Skip to main content

Het dorp: de ribbeleditie

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 8 jaar
  • binnen en buiten

Uitleg

Het magnifieke ribbeldorp is een project in wording! Helaas is er voorlopig nog niet veel te zien. Enkele huizen en voor de rest staat er nog niets. Misschien kunnen de ribbels wel eventjes helpen?

Natuurlijk kunnen ze dat! Door kleine taakjes te doen voor belangrijke mensen van het dorp krijgen ze toestemming om nieuwe gebouwen in hun dorp te plaatsen, wat er weleens voor zou kunnen zorgen dat hun dorp enkele prijzen in de wacht sleept aan het einde van het spel.

 Uit Dubbelpunt januari 2022

In het kort

Tijdens dit spel brengen de ribbels in ploegjes van vier zo veel mogelijk opdrachten tot een goed einde. Zo verdienen ze een akte waarmee ze gebouwen kunnen optrekken om van hun dorp het beste dorp ter wereld te maken!

Tijdens het spel kunnen de ribbels kiezen uit meerdere soorten gebouwen. Een cinema levert bijvoorbeeld amusement op en een zwembad geeft hun dorp een meer sportieve look. Aan het einde van het spel worden er prijzen uitgereikt voor onder andere het meest amusante of het meest sportieve dorp.

Spelverloop

Voorbereiding

Spreek met de leiding onderling af wie welk personage vertegenwoordigt en wie welke opdrachten geeft. Ook moet iemand van de leiding de centrale post vertegenwoordigen. Nadat een ploegje een opdracht uitgevoerd heeft bij een personage moeten ze eerst naar een ander personage gaan voor ze terug mogen komen.

Let op: je hebt best wat leiding nodig voor dit spel. Vraag eventueel oud-leiding om te helpen of de aspi’s om een rolletje op te nemen.

 

Personages

  • Kermiskramer: Laat het ploegje met een dobbelsteen rollen. Gooien ze 1 of 6, dan krijgen ze een akte. Bij 2 of 5 moeten ze eerst een kleine opdracht doen voor ze verder mogen spelen (loop rond een boom, tik een gebouw enz.). Bij 3 mogen ze opnieuw werpen en bij 4 gebeurt er niets.
  • Chef-kok: Blinddoek het ploegje en laat iedereen een ingrediënt proeven. Als twee van de vier ribbels raden wat het is, verdienen ze een akte. Voorbeelden van ingrediënten zijn suiker, ketchup, siroop, enz. Iets wat je in de keuken hebt staan, dus.
  • Olympisch kampioen: Maak een hindernissenparcours waarbij de ribbels onder stoelen of over banken moeten kruipen. Laat hen dan dat parcours uitvoeren met een lepel in hun mond waar een knikker op ligt. Als het bij twee van de vier ribbels lukt zonder de knikker te laten vallen, verdienen ze een akte.
  • Burgemeester: De burgemeester is nogal vergeetachtig. Hang elke tien minuten een akte op je rug. De eerste groep die die vindt, mag ze houden.
  • Schooldirecteur: Laat het ploegje ribbels dertig seconden naar een vijftiental eenvoudige figuren kijken, bv. een driehoek, een cirkel enz. Daarna moeten ze er zo veel mogelijk in de juiste volgorde op een blad tekenen.

Kies hoe de dorpen en gebouwen eruit gaan zien. Ben je creatief aangelegd? Maak dan leuke tekeningen op de flappen van het dorp. Je kan de gebouwen ook zelf tekenen. Gebruik anders gekleurd papier met een printje op en kleef dat op de flap van het dorp. Elke kleur komt overeen met een kwaliteit. Elk sportief gebouw kan bijvoorbeeld groen zijn.

Materiaal

  • Groot stuk karton of papieren flap
  • De aktes: neem daar kleine papiertjes voor (ter grootte van een post-it) en schrijf er 'toestemming voor een gebouw' op
  • Dobbelstenen
  • Ingrediënten voor de chef-kok
  • Materiaal voor een hindernissenparcours zoals kegels, stoelen enz.

 

Verdeling in ploegen

Om de ploegen te verdelen, roept de leiding heel luid dat de ribbels in vier gelijke ploegen moeten gaan staan. Als dat gelukt is, roep je acht gelijke ploegen. Daarna zes. Doe dat zo verder tot de ploegen de gewenste grootte hebben.

Start van het spel

Elke ploeg krijgt een grote flap papier of een stuk karton waar het dorp op gebouwd wordt. Die flappen verzamel je aan een centrale post in het midden van het terrein. Geef de ribbels aan het begin van het spel even tijd om een naam voor hun dorp te bedenken.

Nadat het startschot gegeven is, verplaatsen de ribbels zich in hun ploegjes over het speelterrein, waar de leiding in hun rolletje rondloopt om opdrachten uit te delen. Als de ribbels een opdracht tot een goed einde brengen, krijgen ze in de vorm van een akte toestemming om een gebouw in hun dorp te plaatsen.

Laat de ribbels even fantaseren over wat hun gebouw doet in hun dorp. Produceert hun fabriek dromen? Serveert hun restaurant alleen maar maaltijden met chocolade?

Voorbeelden van gebouwen

Elk gebouw heeft een bepaalde kwaliteit, bijvoorbeeld amusement, sportiviteit, lekker eten enz. Voeg zeker andere leuke ideeën toe of laat de ribbels zelf een gebouw kiezen dat niet op de lijst staat!

  • Amusement: cinema, dierentuin, kermis
  • Lekker eten: restaurant, markt, taverne
  • Sportief: voetbalclub, zwembad, tennisbaan
  • Productiviteit: fabriek, bouwgrond, winkelcentrum
  • Intelligentie: universiteit, bibliotheek, laboratorium

Einde van het spel

Beëindig het spel na 45-60 minuten. Rijk per kwaliteit een prijs uit. Het dorp dat het meeste prijzen binnenhaalt, wint het spel!