Skip to main content

Evaluatiemethodiek cursussen

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 18 tot 30 jaar
  • binnen

Benodigdheden

Flappen, post-its (groen, rood en geel), pennen, stiften, kranten, tijdschriften, stickers, lijm en schaar

Uitleg

Deze methodiek is uitgewerkt voor het evalueren van verschillende cursussen (animator, hoofdanimator en instructeur). De methodiek is vooral gericht op Chirocursussen, maar ze kan ook gebruikt worden om cursussen van andere organisaties te evalueren. Met deze methodiek kan cursusbegeleiding de verschillende aspecten van hun cursus evalueren. Het resultaat van deze evaluatie is ineens een enorme hulp voor de begeleidingsploeg van volgend jaar, want zij zien aan de hand hiervan wat er goed ging, wat er minder goed ging en of er tips zijn voor de volgende jaren.

De evaluatie is opgedeeld in drie onderdelen: de voorbereiding, de blokken (sessies) en de ontspannende momenten (massaspel, thema, ...). 

DEEL 1: de voorbereiding

De voorbereiding van de cursus wordt geëvalueerd aan de hand van de notenbalkmethodiek. Er worden stellingen voorgelezen over de voorbereiding van de cursus. Verspreid in de ruimte hangen muzieknoten op. Aan de noten worden waardes toegevoegd, bijvoorbeeld de hoge do = ‘het ging helemaal niet goed’. De deelnemers gaan dan bij de noot staan die hun gevoel bij de stelling weergeeft. Zo bespreek je alle aspecten van de voorbereiding.

DEEL 2: de blokken

Om de cursusblokken te evalueren geeft iedereen eerst zijn/haar algemene gevoel weer over hoe de blokken zijn verlopen. Dit doen ze door de blokken ergens op een plaats in een bepaalde ruimte te positioneren. Een voorbeeld hiervan is: een blok is goed verlopen, daarom wordt de blok op de springplank van een zwembad geplaatst, de ruimte is hier het zwembad. Daarna evalueer je de blokken grondiger door  verschillende kleuren post-its op flappen te hangen:

  • Groene post-its zijn dingen die goed gingen
  • Rode post-its dingen die minder goed gingen
  • Op gele post-its schrijf je tips voor de volgende jaren

DEEL 3: de ontspannende momenten

Het laatste gedeelte wordt geëvalueerd door een collage te maken van de ervaringen van de begeleidingsgroep. Iedereen mag met tijdschriften, teksten, ... duidelijk maken hoe ze vonden dat dit onderdeel is verlopen. Als de collage klaar is wordt deze overlopen.

De evaluatie zal ongeveer 2 uur duren.

Je kan de volledige evaluatiemethodiek vinden in de bijlage.

Bijlagen