Skip to main content

Eend tegen allen... a killerduck has taken over the village

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 16 tot 19 jaar
  • buiten (stad/dorp)

Benodigdheden

1 walkietalkie per groep op dezelfde frequentie. (als je die niet hebt, kun je dit eens navragen bij de jeugddienst), 1 stafkaart per groep waarop het speelveld is aangeduid, munitie om de eend mee te raken (watergeweer, lichtgevend staafje,….), verkleedkleren eend

Uitleg

Speldoel: Deel de ploeg in minimum 4 groepen in (eventueel slechts drie): één eendengroep en drie andere groepen, de eendenvangers.  In de eendengroep wordt één (of meerdere) leden omgetoverd tot een echte “killerduck”.  Elke groep heeft een walkietalkie en een stafkaart waarop speelveld is aangegeven.  De eendenvangers gaan op pad en proberen de eend te doden.  Wanneer de eend geraakt is (met een waterpistool, getackeld, met een lichtstaafje), is het spel afgelopen. 

 

Spelopzet:

 

Spelverloop:

 

Wanneer het startsein gegeven wordt, vertrekt de eendengroep in het wilde weg.  Na 3 minuten geeft de eendengroep via de walkietalkie een eerste tip door.  Vanaf dat moment moet de eendengroep elke 2 minuten een tip doorgeven.  Die tips hebben te maken met de locatie van de eend (bijv. aan de rand van een bos, op de grens van het domein, we gaan zuidelijke richting,….).  De tips moeten echt zijn.  Alle groepen ontvangen dezelfde tips en gaan op pad.  Ze moeten zo snel mogelijk de eend te pakken krijgen.  Hiervoor werken ze samen.  De groepen onderling moeten dus ook met elkaar communiceren over waar zij zitten en welke richting ze uitgaan.  Opgepast, omdat de walkietalkies op dezelfde frequentie zitten, hoort de groep van de eend ook de tactiek van de ander groepen. 

 

De groep die als eerste de eend kan vangen, is de winnaar.  Iedereen komt terug samen.  Een andere groep wordt nu eendengroep.  Vergeet bij de start niet om te timen hoe lang het duurt voordat de eend gevangen wordt.  De groep bij wie de eendengroep het langste vrij rondloopt, is de uiteindelijke winnaar.

 

Tikkeltje meer Tips

* Dit spel kan heel makkelijk aan een thema aangepast worden; tackle de teckel, zoek de koekoek;  dunk the punk;…. Duik je verkleedkoffer in en zoek een leuke outfit!

* Het spel kan competitief gemaakt worden door de verschillende groepen te timen.  Het gevaar schuilt er wel in dat je, wanneer je het spel een paar keer gespeeld hebt, veel beter wordt in het communiceren via walkietalkie.

* Het is belangrijk vooraf de walkietalkies te testen.  In een stad hebben die immers heel wat minder bereik dan in een bos.  Het speelterrein kan dan bijvoorbeeld verkleind worden.  Zorg ook best voor een reservewalkietalkie.  Neem goeie walkietalkies, geen speelmateriaal.

* Wanneer je geen walkietalkies hebt, kan je deze misschien uitlenen bij de gemeentelijke/stedelijke of provinciale jeugddienst.

* Wanneer walkie talkies geen optie zijn, kan je met gsm spelen.  Dit is wel minder fijn aangezien de eendengroep dan niet op de hoogte is van de locatie van de andere groepen.

* Wanneer de leden hun gsm bijhebben, kan er makkelijk vals gespeeld worden….

* Dit spel is zeker ook geschikt als nachtspel

 

Taalkansen in dit spel

        *  Een goede communicatie is belangrijk voor het welslagen van de opdracht

*  De groep overlegt onderling en met de andere groepen.  Woorden en zinnen kun je best zo duidelijk mogelijk formuleren wanneer je via een walkie talkie communiceert.