Skip to main content

Heksenspel - maak een toverdrankje

een spel van Chiromeisjes Ramsel
een spel van Chiromeisjes Ramsel

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 4 tot 20 spelers, 6 tot 10 jaar
  • buiten (Grasplein)
  • zwaar

Benodigdheden

Heksenverkleedkleren, grote heksenboek en recept, ingrediënten, zakdoek, potjes of kegels, ringspel, bal

Uitleg

INLEIDING

Er komen 3 heksjes aan op de chiro, ze hebben hun grote heksenboek bij waar alle spreuken en toverdrankjes is staan. Ze vertellen dat ze een klein foutje hebben gemaakt. Ze hebben per ongeluk een de ribbelleiding omgetoverd tot een kikker door een verkeerde spreuk te gebruiken! Het anti-gif staat in hun boek, maar de ingrediënten vinden is niet zo makkelijk! Hierbij hebben ze de hulp van de ribbels nodig

 

IN HET KORT

Voor het toverdrankje hebben ze de ingrediënten nodig (hiervoor kunnen we misschien rottend eten uit de keuken gebruiken :)) Per ingrediënt moeten ze een opdrachtje doen.

 

INGREDIËNTEN

  • Konijnenkeutels: Bunny, bunny

  • Groene snottebel: Zakdoek leggen

  • Spinnenpoot: Spinnentikkertje: Kies één tikker. Deze beweegt zich als een spin voort op handen en voeten (met de buik naar boven). De tikker probeert de andere kinderen, die in het veld lopen, te tikken. Is dat gelukt, dan wordt dit kind ook een tikker (spin) en helpt die mee tikken met de andere spinnen. Het spel is afgelopen wanneer alle kinderen spinnen zijn geworden. Om het makkelijker te maken, maak je best het veld niet te groot

  • Muizenstaart: kat en muis

  • Gif van een slang: cactus bloem maar dan slang of gras (je wilt ergens in het gras gaan zitten, maar het zit vol met slangen, zoek een plekje waar er geen slang zit)

  • Eenhoornhoorn: ringenspel (ringen rond hoorn van eenhoorn gooien)

  • Veer van een papegaai: dirigentje (papegaai doet je na)

  • Oogbal: kiekeboe (je hebt je ogen nodig om te zoeken)

  • Hart: leven of dood 

  • Hersenen: zombiebal

 

TOVERSPREUK

Om de toverdrank echt te doen werken, moeten we eerst nog een toverspreuk uitspreken over het drankje. Deze moeten ze eerst nog verdienen, want op het recept staat deze in een andere taal. Dit doen ze door abracadabra te spelen (pang pang).

We zeggen allemaal samen:  “Hocus Pocus Pilledeiling Maak van de lelijke kikkers terug leiding“ 


EINDE

De heksen gaan heel snel weg en gaan het drankje geven aan de leiding, die niet willen dat de ribbels hen als kikkers zien. Ze zeggen al dag tegen de ribbels want ze moeten zo snel mogelijk terug zodat niemand in de heksenwereld door heeft dat ze weg zijn en kattenkwaad hebben uitgestoken!
Wanneer ze weg zijn, komt ineens de leiding het lokaal binnen gewandeld. Ze vertellen wat ze hadden meegemaakt. 

 

MATERIAAL

  • heksenverkleedkleren

  • grote heksenboek en recept

  • ingrediënten

  • iets voor zakdoekleggen

  • potjes of kegels

  • ringspel

  • bal

Bijlagen