Skip to main content

Het grote kerstspel

een spel van Scouts Sint-Rochus
een spel van Scouts Sint-Rochus

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 5 tot 60 spelers, 6 tot 12 jaar
  • binnen of buiten

Benodigdheden

Kerstballen (geprint en uitgeknipt) Muziekbox Kerstmuziek Ingepakte voorwerpen Bal Blinddoek Duimspijkers Rode neusjes (uitgeknipt) Getekend rendier Sjoelbak Memory in thema kerst (geprint en uitgeknipt)

Uitleg

De kerstman heeft een brief gestuurd naar de kapoenen om te vertellen hoe spijtig hij het vindt dat de kapoenen geen kerstfeestje hebben kunnen doen vrijdag. Daarom heeft hij een groot kerstspel uitgevonden, zodat we toch allemaal samen kunnen spelen. Per spel kunnen ze kerstballen winnen. De groep met het meeste kerstballen op het einde van het spel, wint. 

 

Spel 1: stoelendans op kerstliedjes 

Spel spreekt voor zich. Het team van de winnaar krijgt een kerstbal. 

 

 

Spel 2: rendierenrace (estafette)

Op het einde van het parcours liggen ingepakte cadeautjes. Het is de bedoeling dat de kapoenen per twee (de ene op de rug van de andere) zo snel mogelijk het parcours afleggen, een cadeautje meenemen en terugkeren om de volgende twee aan te tikken. Ze hebben 5 minuten om zoveel mogelijk cadeautjes te verzamelen. 

 

 

Spel 3: 10-bal met pakjes

Het is de bedoeling dat de kapoenen 10 keer naar elkaar gooien zonder dat het pakje (of de bal) op de grond valt of het andere team het afpakt. 

 

 

Spel 4: kerstboom tikkertje

Er wordt één tikker aangeduid die de rest van de kapoenen moet proberen tikken. Als je getikt wordt, wordt deze kapoen een kerstboom en moet hij met zijn armen gespreid blijven stilstaan. Hij kan bevrijd worden als onder elke arm een kapoen op zijn jurkje gaat zitten, als magische kerstbal. Het spel stopt als alle kapoenen getikt zijn. 

 

 

Spel 5: rendiertje prik 

Op een groot papier tekenen we een rendier: zijn gewei, zijn ogen en zijn mond. De neus tekenen we niet. We knippen een aantal rondjes uit een rood papier en steken er een duimspijker door. De kapoenen worden geblinddoekt en proberen om de neus op de juiste plek te prikken. 

 

 

Spel 6: sjoelbak 

Spel spreekt voor zich. De kapoenen moeten zoveel mogelijk jetons in de gaatjes krijgen om op die manier zoveel mogelijk helpende elfjes te verzamelen. Elk vakje is x aantal elfjes waard. 

 

 

Spel 7: kerstmemory 

Spel spreekt voor zich. Maar we maken het een beetje moeilijker doordat ze, als bij estafette, telkens naar het spel moeten lopen om dan twee kaartjes om te draaien. Het is dus de bedoeling dat ze met elkaar communiceren over de plaats van de kaartjes en zo elkaar te helpen. Het team dat als eerste alle duo’s gevonden heeft, wint.

 

 

Spel 8: “onder de kerstboom ligt…”

(Ik ga op reis en neem mee…) De kapoenen zitten in een kring en de eerste start met de zin “onder de kerstboom ligt…” en zegt dan voorwerp of cadeautje. De volgende zegt dezelfde zin, herhaalt wat de vorige zei en voegt zelf iets toe. Degene die een woord van de vorige vergeet, verliest. Wie blijft over tot het einde?