereld open. Stap als gelijken door de symbolische poort. Sluit af met enkele vragen:
• Wat hebben jullie ontdekt over stereotypen?
• Wat mag Barbie of Ken in jullie wereld zijn?
• Wat nemen we mee naar de Chiro en ons eigen leven?
 
 

TIPS VOOR LEIDING

• Zorg dat de sfeer luchtig blijft, maar wees alert: sommige leden kunnen zich persoonlijk geraakt voelen.
• Benoem tijdens de nabesprekingen dat er geen ‘foute’ antwoorden zijn. Het gaat om nadenken en praten.

________

 

Uit Dubbelpunt 'K-editie' oktober 2025.