Skip to main content

De wraak van Marcel, de gekke ekster

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 10 jaar
  • Lokaal & omgeving

Benodigdheden

Een lader met bovenaan een nest en een grote sleutel, verkleedkleren burgemeester, liedjestekst op groot blad, verkleedklederen ekster, brief van Marcel in het groot, cd’s (om mee te gooien), radio, fluitkoord, blinddoeken, vaatdoeken, eieren, enveloppen, prenten en woorden (of puzzelstukken), filmrolletjes, papiertjes met woorden, snoepjes, alle letters van het alfabet op kaartjes, slingers en ander feestelijk inkledingsmateriaal, drankjes en hapjes

Uitleg

Speldoel: De sleutel van het lokaal zien te bemachtigen door met gans de groep opdrachten uit te voeren.

De burgemeester van de gemeente/stad biedt de Speelclub een groot feest aan omdat het de tofste groep van de Chiro is.  Het feest vindt plaats in hun lokaal, maar wanneer de feestbende daar aan komt, ontdekken ze dat de deur op slot is.  De dader is Marcel de gekke ekster.  Die heeft de sleutel gestolen omdat die zo mooi blinkt.  De sleutel ligt verstopt in het nest van Marcel, helemaal boven in een boom (een ladder – of een geknutselde boom uit karton).  De Speelclub moeten de sleutel proberen te bemachtigen door opdrachten uit te voeren die gekke ekster Marcel hen opdraagt.  Doen ze een opdracht goed, dan mogen ze in de boom een trapje hoger klimmen (een lint een laddertree hoger binden – een wasspeld naar boven schuiven op de geknutselde boom).  Marcel de gekke ekster daarentegen daalt een trede.  Omgekeerd, slaagt de groep niet in de opdracht dan moeten ze dalen en mag Marcel stijgen.  Wie het eerste de sleutel kan bemachtigen is de winnaar. 

Onthaal

Vraag de Speelclub om te gaan zitten heel stil te zijn.  Ze verwachten een belangrijke gast.  Als die gast aankomt moet iedereen luid beginnen te juichen en klappen. De burgemeester (verklede leiding) komt op of wordt afgezet met een auto.  Speel nu een kort, interactief onthaaltoneel.

 

Burgemeester: Waarde dorps (-of stadsgenoten), ik ben zeer vereerd dat ik hier vandaag bij jullie ben uitgenodigd.  Jullie weten natuurlijk allemaal waarom ik naar hier ben gekomen.  Niet?  Wie weet waarom ik hier ben? Laat de Speelclub raden, maar waarschijnlijk weten ze het antwoord niet.  De burgemeester speelt hier op in.

Burgemeester: Weten jullie wie ik ben?  Laat ze opnieuw raden. Je kunt ook vragen wat een burgemeester allemaal doet

Burgemeester: Ik ben naar dit mooie Chirolokaal gekomen omdat ik de opdracht heb gekregen om de beste groep van de Chiro in de bloemetjes te zetten.  Weten jullie wie die beste groep is? De Speelclub uiteraard!

Burgemeester:  En weten jullie ook waarom jullie de beste groep zijn? Laat de Speelclub zichzelf wat bestoefen

Burgemeester:  Inderdaad, ik heb van jullie leiding vernomen dat jullie altijd goed meespelen, dat jullie ook heel stoer zijn en dat jullie van alle groepen ook het beste kunnen zingen.  Ik durf het bijna niet te vragen, maar zouden jullie voor mij jullie lievelingslied willen zingen?  Ik zal daar dan een dansje op doen!  Want als burgemeester kan ik natuurlijk heel erg goed dansen. Zing samen het lievelingslied van de Speelclub.  Zorg ervoor dat je het lied in het groot opschrijft, bijv. op karton..  Zo kunnen leden die het lied nog niet kennen beter volgen.  Zing het lied eventueel enkele keren

Burgemeester:  We wijken eigenlijk wat af.  Omdat jullie - sorry wat was de naam van jullie groep ook al weer – ah ja Speelclub…Wel, omdat jullie Speelclub de beste zijn, krijgen jullie van mij, de burgemeester, een feest!  En wat voor een feest?  Wat zouden jullie allemaal zoal willen op jullie grote Speelclubfeest? Laat de Speelclub zaken opsommen en help hen wat op weg indien nodig.

