Het mysterie van de verdwenen speculaaskoeken
Over het spel
- ongeveer 1 uur
- 8 tot 17 spelers, 12 tot 18 jaar
- binnen
Benodigdheden
Uitleg
Het is die tijd van het jaar: de Sint komt. De Pieten zijn volop bezig met alle lekkernijen in orde te brengen om rond te brengen bij de kindjes. Sinterklaas merkt echter ineens op dat alle speculaaskoeken verdwenen zijn! Wie heeft de speculaaskoeken gestolen en waarom?
Doel van het spel
Ontdek zo snel mogelijk welke Piet de speculaaskoeken gestolen heeft.
Voorbereiding
Optioneel: haal ingrediënten in huis om sinterklaaszoetigheid te bakken, bv. speculaas.
Speel je dit spel met minder dan 17 personen, dan kan je de fiches gewoon afdrukken en uitknippen. Voor het spel begint, trekt iedereen één fiche van elke categorie. Laat hen die info op een papiertje schrijven, zodat jullie alle info hebben en kunnen bepalen wie de verdachte is.
Speel je met 17 of meer, dan kan je de fiches tweemaal printen, of maak eventueel een infofiche voor elke deelnemer. Je kan de motieven en rollen dan op elkaar afstemmen. Een voorbeeld: Aya is jarig op 16 april, dus haar naam in het spel wordt Hind Van Pakjeshuize (zie verder). Haar voorbeeldfiche:
Beroep: Strooipiet
Kenmerk: Vergeet altijd zijn of haar handschoenen
Motief: Wou de speculaaskoeken gebruiken voor iets 'heel belangrijks'.
Alibi: Was volgens eigen zeggen in de cadeaukamer.
Spelverloop
Alle kinderen krijgen een Pietennaam op basis van hun geboortedatum (zie bijlage). Die schrijven ze op een naamsticker en die plakken ze op.
Daarnaast krijgen ze een infofiche, of trekken ze drie fiches: een kenmerk, een beroep en een motief.
De leden stellen elkaar vragen om te weten te komen wie de speculaaskoeken gestolen heeft.
Let op! De dader weet dit ook niet van zichzelf.
Begin met iedereen zich te laten voorstellen met hun nieuwe Pietennaam. Daarna mogen ze in gesprek gaan met elkaar. Je kan ervoor kiezen om tussen de gesprekken door spelletjes te spelen, of je kan het aanpakken zoals een murder-mystery-dinner en rond een tafel gaan zitten. En eventueel een hapje te eten of samen speculaas te bakken.
Je kan het spel helpen of richting geven door om de x tijd een tip te geven, met inkleding:
bv. ‘de politie zegt dat Ella niet de waarheid spreekt’, of ‘de dader bevond zich op het moment van de diefstal op de volgende locatie: …’.
Einde van het spel
De persoon die als eerste de dader gevonden heeft en de juiste argumentatie aan de leiding kan voorleggen, heeft gewonnen. Je kan het spel dan nog laten doorlopen, zodat de rest het mysterie zelf kan achterhalen.