Skip to main content

Het magische wiel

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 10 jaar
  • binnen en buiten

Uitleg

Het magische wiel

Vandaag krijgen de ribbels bezoek van een speciale toverfee of tovenaar. Die wil graag dat alle ribbels een fantastische middag vol plezier beleven en zo hun tover- en kookdiploma behalen. Kunnen de ribbels de opdrachten volbrengen en slagen ze erin om een heerlijk dessertje klaar te maken?

Doel van het spel

De ribbels moeten met z'n allen verschillende tovenaarsopdrachten volbrengen, om allemaal een diploma te verdienen. Daarnaast kunnen ze verschillende ingrediënten verdienen om met z'n allen een heerlijk dessertje te maken. Daarvoor gebruiken ze het magische wiel dat ze van de tovenaar kregen.

Voorbereiding

Leg het volgende materiaal op voorhand klaar:

  • Het magische wiel
  • Krijt
  • Klei
  • Knutselmateriaal voor toverdrankjes

Voorzie de volgende ingrediënten:

  • Hagelslag
  • Boter
  • Petit Beurre-koekjes
  • Suiker
  • Chocomelk

Voorzie een tover-en-kookdiploma voor elke ribbel.

Stop het recept en de diploma's in een grote doos met een strik errond.

Het magische wiel is zoals het Rad van Fortuin. Maak bijvoorbeeld een houten rad dat je later nog kan gebruiken of knutsel een rad uit karton: een cirkel met in het midden een kartonnen pijl die je vastmaakt met een splitpen.

Spelverloop

Laat de ribbels binnenkomen in het lokaal waar het magische wiel staat. De toverfee/tovenaar (= leiding) legt uit dat ze gekomen zijn om alle ribbels mee te nemen voor een fantastische middag vol plezier en dat ze daarbij dingen kunnen verdienen. Daarvoor hebben ze het magische wiel meegebracht, met vakjes in drie verschillende kleuren. Bij elke kleur hoort een bepaald soort opdracht (zie verder). De toverfee/tovenaar heeft ook een grote doos mee met een strik rond, maar die mogen de ribbels pas openen bij een bepaald vakje. De ribbels mogen om beurten aan het wiel draaien.

Gele vakjes: ingrediënten

Een fantastische middag sluit je af met echte zoetigheid uit de toverwereld. Daarom moeten de ribbels op het einde een tovertaart (koekjestaart) maken. Daarvoor moeten ze eerst de ingrediënten verdienen. Door op een geel vakje te landen, krijgen ze het ingrediënt dat op dat vakje staat. De volgende ingrediënten zijn te verdienen:

  • Hagelslag
  • Boter
  • Petit Beurre-koekjes
  • Bloemsuiker
  • Chocomelk

Het recept (voor ongeveer 6-8 ribbels)

Maak eerst en vooral de crème au beurre: meng 250 g bloemsuiker met 250 g boter en roer goed.

Leg een eerste laag koekjes, smeer daar crème au beurre op. Daarna doop je koekjes in de chocomelk en leg je daarmee een tweede laag. Smeer opnieuw een laag crème au beurre. Zo ga je door en bouw je een torentje tot de koekjes op zijn (twee pakjes Petit Beurre-koekjes). Ter afwerking strooi je wat hagelslag op de taart. Smakelijk!

Oranje vakjes: speciale vakjes

De oranje vakjes zijn enkele speciale vakjes:

  • Gefopt! Laat iemand anders draaien.
  • Maak elk een toverstafje met materialen die je buiten vindt.
  • Teken met krijt met z'n allen 100 hartjes op de grond.
  • Maak elk een hartje uit klei als aandenken aan deze namiddag.
  • Als jullie al drie tover-spel-opdrachten (blauw) gedaan hebben, mogen jullie de doos openen, anders nog niet.

Blauwe vakjes: tover-spel-opdrachten

Die vakjes bevatten spelletjes en opdrachtjes die de ribbels moeten volbrengen om de doos met de diploma's te mogen openen.

  • Speel 'tovenaar zegt'. Duid iemand aan die de tovenaar is. De tovenaar geeft opdrachten die de andere ribbels moeten uitvoeren. Enkel als die de opdracht begint met 'de tovenaar zegt', mogen ze de opdracht uitvoeren. Bv. “De tovenaar zegt: springen”. Dan moeten de ribbels springen. Maar zegt de tovenaar gewoon “springen”, dan moeten ze dat negeren. Wie toch springt, valt af.
  • Speel 'Twee is te weinig, drie is te veel'. Ga per twee achter elkaar in een kring staan. Rond de kring lopen een kat en een muis. De kat probeert de muis te tikken. De muis kan ontsnappen door voor een duo te gaan staan. Drie is te veel, dus wordt de achterste in het rijtje nu de kat en de vorige kat is nu de muis.
  • Speel 1-2-3 tovenaar (zoals 1-2-3 piano).
  • Fluistermachine: ga met alle ribbels in een kring zitten. De tovenaar fluistert een toverspreuk in het oor van de eerste ribbel, en zo moeten ze het al fluisterend doorzeggen tot op het einde. Als de laatste ribbel de toverspreuk juist kan uitspreken, is de opdracht volbracht.
  • Maak met z'n allen een speciaal toverdrankje.

Einde van het spel

Op het einde van de middag hebben de ribbels hun ingrediënten verdiend en maken ze met z'n allen samen de tovertaart. De tovenaarsleiding mag de diploma's uit de geopende doos definitief ondertekenen en zo krijgen de ribbels hun eigen diploma van echte tover- en kookribbel! De ribbels nemen hun toverstafje en kleien hartje mee naar huis als aandenken aan deze namiddag.