Burgemeester:  Ik heb speciaal voor jullie ervoor gezorgd dat jullie Speelclublokaal is omgebouwd tot een feestruimte vol lekkere drankjes en hapjes.  Ik stel voor dat we er met zen allen naartoe gaan in 1 lange feesttrein. Zet muziek op en ga in polonaise naar binnen. Helaas is de deur van het lokaal op slot..  Aan de deur hangt een grote brief, maar die ziet de burgemeester nog niet meteen.

Burgemeester: Oei, Speelclub, de deur blokkeert precies.  Ik krijg de deur niet open.  Als de deur echt op slot kan, kun je de Speelclub zelf laten voelen.

Burgemeester: Wat is hier aan de hand?  Wat is hier gebeurd?  Ik weet het echt niet?  Hebben jullie een idee? Hopelijk merkt iemand de brief op en anders mag je zelf een aanzet geven.  Lees de brief voor of laat die voorlezen.

 

Brief (met tekeningen!)

Kraaaagh!  Ik ben Marcel de gekke ekster (afbeelding ekster).  Ik heb de sleutel (afbeelding sleutel) van jullie lokaal gestolen.  Ik heb die verstopt in mijn nest helemaal bovenin een boom (afbeelding boom met nest).  Jullie krijgen hem nooit meer terug.  Onvriendelijke groetjes, Marcel

 

Burgemeester: Dit is een ramp!!  Een ramp!  Ik had zo graag een feestje gebouwd.  Wie van jullie had ook graag een feest gevierd?  Vinden jullie het eerlijk dat Marcel de ekster zo maar voor te lachen onze sleutel heeft gestolen?  Wat nu gedaan?  Enig idee hoe we de sleutel terug kunnen krijgen van Marcel? Laat de Speelclub enkele plannen bedenken.

Burgemeester: Misschien moeten we Marcel er gewoon even bij halen en vragen hoe we de sleutel terug kunnen krijgen.  Aangezien Marcel in een boom woont, zullen we heel hard moeten roepen. Marcel = verklede leiding  zwart, wit, snavel en eventueel wat bling bling rond de nek.

Marcel: Kraaaagh! Wat is dat voor een geschreeuw.  Wat willen jullie van mij.  Laat de Speelclub zelf antwoorden.

Marcel: Ja, dat klopt ik heb hier daarstraks een sleutel weggenomen.  Maar die sleutel was toch van niemand of wel?  Laat opnieuw de Speelclub antwoorden.

Burgemeester: Waarom heb je onze sleutel gestolen, Marcel?

Marcel: Wel zoals jullie kunnen zien ben ik een ekster.  En eksters zijn vogels die houden van alles wat blinkt. Jullie sleutel blonk zo mooi dat ik hem weg heb genomen en in mijn nest heb verstopt.

Burgemeester: Maar wij willen onze sleutel wel terug want anders kan ons feest niet van start gaan.  En dat feest is wel voor de stoerste Chirobende van de wereld, de Speelclub!  Kunnen we niets doen om de sleutel terug te krijgen?

Marcel:  Neen, de sleutel is en blijft van mij!!  Maar misschien wil ik wel een klein beetje meewerken.  Als jullie dan toch de stoerste groep van de Chiro zijn, moeten jullie dat maar bewijzen.  Dit is mijn plan: ik geef jullie opdrachten waarin jullie met heel de groep moeten bewijzen hoe jullie stoer zijn.  Jullie moeten dat feest verdienen.  De sleutel ligt in mijn nest, helemaal boven in de boom.  Wijs de boom en het nest aan.  Als jullie een opdracht goed doen, dan mogen jullie een stapje klimmen in de boom.  Doen jullie een opdracht niet goed, dan mag ik klimmen.  Wie het eerste bij mijn nest en de sleutel is, is gewonnen.  Doen jullie mee?

 

Opdrachten

Marcel geeft bij elke opdracht een streepje uitleg.

