Skip to main content
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 4 tot 100 spelers, 6 tot 18 jaar
  • buiten (grasveld)
  • zwaar

Benodigdheden

Je kunt kiezen welke materialen je gebruikt. Voorzie van alles evenveel stuks als het aantal teams waarin je het spel speelt. Wij voorzien meestal: - kegels - tennisballen - pingpongballen - glazen flesjes - waterpistool - stelten - dobbelsteen - letters van rummikub - jutten zakken

Uitleg

Je verzamelt verschillende materialen zoals kegels, tennisballen, pingpongballen, glazen flesjes, waterpistool, stelten, dobbelsteen, letters van rummikub, jutten zakken, … (alles in tweevoud want we werken in twee teams) Het is de bedoeling dat er een parcours wordt afgelegd in twee teams en dit om ter snelste. Dit is een voorbeeld van een opstelling maar je kan zo veel varianten maken zoals je zelf wil.

  1. Als eerste beginnen wij meestal met de stelten. De 2 teams moeten een bepaalde afstand met de stelten afleggen, dit kan met of zonder hulp, wij laten meestal wel hulp toe. Daarom is het gemakkelijk dat je dit als eerste opdracht doet.
  2. Daarna kan je enkele kegels plaatsen zodat ze moeten slalommen (dit kan ook met een hockeystick en een tennisbal om het moeilijker te maken)
  3. Dan kan je een emmer zetten en enkele meters verder een glazen flesje met een pingpongbal op. De bedoeling is om met het waterpistool de pingpongbal van de fles te schieten.
  4. Daarna kan je een bepaalde afstand afzetten met een begin- en eindkegel en dan moeten ze deze afstand zakspringen.
  5. Daarna kan je ergens een grote dobbelsteen leggen en dan moeten ze bijvoorbeeld zes gooien voor ze door mogen naar de volgende opdracht.
  6. Hierna kan je een afstand afleggen met een pingpongpallet met hierop een tennisbal of pingpongbal (moeilijkheidsgraad) en deze mag niet vallen of ze moeten opnieuw beginnen.
  7. Je kan ook nog ergens een hoepel leggen waar ze door moeten als ze er passeren.
  8. Op de terugweg is het de bedoeling dat iedereen alles terugdoet en bij de opdracht met het flesje moeten ze de pingpongbal weer op het flesje leggen, weer terug slalommen. Enkel de opdracht met de stelten doen we niet opnieuw zodat de volgende al kan klaarstaan.
  9. Men kan zelf kiezen hoeveel keer iedereen van het team moet geweest zijn voor het spel gedaan is. Dit is afhankelijk van de grootte van de groep.
  10. Om het spel spannender te maken kan je ook op het einde een doos leggen met letters van bijvoorbeeld rummikub en dan mogen ze telkens een letter meebrengen. En dan is het de bedoeling om een zo lang mogelijk woord te maken. Succes!

Tip: Laat de leden op de terugweg van hun route alles weer op zijn plaats leggen. Dit bespaart heel veel werk voor de leiding.