Skip to main content

De mythische schat van de Maya’s

een spel van KLJ Kluizen
een spel van KLJ Kluizen

Over het spel

  • ongeveer 4 uur
  • 4 tot 30 spelers, 6 tot 10 jaar
  • binnen/buiten

Benodigdheden

• Filmpjes: inleiding, leeuw, aap, olifant, zebra, giraf, slang en flamingo • Tablet of telefoon om filmpjes op te bekijken • Box om de filmpjes luid genoeg te laten afspelen • Bundel: De mythische schat van de Maya’s – deel 1 • Bundel: De mythische schat van de Maya’s – deel 2 • Bundel: De mythische schat van de Maya’s – deel 3 • Tennisballen • Karton apen met open mond • Olifantenmutsen • Materiaal voor parcours • Kleurpotloden • Ballenbad ballen • Blinddoeken • Schat

Uitleg

Speluitleg:

De leden moeten de mytische schat van de Maya’s redden voordat de gemene plunderaars ermee vandoor gaan. Met behulp van aanwijzingen die ze krijgen van de dieren in de jungle krijgen ze steeds een stuk van een schatkaart. Uiteindelijk zullen ze met deze schatkaart op zoek moeten gaan naar de enige echte Maya-schat. 

Om de inleving groot te houden worden er filmpjes gebruikt waarin de dieren zelf hun eigen opdracht of aanwijzing iets zeggen. 

 

Groepsindeling:

We blijven in 1 groep. Wij als team moeten de schat vinden. (Als variatie en met een groot ledenaantal kan je 2 of 3 groepen maken die de schat zo snel mogelijk moeten vinden)

 

Verloop van het spel:

In de ruimte zijn verschillende prenten van dieren verstopt. Aan de hand van filmpjes en tips weten de leden welke dieren belangrijk zijn, en waarmee ze moeten gaan praten. Deze dieren moeten er zeker tussen hangen: leeuw, olifant, flamingo, giraf, zebra, slang en een aap. Vooralleer ze een filmpje van een dier kunnen bekijken zoeken ze eerst het prentje van dit dier in de ruimte. 

Inleidend filmpje. (Hallo kaeljeeers! Wat goed dat jullie hier zijn! Jullie moeten mij helpen. Deze ochtend vond ik een schatkaart bij Leo leeuw. Maar ik vergat zijn eten, dus verscheurde hij mijn kaart en gooide ze weg hier in de jungle. Ik heb al overal gezocht, maar ik ben echt ten einde raad. Ik vind ze nergens! Willen jullie mij helpen zoeken? Misschien vinden jullie ze wel! Laat eens zien wat voor een goede ontdekkingsreizigers jullie zijn en vind die schat! Ik ben jullie nu al heel dankbaar!)

Naar aanleiding van het filmpje gaan de kinderen op zoek naar de mythische schat van de Maya’s. Hiervoor hebben ze een schatkaart nodig. Leo leeuw verscheurde die. Door opdrachten te doen verzamelen ze iedere keer een nieuw stuk van de kaart. Op het einde puzzelen we de kaart bijeen en gaan we op zoek naar de schat. De opdrachten worden aan elkaar geknoopt doormiddel van een verhaal. (de verhaallijn staat cursief gedrukt).

We gaan naar de leeuw om hem te ondervragen. Maar hij heeft honger, misschien verzamelen we beter eerst vlees. Zodat wij zeker zijn hapje niet worden. Bij de dierenverzorger krijgen we 3 verschillende opdrachten om vlees te verzamelen. Een leeuw eet veel en zal blij zijn met dat vele vlees.  

Om het vlees te verzamelen moeten de kinderen verschillende opdrachten doen.

  • Het eerste stuk vlees kunnen ze verdienen door een doolhof raadsel te maken (afhankelijk van het aantal kinderen neem je ook meerdere doolhoven).  
  • Het tweede stuk vlees kan verdient worden door verschillen te zoeken (afhankelijk van het aantal kinderen neem je ook meerdere zoek de  verschillen plaatjes).   
  • Het derde stuk vlees kan verdient worden door een puzzel te maken (afhankelijk van het aantal kinderen neem je ook meerdere puzzels).   

Wanneer de leden de 3stukken vlees hebben verzameld kunnen we gaan luisteren bij Leo leeuw. Hopelijk helpt hij ons verder. De leden zoeken de prent van de leeuw. 