 

1. Cd’tje gooi

Als jullie een feestje gaan bouwen, hebben jullie ook muziek nodig.  En wie aan muziek denkt die denkt aan. Laat de Speelclub maar wat raden en toon dan een cd

 

Dit is jullie opdracht: ik zet zo dadelijk mijn lievelingsliedje op.  Zolang de muziek draait moeten jullie 1 voor 1 proberen de cd zo ver mogelijk te gooien.  Je mag zo lang proberen totdat de muziek stopt.  Als de muziek stopt werp ik.  Als ik verder heb gegooid dan jullie dan ben ik, Marcel, de winnaar.

 

2. Fluitje zoek

Als vogel heb ik natuurlijk een prachtige stem, kraaaaagh!  Ik kan ook als de beste fluiten.  Marcel toont zijn kunsten.  Met de volgende opdracht wil ik zien hoe goed jullie kunnen fluiten.  Laat enkele leden de opdracht voordoen terwijl ze uitlegt.

 

Ga op een lange rij staan.  Iedereen krijgt een blinddoek.  Wanneer de muziek start, moet de eerste in de rij zijn blinddoek opzetten en op zoek gaan naar mij.  De rest mag de geblinddoekte persoon helpen door te roepen, maar zonder aan te raken. Ikzelf zal ook heel mooie geluiden maken.  Wanneer je mij hebt getikt, mag je de blinddoek afzetten en op het fluitje rond mijn nek fluiten.  Vervolgens mag de tweede zijn blinddoek opzetten en op zoek gaan naar mij.  Wanneer de muziek stopt, moeten jullie minstens 20 keer gefloten hebben.

 

3. De eierproef

Zoals jullie allemaal zien ben ik een vogel.  Vogels die leggen in de lente altijd iets in hun nest.  Iemand een idee?  Toon een ei.  In de volgende opdracht moeten jullie bewijzen dat jullie een ei voorzichtig kunnen vast pakken. 

 

Deel de groep in twee.  Vorm nu duo’s.  Ieder duo krijgt een vaatdoek.  Ze nemen de uiteinden van de vaatdoek vast zodat het een vangnet wordt.  Laat twee leden dit voordoen.  Buiten hangt een net (of een wasdraad).  Marcel start de muziek.  Probeer zolang de muziek te horen is (…) keer (zelf te bepalen) het ei over te gooien en te vangen met jullie vangnetten.  Wanneer je 3 eieren hebt laten vallen, is de opdracht mislukt.

 

4. De grote enveloppenproef

Eksters kunnen supersnel vliegen en voorwerpen vinden.  Hoe snel zijn jullie?

 

Verdeel de groep in teams van twee of drie.  Je krijgt zo bijvoorbeeld 2 teams (of meer als je veel leden in je groep hebt).  Maak een bord met daarop rijen en kolommen van enveloppen (zie afbeelding).

Elke groep krijgt een nummer dat overeenkomt met een kolom enveloppen.  Iedere kolom heeft een kleur.  Op het startsein mag 1 persoon van elk team envelop nummer 1 openen.  Daarin vinden ze een afbeelding van bijvoorbeeld een boom.  Nu moet het team ergens op het terrein het woord dat bij de prent past, gaan zoeken. 

Verstop voor ieder team het woord ‘boom’.  De teams gaan op zoek naar het woord dat in hun kleur is geschreven.  Als ze het hebben gevonden, lopen ze terug naar het enveloppenbord en mogen ze de volgende enveloppe openen waarin een nieuwe prent zit.  Dit alles moet binnen een bepaalde tijd gebeuren.  Pas als alle groepen binnen de tijd hun woorden hebben gevonden, is de opdracht geslaagd.

Tips:

* In plaats van prenten en woorden kun je ook met puzzelstukken werken zodat de leden op het einde een puzzel moeten samenstellen.

* In plaats van met verschillende kleuren te werken, kun je ook verschillende afbeeldingen en woorden gebruiken.

 

5. Wegduikertje

Willen jullie nog altijd jullie sleutel terug?  Wel, dan gaan jullie best stiekem te werk.  Met de volgende opdracht wil ik wel eens zien hoe goed jullie kunnen wegduiken. 

