Skip to main content

Kan de Speelclub het maken? Nou en of!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 8 tot 10 jaar
  • binnen/buiten
  • zwaar

Benodigdheden

Speelgeld Spullen om een knikkerbaan te maken. Gekleurde papiertjes in de kleuren van de ploegen Lijst met opdrachten

Uitleg

K3 zingt het: “Hand in hand, oog in oog. Alle kleuren van de regenboog”. Of zoals het Wonderteam zegt: “Wat maakt ons sterk? Teamwerk!” Als we allemaal samenwerken, kunnen we de mooiste en coolste knikkerbaan ooit bouwen.

In het kort

De speelclub leert vandaag dat je met je eigen geld ook anderen kan helpen. Ze hebben hun eigen taakje om bij te dragen aan de knikkerbaan en ontdekken zo dat iedereen hun eigen deel kan bijdragen aan een groter geheel. Daarnaast moeten ze ervoor zorgen dat de knikker van de start vlot naar het eindpunt geraakt. Dat vraagt om een goed bouwplan!

Spelverloop

Start van het spel

Verdeel de speelclubbers in ploegen. Die mogen zo groot of klein zijn als je wilt, maar zorg dat er minstens drie zijn. Steek kaartjes in verschillende kleuren in een pot en laat de leden er elk blindelings een trekken. Zorg ervoor dat er in elke ploeg evenveel leden zitten. Die ploegen zijn nog niet belangrijk tijdens het eerste deel van het spel, maar zijn wel nodig voor het volgende deel.

Door opdrachten te doen, verdienen de leden geld. Sommige opdrachten zijn tegen elkaar, andere individueel. Ze moeten altijd bij de leiding laten controleren of ze de opdracht goed uitgevoerd hebben of komen vertellen wie er gewonnen heeft.

Opdrachten

  • 10 vuiltjes oprapen en in de vuilbak gooien
  • Zing het Bivaklied
  • Zeg de naam van tien dieren
  • Maak een gedicht over de leiding
  • Om het langste muurzitten
  • Om het eerste een beker water leegdrinken
  • Bind een touw rond je middel en hang aan het einde een balpen zodat die tussen je benen bengelt. Zonder het touw aan te raken moet de balpen in een leeg glazen flesje terechtkomen.
  • Zuig een kaart tegen je mond aan en hou die zo om het langste vast zonder je handen te gebruiken
  • X-aantal keer pompen
  • Hou een wedstrijdje ‘rond het lokaal lopen’
  • Schoenenpetanque: vanop een afstand je schoen uit sjotten en die zo dicht mogelijk bij het balletje op het terrein laten neerkomen
  • Een papieren vlieger maken en die zo ver mogelijk laten vliegen
  • Leg een knikker in een lepel, steek die in je mond en wandel een parcours zonder de knikker te laten vallen
  • Speel vier-op-een-rij
  • Hang een fietsband aan twee bomen, ga in de fietsband staan en leg een tennisbal zo ver mogelijk neer (niet gooien!)
  • Hou zolang mogelijk een pingpongballetje in de lucht met een pingpongpalet
  • Om het snelst je schoenen en sokken uitdoen en weer aandoen
  • Een kaarsje uitblazen met je neus
  • Eigeel van eiwit scheiden
  • Een kaartspel op volgorde leggen
  • Een verfdruppel met een rietje van een blad blazen
  • Drie ballonnen tegelijk in de lucht houden
  • Tien keer op en van een stoel springen
  • Een ballon opblazen en met de lucht in die ballon zoveel mogelijk bekers omver blazen

Kleurenteams

De kleur die de leden getrokken hebben, geeft aan wat ze kunnen kopen in de winkel. Met geel kan je bijvoorbeeld enkel buizen kopen terwijl groen knikkers oplevert. Voorzie voor elke kleur dus een bepaald soort materiaal dat ze moeten gebruiken voor hun knikkerbaan. Met hun eigen kleurenteam kunnen ze geen volledige knikkerbaan maken, dus moeten ze samenwerken met andere kleuren om alles te kunnen kopen. In elk bouwteam moet iemand van elke kleur zitten om mee te bouwen.

Zorg ervoor dat er eerst ploegen gevormd worden voor ze gaan winkelen voor onderdelen. Laat de leden pas spullen in de winkel kopen als de opdrachten afgerond zijn.

Einde

Als alle knikkerbanen gebouwd zijn, kan je ze met de hele groep testen en zien hoe de knikker door het parcours raast. Nog tijd over? Laat met alle voorwerpen die ze gekocht hebben één grote knikkerbaan bouwen!