Skip to main content

De verdwenen muzieknoten

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 8 jaar
  • onbepaald
  • zwaar

Benodigdheden

- Uitgeknipte muzieknoten uit papier of karton waar de noot op staat - Dopjes - Emmer - Muziek en box - Elastieken (per ribbel) - Kaarsjes (per ribbel) - Verkleedkoffer

Uitleg

Vandaag deed de dirigent een vreselijke ontdekking. Alle noten zijn verdwenen van de partituren. Zo kan er geen muziek gemaakt worden! Kunnen de ribbels helpen? 

 

Doel van het spel  

De ribbels helpen de dirigent de verdwenen muzieknoten terug te vinden! 

 

Materiaal  

  • Uitgeknipte muzieknoten uit papier of karton waar de noot op staat  
  • Dopjes  
  • Emmer 
  • Muziek en box  
  • Elastieken (per ribbel) 
  • Kaarsjes (per ribbel)  
  • Verkleedkoffer  

Voorbereiding  

Iemand van de leiding verkleedt zich als dirigent/muziekmeester. Tegen de muur hangt een groot blad met een lege notenbalk.  

 

Spelverloop  

 

DOpjesschieten: De ribbels staan in een cirkel. In het midden van de cirkel staat een emmer of bak. Die staat op een tweetal meter van de ribbels. Geef elke speler een aantal dopjes. Binnen de drie minuten moeten ze de dopjes in de emmer gooien. De bedoeling is dat minstens de helft van alle dopjes in de emmer liggen. Als dit gelukt is, verdienen de ribbels de noot DO en hangen ze die op de notenbalk. 

 

REkkertrekker: De ribbels krijgen een redelijk groot elastiekje om rond hun hoofd te doen en op hun neus te hangen. Ze moeten die elastiek om het snelste van op hun neus tot rond hun hals trekken door hun gezicht in grimassen te trekken. Als dat gelukt is bij iedereen, verdienen ze de noot RE en hangen ze die op de notenbalk. 

 

MInifuif, maxipret: Haal jullie beste dancemoves maar boven en mix en match jullie favoriete muziek! Start een dancebattle en daag jullie minidansprofessionals uit om het beste van zichzelf te geven! Als dat gelukt is, verdienen ze de noot MI en hangen ze die op de notenbalk. 

 

FAkkels uitblazen: Er staan meerdere kaarsjes op een rij naast elkaar. Alle ribbels staan op anderhalve meter afstand van de kaarsjes. Ze moeten die met water uitblazen’. Alle kaarsjes moeten uit zijn. Fantastisch als dat gelukt is, daarna hangen ze hun verdiende noot FA op de notenbalk. 

 

SOLden-shoppen: Verdeel de ribbels in duo’s. De bedoeling is dat ze elkaar om het snelste volledig aankleden met verkleedkleren. De ene speler is de paspop, die mag niets doen. De andere kleedt de paspop aan. Daarvoor krijgen ze vijf minuten tijd. Op het einde wordt er geteld wie het meeste solden heeft kunnen shoppen. Als ze dat gedaan hebben, verdienen ze de noot SOL en hangen ze die op de notenbalk. 

 

LA-spel: Laat de ribbels om beurten uit volle borst “LAAAAAA” roepen. Tijdens het LA roepen, loop je zo ver als je kunt. Als je niet meer kan, stop je met lopen. Het doel is om zo ver mogelijk te geraken! Op die manier verdienen de ribbels de noot LA en hangen ze die op de notenbalk. 

 

SImon zegt: Eén persoon is Simon (of Simone). Simon mag de andere ribbels commando's geven en zegt daarvoor bijvoorbeeld: “Simon zegt: raak je neus aan.” De anderen moeten die commando's uitvoeren. Als Simon een commando geeft zonder te beginnen met “Simon zegt”, mogen ze dat commando niet uitvoeren. Als ze betrapt worden op het verkeerde commando uitvoeren, valt die speler af. Op het einde van het spel hebben ze de noot SI verdiend en hangen ze die op de notenbalk. 

 

Einde van het spel 

Do-re-mi-spel: Wanneer alle muzieknoten gevonden zijn, is het tijd voor de dirigent om zijn of haar noten opnieuw te gebruiken. Verdeel de ribbels in zeven ploegjes. Elk ploegje krijgt een noot (groepje DO, groepje RE, groepje MI…). De ploegen staan wat verspreid voor de dirigent. Wanneer de dirigent wijst naar een ploeg, zingen/roepen zij luidkeels hun noot. De dirigent maakt op die manier een ‘liedje’ met de muzieknoten.  

 

Hoera! Alle noten zijn terug!