 

Ga naar een plaats waar er veel struiken of obstakels zijn.  Iedereen gaat op 1 rij achter de Marcel staan.  Marcel wandelt en iedereen volgt hem op een lange rij.  Op een gegeven moment fluit Marcel en draait zich om. Zo gauw de Speelclub het fluitsignaal horen, moeten ze in de kant wegduiken en zichzelf verstoppen.  Marcel kijkt wie nog goed zichtbaar is.  Die persoon valt af.  Op het einde evalueert Marcel of de duikproef gelukt is. 

 

6. Woordenestafette

Zoals jullie kunnen zien heb ik geen handen maar vleugels.  Ik ben dan ook een vogel!  Vleugels hebben is heel handig, maar soms ook vervelend.  Zeker als ook je snavel niet werkt. Waarop Marcel kan uitweiden over die keer dat zijn snavel werd vastgeplakt door Danny de eekhoorn.  Zo is het voor een vogel heel moeilijk om iets vast te pakken.  Met de volgende opdracht tonen jullie hoe goed jullie zonder handen iets kunnen doen.

 

Iedereen gaat op een rij liggen, ver genoeg van elkaar.  De voeten mogen elkaar raken.  Aan 1 uiteinde staat een kom vol filmrolletjes.  In elk filmrolletje zit een woord van een zin of een snoepje.  De rolletjes moeten met de voeten uit de kom worden genomen en zo van voet tot voet worden doorgegeven naar de kom achteraan de rij.  Als alle filmrolletjes aan de overkant zijn, mogen ze geopend worden en kan de zin gevonden worden.  De zin moet binnen een bepaalde tijd gevormd worden.  Als dit gebeurt, mogen de snoepjes worden opgegeten.

 

7. Voorwerpen sprokkelen

Als ekster is spullen roven een echte hobby van mij.  Met mijn ijzersterke snavel kan ik werkelijk alles meeroven.  Bewijs nu zelf maar eens hoe goed jullie voorwerpen kunnen verzamelen. 

 

Maak een doos met daarin alle letters van het alfabet.  Deel de speelclub in groepjes van 2 of 3 in.  Elk groepje mag een letter trekken.  Ze moeten nu heel snel een voorwerp zoeken dat met die letter begint.  Het voorwerp brengen ze naar Marcel die het keurt.  Is het voorwerp in orde, mogen ze een nieuwe letter trekken.  Test deze opdracht eerst met gans de groep.  Laat hen gezamenlijk op zoek gaan naar een voorwerp dat bijvoorbeeld met de letter ‘K’ begint.

 

Het feest

Uiteindelijk zal de Speelclub de sleutel bemachtigen.  Marcel de ekster vraagt of hij mee mag feesten omdat hij geen vrienden heeft.  Hij zou graag bij een toffe ploeg als de Speelclub horen.  Verdeel de Speelclub in groepjes en laat hen over de vraag van Marcel discussiëren.  Breng alle meningen samen en vel een oordeel.  Vervolgens mogen de Speelclub samen met de burgemeester hun lokaal openen: sleutel omdraaien, lintje knippen,…  Het lokaal is versierd met slingers, tekeningen en ballonnen.  Er staan drankjes en hapjes klaar.  De burgemeester geeft nog een speech en dan is het feesten!

Tip:  Nodig de andere afdelingen en/of de ouders van de Speelclub uit op het feest.  Laat hen vertellen wat ze die dag allemaal hebben gedaan. 

 

Tikkeltje meer Tip

* Blijf als leiding altijd in je rol en stel veel vragen.  Doe je als burgemeester of als Marcel de ekster dom voor zodat de Speelclub je moeten helpen om je verhaal af te maken.

 

Taalkansen in dit spel

* Interactief onthaaltoneel en speluitleg.  Betrek je leden zoveel mogelijk in het thema en het spel!

* Liedjes zijn taal!  Leer af en toe een lied aan en zing het samen. 

* Toon tijdens de speluitleg en het toneel voorwerpen en laat ze door je leden benoemen.

* Doe opdrachten waar je speelt met woorden en zinnen zoals in het ‘grote enveloppenspel’, de ‘woordenestafette’ en ‘voorwerpen sprokkelen’.  Maak hierbij gebruik van afbeeldingen. 

*  Gebruik in je opdrachten geschreven taal.  Schrijf woorden en liedjes op in plaats van ze gewoon mee te delen.