Filmpje Leo de leeuw. (Hmmm… Bedankt voor het lekkere stukje vlees. Daar hou ik echt van! Hmm… Maar wat komen jullie hier eigenlijk doen. Het gaat toch niet over die schatkaart. Het spijt me maar, als ik honger heb doe ik domme dingen. Die schatkaart heb ik echt in 8 stukken gescheurd. Ghh… echt geen idee waar die nu beland is. Hoogst waarschijnlijk hebben de dieren van het bos al enkele delen gevonden. Oh, hier ligt nog één deeltje. Nu hebben jullie al een idee waar jullie naar op zoek moeten gaan. Veel succes met de verdere zoektocht. Misschien heeft Adi de Aap wel al een stuk gevonden hij is overal wel nogal snel bij. Let wel op, ik hoorde dat zijn voorraad bananen bijna op is, dan is hij meestal niet zo goed gezind).

Goed dat we met Leo zijn komen praten, dat heeft ons echt al een heel eind verder gebracht. Maar wat zijn we nu met 1 stuk van een schatkaart. Hier is ook echt helemaal niets op te zien. Laten we maar naar Api de aap gaan. Hopelijk kan hij ons wat meer helpen. Maar wacht, we zoeken misschien beter eerst bananen. Ik wil niet dat Api dingen naar ons begint te gooien. Anders moeten we eens luisteren bij de dierenverzorger wat we kunnen doen om bananen te verzamelen en eens vragen hoeveel we er precies nodig hebben.

Om bananen te verzamelen spelen we het spel ik hang in een bananenboom:

  • De leden staan in een kring en haken in elkaars armen. 1 iemand laat zich hangen terwijl hij door zijn buren ondersteund wordt en zegt: “ik ben aapje JOHNY, ik hang in de bananenboom en ik gooi mijn banaan naar aapje DIRK”. Nu gaat aapje DIRK hangen en gooit zo de banaan verder naar een volgend persoon.

Elke keer als het lukt verdienen de leden een banaan (dit is een tennisbal). Met deze tennisballen gaan we  op zoek naar het prentje van  Api de aap. Daar krijgen we opnieuw een filmpje te zien.

Filmpje Api de aap. (Oeh oeh aah aah, wat doen jullie hier… Hmmm wat hebben jullie daar bij? Zijn dat lekkere rijpe bananen? Daar wil ik wel een hapje van! Kunnen jullie mij en mijn vrienden bananen voeren? Dan heb ik misschien wel iets waar jullie erg naar op zoek zijn.)

Opdracht tennisballen in de kartonnen apen gooien. De leden proberen alle bananen nu in de apen hun mond te gooien. Als dit lukt kijken we opnieuw naar wat Api de aap te zeggen heeft.

Filmpje Api de aap. (Hmm, dat hebben jullie goed gedaan! Hier heb ik iets voor jullie. Hopelijk zijn jullie hier iets mee. Ik wou dat ik jullie meer kon geven, maar vlak voor mijn neus nam Olimpus de olifant het andere stuk weg. Jullie zullen hem dus eens een bezoekje moeten brengen.)

Samen met de leden gaan we op zoek naar Olimpus de olifant.

Filmpje Olimpus de olifant. (Wat komen jullie hier doen? En wat een lawaai. Hebben jullie nooit geleerd om stil te zijn. Jullie hebben volledig mijn middagdutje verstoord. En wacht jullie hebben wat van mij nodig zeker. Je denkt toch niet dat je nu nog mijn stuk van die kaart krijgt? Of wacht laten we een deal maken. Als jullie mij kunnen verslaan met slurfenbal dan krijgen jullie het, maar anders krijgen jullie dit stuk noooooooit te zien!!)

We spelen slurfenbal (Chinese voetbal). 1 (afhankelijk van het aantal leden misschien 2 of 3) van de leiding heeft een olifanten muts op. Met zen allen proberen we de bal door de benen van de olifanten te slaan.

Filmpje Olimpus de olifant. (Dat hebben jullie goed gedaan. Had ik niet verwacht. Hier mijn stuk van de kaart. Gelukkig hebben jullie toch nog niet alle stukken. Dat van Zespri zebra krijgen jullie waarschijnlijk toch nooit te pakken!)

Gelukkig is Olimpus niet van de slimste! Nu weten we dat we naar Zespri de zebra moeten! Alleen is de weg naar Zespri niet zo eenvoudig. Om daar te geraken moeten wij een heus parcours afleggen.

