Skip to main content

Diversionary

een spel van KSA Nationaal
een spel van KSA Nationaal

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 5 tot 30 spelers, 14 tot 16 jaar
  • binnen (grote ruimte)

Benodigdheden

- groot bod om op te tekenen

- woorden

- stiften

Uitleg

Gebaseerd op het spel "Cultionary" uit All different, all equal Education Pack (p 67)

Dit spel is gebaseerd op pictionary en kan gebruikt worden om bepaalde stereotypen duidelijk te maken.

Iemand wordt naar voor geroepen en krijgt een woord ingefluisterd. Zonder te spreken mag hij/zij het woord beginnen te tekenen (cijfers en letters mogen niet gebruikt worden). Degene van de groep die als eerste het woord raadt, krijgt een punt. In diversionary zijn het echter geen gewone woorden die worden getekend, maar wel woorden die passen binnen het kader van diversiteit.

Mogelijke woorden: Amerikaan - andersvalide -  Limburger - moslim - homo - zigeuner - Zwitser - vreemdeling - Arabier - Rus - Hollander - arme - vegetariër - Jood - ...

Nabespreking

Deze activiteit roept vaak de meest algemene stereotypen op die we hebben over bv. buitenlanders. Iedereen gebruikt stereotypen, bewust en onbewust. Dit is niet alleen onvermijdelijk, maar ook noodzakelijk om onze omgeving en de mensen daarin te structureren en te duiden. Wat achter wel belangrijk is, is dat we inzien dat stereotypen niet meer dan dat zijn: beelden en opvattingen die vaak weinig overeenstemmen met de werkelijkheid. Stereotypen op zicht zijn dus niet slecht, maar wel wanneer ze ons gedrag naar de andere toe gaan beïnvloeden.

- Welke stereotypen zijn te herkennen in de tekeningen?

- Waar komen die stereotypen vandaan?

- Zijn de toegeschreven beelden positief of negatief?

- Stemmen ze overeen met de werkelijkheid?

Wat ook wel leuk is om op te merken, is dat we bijna geen stereotypen hebben over mensen met wie we geen contact hebben. Kan jij bv. iets zeggen over iemand van Slowakije?

Een stapje verder

Als de groep groot genoeg is, kan je het spel ook spelen in verschillende, kleinere groepjes. Elk groepje krijgt hetzelfde woord om te tekenen. Het tekenen gebeurt tegelijkertijd en het groepje dat het eerste het woord raadt, krijgt een punt. Naast de veralgemeningen en stereotypen doe naar voor komen, heb je hier ook een extra dimensie in het spel: nl. hoe verschillende personen de dingen op een verschillende manier zien en bijgevolg ook anders tekenen. Hand de verschillende tekeningen naast elkaar tegen de muur en vraag of er iets opvalt.

- Zijn er grote verschillen tussen de tekeningen?

- Valt er daar iets uit af te leiden?

- Is het beeld overwegend positief of negatief?

- Kan je andere voorbeelden bedenken van hoe mensen dezelfde dingen op een verschillende manier interpreteren?