Skip to main content

Het Spooky labyrinth spel

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 1 tot 20 spelers, 6 tot 16 jaar
  • buiten (grote ruimte, groot)

Benodigdheden

Materiaal:
  • 4 tafels + stoelen
  • opdrachtkaartjes
  • gangkaartjes
  • klopgeestkaartjes
  • groepsbladen
  • groepsnummerkaartjes
  • doolhofbladen (voor de leiding)
  • pennen
  • kladpapier
  • schoolbord
  • krijt
  • bordjes met gangen
  • levens
  • stiften
Inkleding:
De leiding is verdeeld in de verschillende huizen en rollen. Ze zijn ook gekleed in hun rol!
  • één leiding per huis (=4)
  • één duivel in de hel
  • één dracula
  • één tovenaar
  • één monster
  • één spook

Uitleg

Speluitleg
SPELVERLOOP
Groepsindeling:
De leden worden verdeeld in 4 groepen.
Het labyrint:
Er zijn 4 spookhuizen, ongeveer 80 meter van elkaar. In elk van die huizen zijn 3 kamers. Elk huis en elke kamer heeft een naam. Deze worden aangegeven op de tafel (=huis), waarbij telkens iemand van de leiding zit.
Tussen de kamers van de verschillende huizen lopen gangen. Elke gang heeft ook een eigen naam. Tussen kamers in hetzelfde huis lopen geen gangen.
Op deze manier ontstaat een soort doolhof; als je van een bepaalde kamer naar een andere wilt, moet je door een aantal gangen en kom je dus eerst door andere kamers in andere huizen.
Deze gangen, kamers en huizen staan getekend op het doolhofblad voor de leiding, dat dus voor de leden geheim moet blijven. Tijdens het spel zwerven de leden in hun groepje vrij rond door het labyrint.
Speluitleg:
Het spel bestaat uit 2 delen.
In het eerste deel van het spel proberen de groepen zoveel mogelijk van het labyrint te weten te komen. Dat doen ze op volgende manier:
Een groep heeft altijd 1 gangkaartje bij zich. Dit is een papiertje waarop de naam van de gang staat waarin de groep zich op dat moment bevindt, én de namen van de twee kamers (en huizen) die door deze gang verbonden worden. Bij de betreffende kamers mogen de groepen zich melden. Daar krijgen ze de namen van alle gangen te horen die in die kamer uitkomen. Ze mogen NIET weten waar deze gangen naartoe lopen, dat moeten ze zelf onderzoeken.
Uit de gangen die ze hoorden kiezen ze er één. Ze leveren hun oude gangkaartje in én krijgen het nieuwe, dat van hun keuze.
De groepen mogen zich binnen de 5 minuten niet terug aanmelden in dezelfde kamer.
Elke groep heeft een groepsblad en kladpapier bij zich. Op dat blad staan alle huizen en kamers al aangegeven. Het is nu aan de groepen om de gangen te tekenen, zodat ze zo snel mogelijk, zo veel mogelijk van het labyrint weten. Het is dus slim om de namen van de gangen die in een kamer gehoord worden, te noteren bij die kamer!!!
In het midden tussen de vier huizen is de hel, waar de duivel woont, en de leden altijd uitleg i.v.m. het spel kunnen vragen.
In het spel loopt ook een tovenaar. Als een lid door de tovenaar getikt wordt, wordt de hele groep naar een andere gang getoverd. Ze geven dus hun gangkaartje af en krijgen van de tovenaar een nieuw.
Tijdens het tweede deel van het spel moet elke groep een opdrachtkaartje gaan halen bij de duivel in de hel en deze opdracht uitvoeren. Als die volbracht is, gaan ze terug naar de duivel en krijgen ze de punten die op hun kaartje staan. Dan krijgen ze ook een nieuwe opdracht. De totale score wordt op een schoolbord bijgehouden, zodat de groepen kunnen zien of ze goed of niet goed bezig zijn.
De duivel noteert ook welke groep welke opdracht heeft vervuld.
De groepsleden moeten bij elkaar blijven.
Opdrachten:
In het spel bevinden zich 'dracula', een 'monster' en een 'spook'. Deze drie hebben een kartonnen bordje om hun nek, met daarop de naam van de gang waarin ze zich bevinden. Ze blijven dus tussen de juiste kamers zwerven en wisselen bij de kamers van bordje, en dus ook van plaats. Verder hebben ze een hoop levens bij zich.
Je kan alleen deze personen tikken als je in dezelfde gang zit, dus je moet nog steeds langs de huizen om de juiste gangkaartjes gaan.
- Tik het spook en neem een leven van hem mee terug naar de hel.
(Het spook kan natuurlijk alleen getikt worden als het in dezelfde gang zit als de groep én de groep dat opdrachtkaartje heeft. In de huizen mag niet getikt worden.)
- Tik groep … en neem ze mee naar de hel.
(Als een groep een andere tikt, moeten beide groepen hun gangkaartjes laten zien. Die zouden hetzelfde moeten zijn, want je kan alleen tikken als je in dezelfde gang zit. De groep die tikte, mag van één kamer de gangen vragen aan de getikte groep.)
- Tik het monster en neem een leven mee terug naar de hel.
- Tik het monster en vraag één gang cadeau.
- Tik groep … en vraag één gang cadeau.
- Tik dracula en neem twee levens mee naar de hel.
- Tik dracula en vraag twee gangen cadeau.
- …