Skip to main content

Digitaal kerstfeestje - vind de sleutel!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 1 uur
  • 3 tot 10 spelers, 16 tot 0 jaar
  • Online

Benodigdheden

Enveloppes met kaarten schatkist met cijferslot Enveloppe met USB-stick In Dubbelpunt: Stukken van een kaart Tips

Uitleg

De Dubbelpuntredactie vierde kerst in stijl. We startten het feest met een heerlijke maaltijd. Iedereen kreeg een maaltijdbox toegestuurd met soep, alles voor pasta-pasto en pannenkoeken. Uiteraard kon er niets vervallen van de ingrediënten, want ze werden met de post verstuurd (danku, De Banier voor de logistieke hulp!). Daarna was het eindelijk tijd voor een zenuwslopende online zoektocht.

Spelverloop

Alle Dubbelpunters kregen in hun pakket een Dubbelpunt. Daarin stonden de eerste aanwijzingen voor het spel. Maar wat juist de bedoeling was, wist niemand. Een speler kreeg ook een USB-stick meegestuurd. Daarop stonden heel veel mapjes met mopjes. Maar in een mapje vonden we een videoboodschap. De directeur van de Chiro is de sleutel kwijt! De Scouts en/of de KSA had daar iets mee te maken. Kan de Dubbelpuntredactie de sleutel terugvinden?

Spelbegeleiding

De spelbegeleiding speelt een actieve rol. Ze geven niet al te veel tips, tenzij het echt de foute kant opgaat. Maar op het einde van het spel zal er iemand op stap moeten.

De tips

  • Iemand kreeg een QR-code in zijn/haar Dubbelpunt mee. Die code stuurt je naar een oude editie van Dubbelpunt. 
  • Anderen kregen boodschappen als P3 W5 L6. Die leiden naar letters als je in de Dubbelpunt op zoek gaat naar Pagina 3 Woord 5 en Letter 6. 
  • Als die letters vormen het wachtwoord voor een mailadres (te vinden via de videoboodschap die zegt dat het mailadres van de Scouts het volgende is: scoutsnationaal@hotmail.com). Met het wachtwooord kan je de Inbox kraken. Daar vind je de plannen van de dief terug.
  • In elke Dubbelpunt staan er puzzelstukjes van een kaart. Daar staat de locatie van de sleutel op aangeduid. Eigenlijk hoef je de puzzel niet helemaal te maken, maar het is grappig om dit te zien gebeuren. 
  • De videoboodschap bevat een morsecode. Die leidt naar een Instagramaccount @scoutsspion.
  • In de story staat er utleg over de spion en hoe die kan helpen. Je vindt er ook een gsm-nummer zodat je locatie kan delen via whatsApp.
  • Op de Instagramfeed staan afbeeldingen van kaarten die in de enveloppe van de spelers zitten. Er ontbreekt een kaart: harten 3. Bij de afbeelding van die harten drie vind je een nummer. Dat is de code van het cijferslot op de schatkist. 
  • In de schatkist vind je een link naar een YouTube live video. De livestream wordt door de spion gebruikt om te tonen waar die zich bevindt. Via dit kanaal kan je hem/haar aanwijzingen geven over waar de sleutel zich bevindt.

 

Einde van het spel

Via de livestream op Youtube leiden jullie de spion naar de juiste locatie. Iemand van de spelbegeleiding gaat dus fysiek op pad om die sleutel te gaan zoeken en laat zich leiden door de aanwijzingen van de ploeg via Youtube.