De kinderen doen in groep een parcours naar Zespri de zebra. Enkele ideeën:

  • Met de volledige groep naar de overkant met enkele stoelen/bakken
  • Over obstakels klimmen
  • Onder obstakels kruipen
  • Over een touw lopen
  • Van stoel naar stoel lopen

Wanneer we het parcours tot een goed einde hebben gebracht kunnen we zoeken naar het prentje van Zespri zebra.

Filmpje Zespri zebra. (Olimpus belde me al om te laten weten dat jullie op komst waren. Ik had niet gedacht dat jullie hier zo snel zouden zijn. Maar mhahah , denk maar niet dat je mijn stuk van de kaart zo gemakkelijk krijgt. Ik heb eerst een heuse zoektocht voor jullie, pas als deze lukt krijgen jullie mijn deel van de schatkaart.)

Over het terrein zijn kaartjes verstopt. Op deze kaartjes staan verschillende huiden van dieren. De leden moeten de kaartjes zoeken, en de huid bij het juiste dier kleven. Wanneer dit gelukt is kijken we wat Zespri de zebra te zeggen heeft.

Filmpje Zespri zebra. (Hmm, ik had niet gedacht dat dit jullie zo snel ging lukken. Met pijn in het hart moet ik zeggen: “goed gedaan!”. Maar ik ben er zeker van jullie vinden toch nooit alle stukken. Mhahahahaha.)

Joepie we hebben een nieuw stuk van de schatkaart. Maar hoe weten we nu naar welk dier we nog op bezoek moeten? Waar vinden we nu nog onze laatste stukjes. We maken enkele kraak de code raadsels om te weten welke dieren we nog moeten bezoeken. (afhankelijk van hoelang de activiteit nog moet duren kies je het aantal dieren dat je nog moet bezoeken. Geef de raadsels van de dieren die de kinderen nog moeten bezoeken.)

Filmpje Gino de giraf. (Hallo! Kan ik jullie helpen? Jullie zijn toch niet op zoek naar die schatkaart die Leo leeuw verscheurde? Ik heb hier ook wel een stukje, maar dat krijgen jullie niet zomaar…Ik verveel mij een beetje, dus wil een spelletje spelen. Jullie gaan zich verstoppen en ik probeer jullie te zoeken. Als ik iedereen vind, dan moeten we het opnieuw spelen! Maar als het jullie lukt om verstopt te blijven, dan krijgen jullie mijn stukje.)

We spelen het spel kiekeboe. 1 leid(st)er speelt de giraf en begint te tellen. We blijven dit spelen tot iedereen gevonden is, of wanneer de giraf nog maar tot 5 moet tellen. Als hij nu nog niet iedereen heeft gevonden, dan winnen de ontdekkingsreizigers.  

Filmpje Sis de slang. (ssssssst… hallo daar! Jullie komen vragen of ik een stuk van de schatkaart heb niet waar? Weet je, van mij mag je ze hebben! Maar mijn slangenvrienden gaan daar niet mee akkoord. Zij willen dat jullie eerst het ssssst. Spel spelen. Als jullie erin slagen om langer te sissen dan de slangen dan winnen jullie het puzzelstuk! Veel succes. Ik hoop dat het jullie lukt!)

We spelen het aaaaa spel. We moeten zolang mogelijk aaaa zeggen. Dit doen we in estafette vorm. We maken een team leiding en een team leden. Afhankelijk van het aantal leden beslis je ook hoeveel leiding er meedoet. Kunnen de leden winnen van de leiding? Dan krijgen ze het puzzelstuk.

Filmpje Fara de flamingo. (Hallo schatties! Ik ben Fara, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. Ik heb hier een puzzelstuk voor jullie,jullie mogen het zo hebben hoor…. Maar zouden jullie toch niet iets klein voor me willen doen? Ik ben al mijn speelgoedballen hier verloren in de vijver, willen jullie deze voor mij terugzoeken?Let wel op! Er zit veel viezigheid in het water, ik raad aan om een blinddoek aan te doen.)

In het lokaal liggen verschillende ballenbad ballen verstopt. De leden doen een blinddoek aan en moeten de ballen proberen zoeken. Eerst mogen ze allemaal geblinddoekt worden, nadien blinddoeken we 1 groep en mag de andere groep instructies geven. Zo kunnen de leden ook moeilijkere ballen zoeken. 

 

Speleinde:

De leden hebben alle delen van de schatkaart gevonden. Nu is het tijd om de kaart bijeen te puzzelen en te zoeken waar we naartoe moeten. Op de schatkaart staat de weg uitgestippeld.

We gaan naar de zandbak en graven daar de schat uit het zand. We kunnen nu lekker smullen van de gevulde schat! 

Bijlagen