Skip to main content

De weerwolven van Wakkerdam

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 12 tot 14 jaar
  • binnen of buiten

Uitleg

Het magische dorpje Wakkerdam wordt al vele jaren geteisterd door weerwolven. Na al die jaren zijn de gewone mensen van Wakkerdam inventiever geworden en zochten ze allerlei magische manieren om te overleven. Ook de weerwolven van Wakkerdam evolueerden. Kunnen de tito’s in leven blijven in dit welgekende dorpje?

Uit Dubbelpunt juni 2023

In het kort

De tito’s spelen eerst het spel de weerwolven van Wakkerdam. Tijdens dat spel kunnen ze maar beter goed opletten. Want in de volgende ronde hebben ze een voordeel als ze goed onthouden welke rollen er in het spel zitten. Door te weten te komen welke spelers welke rol hebben, kunnen ze extra punten verdienen. De tito met het meeste punten op het einde van het spel wint.

 

Materiaal

 

Voorbereiding

  • Knip de rollenkaartjes uit deze Dubbelpunt.
  • Het is handig als je nog een overzichtje hebt van alle personages om tijdens de nacht zeker alle personages wakker te laten worden.

 

Spelverloop

Weerwolven van Wakkerdam

Geef elke speler een personagekaartje. Vertel dan het verhaal van het dorpje Wakkerdam. Laat alle personages om beurten wakker worden tijdens de nacht en laat de weerwolven iemand vermoorden.

Ben je met een kleine groep? Dan kan je de volgende rollen, in deze volgorde, laten vallen: Reus, Lycanthropus robustus, Grafdelver, Geest, rollen die als ze sterven iemand meenemen in hun dood.

 

Overleven in Wakkerdam

Nu de tito’s hopelijk weten welke rollen er in Wakkerdam aanwezig zijn, is het tijd voor de volgende ronde. Verdeel de personagekaartjes opnieuw onder de tito’s. Ze kunnen punten verdienen door verschillende spelletjes te spelen. Vaak is hun eindscore afhankelijk van die van een ander personage. Sommige personages wil je helpen, andere personages wil je boycotten. De winnaar van elk spel mag aan een andere speler vragen welk personage die is.

 

Enkele voorbeeldspelletjes:

  • Wolfje-hoe-laat-is-het. Een speler is de wolf, bijvoorbeeld Gertie. Zij staat met haar gezicht naar de muur. De andere spelers starten op een tiental meter van Gertie en roepen: “Wolfje, hoe laat is het?” Gertie antwoordt bijvoorbeeld: “Het is drie uur.” Dan mogen de spelers drie stappen vooruit zetten. Op een gegeven moment roept Gertie: “Het is tijd om jullie op te eten!” Dan moeten de spelers snel weglopen. Als Gertie iemand kan tikken, wordt die speler de nieuwe wolf. Je kan vijf punten verdienen door de muur te tikken voordat de wolf tikker wordt. Als je zelf wolf wordt, speel je die punten wel weer kwijt.
  • Vind de wolf. Iemand is de wolf. De andere spelers worden geblinddoekt en moeten de wolf terugvinden. Die staat in het midden van het terrein en huilt zoals een wolf. Wie eerst is, krijgt vijf punten, de volgende vier punten, enz.
  • Ontmasker de wolf. Iedereen krijgt een kaartje met een plaats op, bijvoorbeeld de dierenwinkel. Eén speler krijgt een kaartje met daarop ‘wolf’. Die weet dus niet op welke locatie iedereen zich bevindt. Spelers mogen elkaar vragen stellen over de locatie. Als de wolf kan achterhalen op welke locatie ze zijn, wint die het spel. Als de andere spelers de wolf kunnen ontmaskeren, winnen zij. De winnaars verdienen vijf punten.
  • Weerwolftikkertje. Kies een speler als weerwolf en laat die proberen alle andere spelers te tikken. Als een speler getikt wordt, wordt die ook een weerwolf. De laatste die overblijft als mens wint het spel.

 

Einde van het spel

Wanneer de spelletjes gespeeld zijn, is het tijd om de punten te tellen. Daarvoor zal je ook alle kaartjes nodig hebben, want de eindstand van alle spelers heeft een invloed op de uiteindelijke puntentelling.

 

Bijlagen